Generatywna sztuczna inteligencja zalała Steam. Gier stworzonych z użyciem AI jest coraz więcej, a liczba ciągle rośnie.
Według najnowszych danych, liczba gier wykorzystujących GenAI wzrosła na Steamie w ciągu roku niemal siedmiokrotnie. Jeszcze w 2024 roku było ich zaledwie nieco ponad tysiąc – dziś jest ich już ponad 7800. Tak gwałtownego przyrostu nie widziano w branży od lat. Co piąty nowy tytuł wydany w 2025 roku zawiera elementy stworzone z pomocą sztucznej inteligencji. Dla porównania: w całej, liczącej około 114 tysięcy pozycji bibliotece Steam, gry z AI stanowią obecnie około 7%. Jak na tak nową technologię to absolutny kosmos.
Duży wpływ na precyzję tych danych miało wprowadzenie nowych zasad przez Valve. Od stycznia 2024 roku każdy deweloper zgłaszający grę na Steam musi zadeklarować, czy i w jaki sposób wykorzystywał AI podczas produkcji. Informacje te pozwalają lepiej zrozumieć skalę zjawiska i typowe zastosowania: od generowania grafik i dźwięków, po narrację czy dynamiczne reakcje w grze. AI służy nie tylko do projektowania postaci i środowisk, ale także do komponowania muzyki, syntezowania głosów, a nawet pisania opisów fabularnych i promocyjnych.
Co istotne, coraz więcej tytułów wykorzystuje AI w czasie rzeczywistym. Gry są w stanie reagować na gracza dynamicznie, modyfikując świat, dialogi czy zakończenia fabularne w oparciu o jego działania. Tutaj ciężko akurat doszukiwać się czegoś złego. Na koniec pozostaje pytanie: ile produkcji faktycznie korzysta z AI, ale nie ujawnia tego oficjalnie? Skala tej technologicznej rewolucji może być jeszcze większa, niż wskazują statystyki.
Zobacz też:
Steam zarabia na kolekcjonerach a nie graczach.
Sztuczna inteligencja w roli recenzenta jest nagminnie oszukiwana.
Steam prezentuje najpopularniejsze GPU – jest zaskoczenie.