WhatsApp uruchomił swoją pierwszą dużą kampanię reklamową, póki co skoncentrowaną na prywatności w Wielkiej Brytanii. Firma nie miała za bardzo wyjścia – kampania to reakcja na zmiany w regulaminie, ogłoszone na początku tego roku. To wtedy użytkownicy dowiedzieli się, że aplikacja niekoniecznie dba o ich prywatność i wielu z nich przesiadło się na Signal lub Telegram.
W ostatnich tygodniach WhatsApp stara się poprawić swój wizerunek. Platforma komunikacyjna stwierdziła przykładowo, że stanowczo sprzeciwia się naciskom ze strony rządów, w tym Wielkiej Brytanii, aby zapewnić kompromis w zakresie sposobu szyfrowania wiadomości.
Will Cathcart, szef WhatsApp, powiedział w wywiadzie dla BBC, że “władze powinny wymagać większego bezpieczeństwa, a nie mniejszego. Pierwszym krokiem do zapewnienia ludziom bezpieczeństwa jest silne bezpieczeństwo aplikacji IT. Uważamy, że rządy nie powinny zachęcać firm technologicznych do oferowania słabych zabezpieczeń” – przyznał.
Kampania reklamowa WhatsApp będzie realizowana na arenie międzynarodowej, choć na razie ruszyła w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Na pewno jednak zobaczymy ją także w innych krajach.
WhatsApp – co z tym bezpieczeństwem?
Aplikacja wykorzystuje szyfrowanie end-to-end. Oznacza to, że wiadomości są odczytywane tylko na urządzeniu, które je wysyła, oraz na urządzeniu, które je odbiera. Sam WhatsApp – i jego firma macierzysta, Facebook – nie może ich przeglądać ani przechwytywać. Organy ścigania również nie mają takiego dostępu.
Sprawdź: Co zamiast WhatsAppa
Sekretarz spraw wewnętrznych Wielkiej Brytanii, Priti Patel, określa stosowanie szyfrowania end-to-end jako “nie do zaakceptowania”. Ma na myśli głównie walkę z udostępnianiem nielegalnych treści, którą szyfrowanie utrudnia. Facebook twierdzi z kolei, że zamierza szerzej wdrożyć szyfrowanie w innych swoich usługach.
Aplikacja jest obecnie zablokowana w Chinach, a także pozwała indyjski rząd w sprawie nowych przepisów cyfrowych. Te zmuszają do naruszania ochrony prywatności – rząd chce mieć dostęp do danych, więc nie akceptuje szyfrowania. Dodajmy, że ok. 400 mln użytkowników WhatsAppa znajduje się w Indiach, a łącznie aplikacja ma 2 mld użytkowników.
Osoby, które nie wiedzą, jakie zmiany WhatsApp wprowadził w regulaminie kilka miesięcy temu, odsyłamy do tych artykułów:
WhatsApp jednak pozwoli na niezaakceptowanie nowej polityki
Nie zaakceptujesz regulaminu – stracisz funkcje
Signal i Telegram rosną w siłę kosztem WhatsAppa
Źródło: BBC.com