Google wytoczyło wojnę firmom śledzącym użytkowników. Mimo to, podejmowane przez nich działania nie wydają się tak zdecydowane jak te Apple’a.
W grudniu 2020 zarówno Google jak i Apple zmusiły developerów do usunięcia kodu X-Mode Social ze swoich aplikacji. Mowa tutaj o oprogramowaniu śledzącym lokalizacje użytkownika, często bez jego wiedzy. Aplikacje wyposażone w ten kod nie dostaną już dopuszczone do Google Play jak i App Store’a.
Obie firmy zadecydowały, że to nie koniec walki o prywatność użytkowników. Apple razem z najnowszą aktualizacją IoS będzie wymagało od developerów zapytania użytkowników o zgodę na gromadzenie informacji o ich urządzeniach. Jej brak poskutkuje systemowym zablokowaniem możliwości zbierania tych danych.
Sprawdź też top 10 aplikacji na Androida
Jak nietrudno się domyślić, rozwiązanie to nie przypadło wielu firmom do gustu. Zarówno Facebook jak i Google wyrazili swoje zaniepokojenie. Ich zdaniem decyzja Apple znacząco pogorszy jakość ich sieci marketingowych. Firma Marka Zuckerberga rozpoczęła wręcz prawdziwą wojnę medialną z Apple.
Co ciekawe, pomimo sprzeciwu wobec decyzji Apple’a, Google zdecydowało się wprowadzić podobne systemy na telefony z Androidem. Rozwiązanie giganta z Mountain View nie będzie jednak aż tak zdecydowane jak te od Apple. Prawdopodobnie zastosowany zostanie podobny schemat jak ten wprowadzone w przeglądarce Chrome.
Oczywiście, biorąc pod uwagę, że to właśnie Google jest największym dostawcą reklam w Internecie można mieć wątpliwości co do ich słusznych intencji. Być może zaproponowane przez nich rozwiązanie ma raczej na celu umocnienie ich pozycji na rynku niż prywatność użytkowników. Tego dowiemy się oczywiście dopiero kiedy firma ujawni więcej szczegółów.
Zobacz też:
Google zapłaci 100 mln euro kary za złamanie zasad dot. cookies
Jak cenzura wpływa na sztuczną inteligencję?