Trzy samochody które w naszej opinii będą klasykami zostały uwzględnione w ostatnim zestawieniu najładniejszych aut typu coupe. Jednak design, który urzeka pomimo upływu lat to nie wszystko. Co charakteryzuje egzemplarze, które najlepiej nadają się na youngtimery? Które z nich ostatecznie staną się oldtimerami? Niska awaryjność i niska dostępność danych modeli to kluczowe wytyczne. Youngtimery poznasz po cenie, która nie maleje i po drogich częściach zamiennych.
Czytaj więcej: Coupe – co to oznacza dziś? Najładniejsze auta nowe i używane
Spis treści
Samochody, w które warto inwestować
Jakby nie patrzeć wszystkie samochody są w stanie przejechać 500 tysięcy kilometrów. Ale w pewnym momencie zaczynasz się jednak zastanawiać czy po wymianie wszystkich elementów z osobna to w dalszym ciągu to samo auto co na początku. Samochody, w które warto inwestować to te, które nie mają skłonności do awarii i mimo upływu lat wciąż są niezawodne. Tak, to oznacza, że najlepiej inwestować w japońskie samochody.
Nie oznacza to, że do wyboru masz wyłącznie Toyotę i Hondę choć w istocie zajmują pierwsze miejsca pod względem niezawodności. Weźmy za przykład Corollę i Camry – były, są i będą konstruowane konserwatywnie, bez nadmiernego obciążania silnika. Tak, są nudnawe. Ale swoim przebiegiem wyprzedzą większość modnych i mocnych europejskich rywali. Na szczęście szukając auta, w które warto inwestować mamy do wyboru także bardziej barwne modele, które też charakteryzuje długa żywotność.
Mazda MX-5 / Miata – cztery generacje modelu
Auta typu coupe, które nie tracą na wartości
Audi TT, Toyota Celica i Mazda RX-8 to auta typu coupe, które już teraz nie tracą na wartości i zdecydowanie będą dobrą inwestycją na przyszłość. Małe i zadziorne, nie kosztują więcej niż 30 tysięcy złotych i wyjątkowo godnie się starzeją. Ewenement stanowi też Mazda MX-5, tzw. Miata. Śmiemy twierdzić, że zarówno model używany, który kupisz już od 15 tysięcy złotych, jak i ten, którym dziś wyjdziesz z salonu będzie dobrym, przyszłościowym zakupem. I zawsze będzie wyglądał oldschoolowo.
W przeciwieństwie do starej Miaty Toyota Supra z tego samego rocznika będzie kosztowała co najmniej 35 tysięcy. A ceny wciąż idą w górę, bo na rynku jest ich coraz mniej. W 2019 roku dom RM Sotheby’s sprzedał Suprę A80 z 1994 roku za ponad 173 tysięcy dolarów. Ale w takich wypadkach mówimy oczywiście o stanie jak z fabryki i wyjątkowych specyfikacjach. Idąc dalej tropem Supry – ceny Nissana 300 ZX i Mitsubishi 3000GT sięgają już 60, a nawet 100 tysięcy złotych. W tej cenie można już kupić auto z salonu!
Nowa Mazda MX-5
Jakie amerykańskie auto kupić?
Dobrym pomysłem będzie też inwestycja w auto amerykańskie z dużym silnikiem i hydrokinetycznym automatem. Fordy, Jeepy i Chryslery potrafią zachwycać wyglądem i często pokonują nawet 450 tysięcy kilometrów bez żadnych awarii i oznak zużycia. Pod warunkiem, że dbasz o regularną wymianę oleju w skrzyni biegów. Jedynym mankamentem amerykańskich hydrokinetyków jest fakt, że nie lubią długotrwałej jazdy z dużą prędkością. Jeśli auto nie ma chłodnicy – warto się w nią wyposażyć. Te skrzynie są jednak zupełnie niezastąpione w terenie i na off-roadzie. Przykładowo Jeep Cherokee KJ od kilku lat, niezmiennie kosztuje minimum 14 tysięcy złotych. Choć znacznie większą szansę na zostanie pełnoprawnych klasykiem będzie miał Grand Cherokee SRT8 z 2011 roku z silnikiem HEMI 6.4 l o mocy 470 KM.
Honda Civic Type R Limited Edition
Samochody z salonu, które będą klasykami
Ubiegły rok był okropny, nie ma wobec tego zastrzeżeń. Pozostawił po sobie jednak kilka modeli aut, które mogą na długo pozostać w pamięci. Niezależnie od tego czy są symbolem kończącej się epoki czy zapowiedzią nowej – każdy z nich ma szansę zostać klasykiem. Zacznijmy od Hondy Civic Type R Limited Edition, która pojawiła się też w najświeższym rankingu aut najlepszych na autostrady. To jeden z najciekawszych hot-kompaktów ubiegłego roku więc jeśli jeszcze masz taką możliwość – nie zastanawiaj się tylko go kup.
Czytaj więcej: Jakie auto na autostrady? Ranking bezpiecznych i wygodnych aut
Toyota GR Yaris
Warto rzucić okiem także na nową Toyotę GR Yaris – skonstruowaną, by zapewnić Toyocie wejście na Rajdowe Mistrzostwa Świata z Yarisem. Ten mały hot hatch ma silnik o mocy 261 KM, napęd na cztery koła i kosztuje 143 900 zł. GR Yaris pochodzi z tego samego miejsca, co wspomniana wcześniej Supra A80 – został zbudowany w Motomachi w Japonii. Jeśli mówimy o autach, które zostaną klasykami – nie można zapomnieć o muscle car-ach, które już są ikonami. Dodge Challenger Hellcat i Ford Mustang to mocne silniki i ponadczasowy design. Abstrahując od nowych modeli jeśli znajdziesz produkowanego do 2015 roku Mustanga Shelby GT350 – zupełnie się nie zastanawiaj.
Jakie auto na youngtimera?
Niezależnie od tego czy planujesz zakup auta używanego czy nowego jeśli zależy Ci na tym, by auto miało szansę zyskiwać, zamiast tracić na wartości – wiesz już czym się kierować. Najlepiej celować w te modele, które były produkowane krótko lub w wersjach limitowanych. Zazwyczaj to właśnie one posiadają mocne silniki i wyjątkową stylistykę. Warto jednak celować szczególnie w te marki i te rozwiązania, które słyną z niezawodności. Dzięki temu przy minimalnym zaangażowaniu w konserwację – auto posłuży Ci jako youngtimer albo nawet oldtimer.