Silnik Unreal Engine 5 wykorzystuje dwie świetne technologie, Lumen i Nanite, które mogą zrewolucjonizować świat gier i elektronicznej rozrywki. A to doskonała wiadomość dla wszystkich!
Epic Games zaprezentowało Unreal Engine 5 (UE5) w czerwcu 2020 r. Zobaczyliśmy świetny materiał wideo, który pokazywał możliwości silnika. Konkretnie chodzi o ten film:
Materiał cieszył się ogromną popularnością, ale de facto nie mieliśmy wtedy dostępu do zbyt wielu szczegółów. Teraz jednak Epic Games szykuje się kolejnej, podobno ważnej prezentacji. Już jutro uzyskamy dostęp do “dalszego spojrzenia na narzędzia do tworzenia gier w Unreal Engine 5”. Nie wiemy jeszcze, co to oznacza, ale oczywiście zaktualizujemy dla was ten artykuł, gdy już będziemy po prezentacji. Na razie mamy nadzieję, że zobaczymy całkowicie nowe demo i może dowiemy się o paru nadchodzących grach, które będą wykorzystywać ten silnik. Trzymajcie kciuki, aby tak było!
Tymczasem warto przypomnieć sobie, czym jest UE5 i dlaczego jest tak ważny dla branży cyfrowej rozrywki. Zacznijmy od wspomnianych technologii.
Spis treści
Unreal Engine 5 – dwie kluczowe technologie
Lumen ma znacznie ułatwić pracę developerom, zapewniając doskonałe możliwości w zakresie efektów oświetlenia. Z kolei Nanite uprości skanowanie obiektów jakości filmowej. Ale do rzeczy.
Lumen – światło na wyciągnięcie ręki
W momencie gdy studio gamingowe tworzy nową grę i chce dodać efekty oświetlenia, ma przed sobą bardzo dużo pracy. Wprowadzenie efektów na skalę globalną, które będą udawać światło, zajmuje bardzo dużo czasu i energii. To z kolei przekłada się na wysokie budżety. Graficy i artyści muszą bowiem tworzyć specjalne lightmapy, w których znajdują się informacje o oświetleniu, indywidualne tekstury, itp. itd. To całe mnóstwo pracy.
Lumen znacznie ułatwia pracę nad oświetleniem. Jak zapowiada Epic Games, możemy po prostu przesuwać źródła światła po otoczeniu, wykorzystując płynnie działające narzędzia UE5. Trudno obecnie wyobrazić sobie łatwiejszy sposób na zmienianie oświetlenia w danej scenie. Na powyższym filmie możesz nawet zobaczyć Lumen w praktyce, kiedy developer dostosowuje promień światła punktowego w scenie z dachem jaskini.
Lumen to technologia, która znacznie przyspieszy prace nad tworzeniem gier. Ma sprawić, że developerzy będą mogli tworzyć bardziej dopracowane, jeszcze bardziej realistyczne wirtualne światy. Podobnie jak ray tracing, technologia Epic Games ma też opcję przenikania światła do pomieszczenia i pełną symulację reakcji światła na różne i zmieniające się powierzchnie.
Nanite – po co tworzyć, jeśli można zeskanować
Nanite to renderowanie grafiki na poziomie mikrowielokątów. Technologia została zaprojektowana w taki sposób, że możemy importować skany obiektów w jakości filmowej bezpośrednio do świata gry!
Epic Games obiecuje, że developerzy mogą bezpośrednio importować gotowe obiekty do świata gry, które będą w jakości filmowej, czyli bardzo realistycznej. Dla gracza to nie ma większego znaczenia, bo widzi on tylko efekt końcowy. Ale czy zastanawiałeś się kiedyś, ile pracy trzeba włożyć w to, aby w grze pojawił się np. posąg danej postaci? Albo choćby dobrze opracowane, bogate w szczegóły meble?
Wszystkie obiekty to modele graficzne, zawierające wiele poziomów szczegółowości. Opracowanie ich to mnóstwo czasu i pracy, a później trzeba je dostosować jeszcze do wykorzystania w grze. UE5 ułatwi cały ten proces. Silnik i jego technologia Nanite potrafi skanować obiekty, a potem generować ich różne wersje szczegółowości. I wszystko to niejako automatycznie, przy użyciu kolejnej technologii – Virtual Texturing, czyli wirtualnego teksturowania.
Wszystko to sprawia, że developerzy mogą nagle o wiele bardziej przyspieszyć prace nad grą i tworzeniem jej świata. Mają bowiem dostęp do wysokiej jakości modeli do wykorzystania w grze, a przy tym nie muszą poświęcać aż tak dużo czasu na ich tworzenie.
W połączeniu z technologią Lumen mamy więc silnik, który pozwala na znacznie szybsze tworzenie gier, przy zachowaniu tej samej, a nawet lepszej jakości. To sprawi, że na rynku pojawi się albo więcej gier klasy AAA, bo studia będą mogły pracować równocześnie np. nad trzema, a nie jednym tytułem. Albo też pojawią się gry bardziej rozbudowane, z większymi i bardziej szczegółowymi światami.
Unreal Engine 5 może też sprawić, że powstaną nowe firmy zajmujące się grami. Bariera wejścia będzie bowiem mniejsza i nie trzeba będzie przeznaczać grubych milionów dolarów, aby tylko “zaistnieć”.
Silnik Unreal Engine 5 na filmach
Od czasu debiutu pierwszego dema wizualnego Epic Games opublikowało jeszcze kilka innych filmików o silniku:
Po obejrzeniu możemy stwierdzić, że Unreal Engine 5 zapowiada się rewelacyjnie. Są tam też interesujące spojrzenia developerów, którzy faktycznie używają i chwalą narzędzia dostarczane przez Epic.
Teraz pozostaje czekać na najnowszą prezentację, zapowiedzianą na jutro. Aktualizacja tekstu już niebawem!
I po prezentacji Unreala! [Aktualizacja: 29.05.2021]
Obiecaliśmy aktualizację i oto jest. Po najnowszej prezentacji Epic Games mamy kilka świetnych informacji.
Epic uruchomił wczesny dostęp do UE5 dla developerów. Dzięki temu wiele firm i specjalistów będzie mogło już korzystać z nowego silnika, tworząc świetne animacje 3D i bardzo, bardzo realistyczne wirtualne światy. Aby pokazać, co konkretnie oznaczają “realistyczne”, Epic wydało nowe niesamowite demo wideo. Zobacz poniżej, jak silnik może renderować przestrzeń gry, wiernie odwzorowując przy tym ogromny obszar czerwonych skalnych formacji Moab w stanie Utah:
Możliwości UE5 są oszałamiające!
Dowiedzieliśmy się ponadto, że Unreal Engine 5 trafi oficjalnie na rynek w 2022 r. Już teraz jednak developerzy mogą tworzyć prototypowe wersje swoich nadchodzących światów wirtualnych. Dodajmy, że od debiutu poprzedniego silnika Unreal minęło 7 lat. Przez cały ten czas Epic Games pracowało nad nowszą wersją i zdecydowanie to, co otrzymają studia gamingowe, robi wrażenie.
Mamy już pewność, że UE5 zapewni swobodę, wierność i elastyczność w tworzeniu gier nowej generacji. Te zachwycą graczy rewelacyjną grafiką w 4K, przy 30 lub 60 kl./s. na sprzęcie, jaki znajdziemy w PS5 i Xboksie Series X oraz adekwatnych pecetach. Epic przekonuje, że developerzy szybko polubią nowe technologie Nanite i Lumen, które zapewniają skok pokoleniowy w wierności wizualnej i wygodzie pracy.
Epic udostępniło również projekt Valley of the Ancient, który developerzy mogą pobrać i testować. Dzięki temu powinni odkryć wiele nowych funkcji silnika, a także dowiedzieć się jak z nich korzystać. Demo Valley of the Ancient zostało opracowane na Xboksa Series X i PlayStation 5 i jest bogatym w detale przykładem tego, co może zaoferować UE5. Demo oferuje bohatera (kobietę) imieniem Echo na opuszczonym terenie górskim. Zespół z Quixel, firmy, którą Epic przejął w 2019 r., udał się do Moabu w stanie Utah, aby przeskanować mnóstwo formacji skalnych za pomocą dronów i kamer. Następnie artyści stworzyli demo, zapełnili scenę zasobami ze skanów i dzięki temu mogli stworzyć fantastyczny wirtualny świat.
Choć na gry oparte na UE5 przyjdzie nam trochę poczekać, trzeba już teraz podkreślić, że naprawdę będzie warto. A już teraz mamy niezłego newsa – z tego, co udało nam się znaleźć w sieci, powstaje BioShock 4. I co więcej, gra będzie wykorzystywała właśnie nowy silnik Epic. Najbliższe lata zapowiadają się świetnie dla fanów gier i technologii!