• Ostatnia modyfikacja artykułu:3 lata temu

Prowadzisz firmę i np. chcesz wydrukować katalog. Agencja graficzna prosi, abyś podesłał logo w krzywych. Tylko co to jest? Wielu przedsiębiorców nie wie i jest to zrozumiałe. Nie wszyscy są lub chcą być grafikami.

Najprościej rzecz ujmując, logo w krzywych, czy też w formacie wektorowym, to plik możliwy do edycji. Każdy z elementów, które tworzą dany obrazek (twoje logo) jest wówczas osobnym kształtem, o określonym kolorze i nasyceniu barwy, ułożonym odpowiednio nad lub pod pozostałymi.

Do tego elementy z logo w krzywych możemy powiększać/pomniejszać bez pogorszenia ich jakości. Grafik może wówczas odpowiednio edytować logo, aby wydrukować je później w wysokiej rozdzielczości. To, które masz na stronie www, będzie w zdecydowanie za słabej jakości, aby nadawało się do druku.

Skąd wziąć logo w wektorach?

Wiesz już, że logo tego rodzaju pozwala grafikowi na zastosowanie go w wielu miejscach i bez utraty na jakości. Ale skąd je wziąć?

Zapoznaj się z formatem, w jakim jest zapisane twoje logo. Jeśli jest to .jpg, .jpeg, .png czy .gif, nie jest to plik wektorowy. Jest to plik rastrowy, a jeśli do tego ma niską rozdzielczość, po wydrukowaniu będzie najzwyczajniej nieostry.

Pliki wektorowe mogą mieć następujące rozszerzenia: .pdf .eps .svg .cdr .ai. Tak więc logo w krzywych będzie występować właśnie w jednym z takich formatów. Do tworzenia i edycji logo polecamy programy Adobe, np. z zestawu Creative Cloud.

Co ważne, jeśli twoje logo znajduje się w pliku .pdf, niekoniecznie musi to być wektor. Aby to sprawdzić, przeskaluj logo np. o kilkaset procent bezpośrednio w aplikacji do otwierania PDF-ów, np. Adobe Acrobat. Jeśli jakość logo się nie pogarsza, jest to wektor. Jeśli zaś pojawiają się piksele i logo staje się nieostre – jest to zwykły obrazek.

Sprawdź także:

Adobe Premiere Pro zoptymalizowane pod procesory Apple M1
Jak wybrać trymer do brody?
WiFi mesh – co to jest? Jak działa i czy warto wybrać?

Oceń ten post