• Ostatnia modyfikacja artykułu:4 lata temu

Twórcy aplikacji mają od tygodnia do dwóch na wprowadzenie zmian. Google i Apple nie chcą już, aby firmy wykorzystywały technologię do dzielenia się lokalizacją użytkowników.

Jest duża szansa, że nigdy nie słyszałeś o firmie X-Mode Social. Jej kod znajduje się jednak w wielu aplikacjach, również tych, które masz zainstalowane na swoim smartfonie. Jest on wykorzystywany do śledzenia twojej lokalizacji, a następnie sprzedawania tych danych zewnętrznym podmiotom. Google i Apple chcą powstrzymać takie działania i wysłały do developerów wiadomość z prośbą o usunięcie kodu X-Mode Social z ich aplikacji. W przeciwnym razie dana gra czy narzędzie może zostać usunięta ze sklepu.

Ranking: Najlepsze smartfony do 2000 zł

X-Mode Social działa w taki sposób, że udostępnia swój kod developerom. Ci mogą go umieścić w swojej aplikacji i wtedy lokalizacja użytkownika je na bieżąco śledzona, a dane te wysyłane do X-Mode’a. Developerzy otrzymują za to oczywiście honorarium, które jest uzależnione od ilości zebranych danych. Z kolei X-Mode wykorzystuje te dane do swoich celów, sprzedając je kolejnym organizacjom, np. prowadzącym monitoring w danym terytorium.

Obecnie kod X-Mode Social znajduje się w ponad 400 aplikacjach, włącznie z takimi, które zostały zaprojektowane dla użytkowników muzułmańskich i np. przypominają o tym, kiedy się modlić.

Apple daje developerom dwa tygodnie na pozbycie się kodu X-Mode, a Google – tydzień z opcją przedłużenia terminu do 30 dni.

Jeden z zagranicznych serwisów poinformował, że X-Mode sprzedaje dane o lokalizacji m.in. wojsku USA. Biorąc pod uwagę, że wiele aplikacji korzystających z X-Mode zostało zaprojektowanych dla użytkowników muzułmańskich, jest dość zrozumiałe, dlaczego takie doniesienia są niepokojące.

X-Mode tłumaczy się z kolei w taki sposób, że działa na podobnej zasadzie jak wiele firm reklamowych, zbierając de facto takie same dane.

Ranking: Najlepsze smartfony do zdjęć i filmów

W tym miejscu przypomina nam się już dość stare hasło: jeśli jakaś aplikacja jest za darmo, to ty jesteś produktem. Zalecamy instalować tylko sprawdzone aplikacje, jak również wersje płatne, które grają w czyste karty z użytkownikiem.

Źródło: The Verge.com

Oceń ten post