Od lutego 2025 roku rusza program „NaszEauto”, którego celem jest wspieranie zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Złożymy się zatem na kilka elektrycznych pojazdów dla bogatszych.
Jak podkreślił wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta, inicjatywa ma na celu zachęcenie Polaków do wyboru pojazdów elektrycznych zamiast nakładania dodatkowych podatków na samochody spalinowe. Minister Bolesta nie zdaje sobie natomiast sprawy, że Polaków najmocniej zniechęca to, że na elektryka ich nie stać. Nawet z dofinansowaniem, ceny przekraczają roczne dochody netto według średniej krajowej. W praktyce, program to kolejna zrzutka na samochody dla zamożniejszych.
Aby otrzymać dofinansowanie na zakup, pojazd musi zostać zarejestrowany oraz posiadać ubezpieczenie OC i AC. W przypadku leasingu lub wynajmu długoterminowego wymagane jest podpisanie umowy na co najmniej 2 lata, wniesienie opłaty wstępnej oraz sporządzenie protokołu odbioru pojazdu. Wnioski będą przyjmowane online poprzez Generator Wniosków o Dofinansowanie na platformie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Kwoty dofinansowania Wysokość dopłat zależy od statusu wnioskodawcy i może uwzględniać dodatkowe premie za zezłomowanie starego pojazdu oraz niski dochód.
Dofinansowanie dla osób fizycznych (zakup auta):
- 18 750 zł podstawowej dopłaty,
- +10 000 zł za zezłomowanie starego pojazdu,
- +11 250 zł dla osób o dochodzie rocznym poniżej 135 000 zł.
Dofinansowanie dla osób fizycznych posiadających Kartę Dużej Rodziny (zakup auta):
- 30 000 zł podstawowej dopłaty,
- +5 000 zł za zezłomowanie,
- +5 000 zł dla osób o niskim dochodzie.
Dofinansowanie dla osób fizycznych (leasing/wynajem):
- do 30 000 zł podstawowej dopłaty,
- +5 000 zł za zezłomowanie,
- +5 000 zł dla osób o niskim dochodzie.
Dofinansowanie dla jednoosobowej działalności gospodarczej (zakup auta):
- 30 000 zł podstawowej dopłaty,
- +10 000 zł za zezłomowanie.
Dofinansowanie dla jednoosobowej działalności gospodarczej (leasing/wynajem):
- do 30 000 zł podstawowej dopłaty,
- +10 000 zł za zezłomowanie.
Zobacz też:
KIA musi naprawić 23000 samochodów. Nie dokręcili siedzeń
Ford prezentuje świetne wyniki… gdyby nie elektryki
“Mój rower elektryczny” – rząd dopłaci 5 tysięcy do rowerów?