Wiesz już który rodzaj automatycznej skrzyni biegów najlepiej odpowiada Twojemu stylowi prowadzenia auta i Twoim oczekiwaniom odnośnie wrażeń z jazdy? Pozostaje tylko zebrać kilka kluczowych informacji, by wiedzieć jak poprawnie jeździć samochodem z automatem. Unikanie 5 najczęstszych błędów pozwoli Ci przedłużyć życie skrzyni biegów i ograniczyć ryzyko kosztów związanych z ewentualną naprawą.
Czytaj więcej: Automatyczna skrzynia biegów – jaka najlepsza?
Spis treści
Zanim zaczniesz
Czy kierowcy z mocnym odruchem wciskania sprzęgła powinni przywiązać sobie lewą nogę do fotela? Przestawienie się na jazdę samochodem z automatem może w istocie być problematyczne. Jednak wygodne oparcie lewej stopy i skupienie podczas jazdy powinno w zupełności wystarczyć, by szybko przyzwyczaić się do automatu i zacząć korzystać z jego zalet.
Jaguar E-Pace
P, R, N, D – co w praktyce cechuje te najczęstsze oznaczenia skrzyni biegów? P (parking) blokuje koła i służy wyłącznie do postoju. Zapobiega stoczeniu się auta, ale zaciągnięcie ręcznego jest tak czy inaczej pożądane. R (reverse) czyli bieg wsteczny oraz D (drive), który służy jeździe w przód włączamy i wyłączamy z nogą na hamulcu. N (neutral) to tzw. luz – podobnie jak w manualnej skrzyni biegów. Jednak w przypadku automatów używa się go tylko i wyłącznie w sytuacjach awaryjnych, kiedy musimy przemieścić auto bez użycia silnika. Dlaczego? O tym za moment.
5 najczęstszych błędów podczas jazdy automatem
Niezależnie od tego który rodzaj automatycznej skrzyni biegów masz lub właśnie wybierasz – podstawowe zasady tyczą się wszystkich. Unikanie najczęstszych błędów pozwoli Ci zapobiec kosztownym awariom i przedłuży żywotność skrzyni biegów.
Skrzynia biegów w Volvo
- Uważaj na „N”!
Tryb neutralny (N) absolutnie nie powinien być wybierany ani podczas jazdy, ani podczas postoju na światłach. W obu przypadkach aktywny powinien być tryb Drive (D), bo tylko w tym przypadku ciśnienie oleju jest właściwe dla jazdy. Jeśli w którejś z powyższych sytuacji wybierzemy tryb neutralny – ciśnienie znacząco spadnie, podobnie jak prędkość obrotowa silnika. Innymi słowy tryb neutralny nie odciąża przekładni, a nadmiernie ją obciąża. Powoduje konieczność momentalnego wyrównania prędkości elementów, które pracują wewnątrz skrzyni biegów. Ponadto, zmiana trybu przekładni w trakcie jazdy zwyczajnie pozbawia sensu pomysł posiadania automatycznej skrzyni biegów w aucie. Ostatecznie automat jest po to, by ograniczyć ingerencję kierowcy. Dodatkowo, w momencie gdy w korku korzystamy z trybu „P” i ktoś wjedzie w nas z tyłu – poważne uszkodzenie skrzyni jest praktycznie gwarantowane.
-
Zmiana biegów „w locie”
Zmiana biegów powinna mieć miejsce tylko i wyłącznie po uprzednim zatrzymaniu samochodu. Przykładowo, jeśli wybierzemy tryb „P” w momencie, gdy auto jest jeszcze w ruchu – skrzynia może się zablokować na aktualnym biegu. To może prowadzić do awarii albo całkowitego zniszczenia przekładni. Podobnie jest z wyłączaniem silnika na trybie „D” lub „R” oraz ze zmianą jakichkolwiek biegów w momencie, gdy auto jeszcze się nie zatrzymało. Spadek ciśnienia spowoduje niedostateczne nasmarowanie pracujących elementów przekładni, a na poszczególne komponenty mogą zostać przeniesione zbyt duże siły.
Jaguar F-PACE SVR
-
Wymiana oleju
Wszystkie używane auta wymagają wymiany olejów w skrzyni biegów co 30-60 tysięcy kilometrów. Zależnie od rodzaju skrzyni i dynamiki oraz stylu jazdy. Jeśli model auta to umożliwia – każdorazowo warto wymieniać także filtr. Jeśli chodzi o auta nowe – zawsze przyda się sprawdzić opinie specjalistów w odniesieniu do danego modelu auta i rodzaju skrzyni biegów. W opinii części mechaników zalecenia producentów, by wymieniać olej co 120 tysięcy kilometrów lub nie wymieniać go w ogóle – są częstymi przyczynami awarii i krótkiej żywotności przekładni. Takie podejście pozwala na pewno na bezproblemowe użytkowanie samochodu przez okres gwarancji, ale jeśli myślimy o nim przyszłościowo – warto sprawdzić opinie użytkowników i specjalistów w odniesieniu do konkretnej skrzyni.
-
Dynamiczna jazda na zimnej skrzyni
Pierwsze kilka kilometrów po odpaleniu silnika powinno być pokonane spokojnie. Dzięki temu wszystkie płyny w aucie mają szansę rozgrzać się do odpowiedniej temperatury. A tylko właściwa temperatura płynów pozwala na maksymalną efektywność i zapewnia poprawność działania całego układu. Korzystanie z pełnej mocy silnika podczas pierwszych kilkunastu minut jazdy jest sprzeczne z ogólnymi zasadami używania automatów.
BMW 430i Gran Coupé
-
Holowanie
W przypadku samochodów z automatem holowanie może być problematyczną kwestią. Zarówno w przypadku kiedy nasze auto wymaga holowania, jak i w przypadku gdy chcemy holować inne aut lub przyczepę. W przypadku awarii auta teoretycznie powinno się użyć biegu neutralnego, jednak nie każdy producent uwzględnia taką możliwość. Holowanie może być dopuszczalne przy prędkości maksymalnie 50km/h i na ograniczonym dystansie – np. do 50 km. Skrzynia nie ma wtedy jednak smarowania więc bezpieczniejszym i tańszym rozwiązaniem może okazać się skorzystanie z lawety. Automatyczne skrzynie biegów są też wrażliwe na przegrzania, które mogą mieć miejsce podczas holowania innego pojazdu lub ciężkiej przyczepy. Dlatego zawsze warto sprawdzić czy auto jest wyposażone w chłodnicę oleju i jaką masę własną przyczepy przewiduje producent.
Samochód z automatem – jak jeździć?
W przypadku samochodu z automatem nie ma możliwości uruchomienia go „na popych”. Wszelkie próby tego typu zakończą się klapą lub uszkodzeniem skrzyni i elementów układu napędowego. Lawetę warto wezwać także w momencie, gdy auto utknie w zaspie lub innym grząskim terenie. Tradycyjne „wybujanie” jest o tyle niewykonalne, że czas reakcji na zmianę trybu jest zbyt długi. Nie zaleca się gwałtownych zmian trybów z „D” na „R” i odwrotnie. W ten sposób łatwiej uszkodzić skrzynię i narazić się na kosztowne naprawy, niż rzeczywiście wydostać się z problematycznej sytuacji. Jeśli auto z automatem się zakopie – warto próbować wyjechać delikatnie, na najniższym możliwym przełożeniu.
Czytaj więcej: Dżipowate – terenowe auta na daily i na off-road
Jaguar F-Pace SVR
Zalety automatycznej skrzyni biegów
Właściwy wybór skrzyni biegów, odpowiednie użytkowanie i poprawna eksploatacja znacznie zwiększy komfort jazdy kierowcy, który właśnie przesiada się z manualnej skrzyni biegów. Choć przeciwnicy automatów zarzucają im długi czas reakcji przy zmianie przełożeń – nowoczesne automaty w praktyce reagują szybciej niż kierowca. Dodatkowo pozwalają na zmniejszenie zużycia paliwa i bardziej płynną jazdę. Dopasowują swój tryb funkcjonowania zarówno do jazdy miejskiej, jak i do jazdy typowo sportowej. Ograniczając ingerencję kierowcy w prowadzenie auta zwiększają także bezpieczeństwo na drodze.
Sprawdź także: Crossovery hybrydowe TOP 3 – szybki przekrój rynku