Użytkownicy korzystający z Windows 10 mają problem. Po podłączeniu zewnętrznego dysku NVMe SSD do portu Thunerdbolt system wyświetla błąd i komputer się zawiesza.
Niebieski ekran śmierci Blue Screen of Death (BSoD), który wyświetlał się po podłączeniu zewn. dysku NVMe SSD do portu Thunderbolt, sprawił że Microsoft musiał zablokować dostęp do aktualizacji systemu z października 2020 dla niektórych użytkowników. Wygląda na to, że Microsoft nie wykonał wystarczających testów i nie sprawdził, jak “dziesiątka” poradzi sobie z obsługą szybkich zewnętrznych nośników SSD, które podłączymy do portu Thunderbolt.
Z jednej strony błąd dotyczy tylko posiadaczy niszowych sprzętów, z drugiej – są to często entuzjaści PC, którym zależy na najwyższej wydajności. I którzy szybko powiadomili Microsoft o błędzie.
Problem dotyczy dwóch wersji Windows 10: version 2004 lub version 20H2. Występuje tylko wtedy, gdy chcemy skorzystać z dysku SSD NVMe podłączanego do portu Thunderbolt. Komunikat błędu, który możemy przeczytać na ekranie BSoD to:
“DRIVER_VERIFIER_DMA_VIOLATION (e6) An illegal DMA operation was attempted by a driver being verified”.
Jest szansa, że błąd dotyczy również innych komputerów, niemniej na razie nie ma żadnych potwierdzonych przypadków. Jedyny wyjątek to post użytkownika laptopa Lenovo, który w serwisie Microsoft Answers zamieścił wiadomość, z której wynika, że na komputerze wyświetla się BSoD, gdy tylko… napisze coś w Notatniku. Jest to jednak tylko jeden przypadek, więc trudno na tej podstawie ocenić czy to błąd wywołany aktualizacją Windows, czy raczej indywidualny problem danej osoby.
Microsoft zapowiedział, że najpóźniej pod koniec listopada br. zostanie udostępniona poprawka do Windows 10, która naprawi błąd. Do tej pory użytkownicy nie powinni instalować aktualizacji, jeśli mają port Thunderbolt i zewn. dysk SSD NVMe, choć prawdopodobnie nie będą mogli tego zrobić – Microsoft poinformował, że tymczasowo zablokował im możliwość aktualizacji.
Źródło: TechRadar.com