• Ostatnia modyfikacja artykułu:7 godzin temu

Apple ma problem. Producenci mówią zdecydowane “nie” ich systemowi CarPlay Ultra i wolą postawić na Android Auto albo autorskie rozwiązania.

Apple marzyło, by nowy system CarPlay Ultra stał się cyfrowym sercem nowoczesnych samochodów. Jednak największe europejskie marki – Mercedes-Benz, Audi, Volvo i Renault – nie zamierzają realizować tej wizji. Oficjalnie ogłosiły, że nie wdrożą nowej wersji CarPlay do swoich pojazdów, co poważnie komplikuje plany Apple na dominację w cyfrowym kokpicie.

Dlaczego? Apple trochę przegięło i postanowiło nadać sobie za duże uprawnienia. CarPlay Ultra to już nie tylko wygodny interfejs multimedialny, znany z milionów samochodów na całym świecie. Nowa wersja miała przejąć stery nad niemal całym wnętrzem auta – od klimatyzacji i nawigacji, przez cyfrowe zegary, aż po zarządzanie energią. Dla wielu producentów to za dużo.

Mercedes od lat rozwija swój system MBUX, Volvo postawiło na Android Automotive, a Renault promuje OpenR Link. Wszystkie te firmy zainwestowały miliardy euro w rozwój własnych cyfrowych platform i nie zamierzają teraz oddać sterów Apple – nawet jeśli ta kusi znanym i dopracowanym interfejsem.

Na razie tylko Aston Martin oficjalnie wdrożył CarPlay Ultra i już pokazał pierwsze modele z nowym systemem. W kolejce są podobno Hyundai i Kia, gdzie trwają prace wdrożeniowe. Porsche również pozostaje otwarte choć ze względu na powiązania z grupą Volkswagen sytuacja jest bardziej złożona.

Nie ukrywajmy, że problem jest jeszcze w jednym miejscu. Europa broni bardzo mocno cyfrowej suwerenności. W dobie, gdy dane są na wagę złota, przekazanie Apple dostępu do informacji o użytkownikach, stylu jazdy i preferencjach kierowców to dla wielu zbyt duże ryzyko.

Zobacz też:
Android 16 – sprawdź czy twój telefon otrzyma aktualizację.
Apple krytykuje nowe unijne zasady w kwestii smartfonów
Samsung Auto – będzie konkurencja dla Android Auto?

Oceń ten post