• Ostatnia modyfikacja artykułu:7 godzin temu

AMD szykuje już nową architekturę kart graficznych. Trafi nie tylko do gamingowych komputerów, ale również na konsole Xbox i PlayStation 6.

Nowa generacja układów graficznych od AMD, rozwijana pod nazwą UDNA, ma trafić nie tylko do kolejnych kart graficznych Radeon, ale również do przyszłych modeli konsol PlayStation i Xbox. Choć oficjalnych informacji jeszcze brakuje, przecieki sugerują, że zmiany będą wyraźne, zwłaszcza w kontekście ray tracingu i wykorzystania sztucznej inteligencji.

Wydajność klasycznego renderowania ma wzrosnąć o około 20%, jednak to przyspieszenie względem obecnych rozwiązań to zaledwie początek. Największy skok AMD planuje właśnie w obszarach AI oraz ray tracingu. Podwojenie mocy w tych segmentach może oznaczać znacznie bardziej realistyczną grafikę oraz płynniejsze działanie gier nawet przy zaawansowanych efektach wizualnych. Nowa technologia umożliwi też zastosowanie bardziej zaawansowanych metod skalowania obrazu oraz generowania klatek, co wpłynie na płynność rozgrywki.

Oficjalna premiera UDNA nie została jeszcze ogłoszona, ale wiele źródeł sugeruje debiut technologii w 2025 roku. Coraz więcej wskazuje na to, że nadchodzące konsole nowej generacji — prawdopodobnie PlayStation 6 oraz nowe modele Xbox — zostaną oparte właśnie na tej architekturze. Na ten moment to informacja nieoficjalna, ale bardzo, bardzo prawdopodobna. Ma to mnóstwo sensu, skoro dotychczasowe konsole, takie jak PS5 Pro czy Xbox Series X, bazują na architekturze RDNA. Nadchodzące układy UDNA mają być poważnym krokiem naprzód — zarówno pod względem mocy, jak i funkcjonalności. Czemu więc Sony i Microsoft mieliby nie stawiać na sprawdzonego i doświadczonego partnera?

Zobacz też:
AMD zapewni wsparcie dla FSR 4 w kartach z RDNA 3?
PlayStation 5 drożeje – Sony podaje nowy cennik.
ROG Xbox Ally – ASUS i Microsoft prezentują nową konsolę

Oceń ten post