Facebookowi nie podobają się nowe zmiany związane z prywatnością, które wprowadziło Apple. Firma wykupiła całostronicową reklamę w dziennikach The New York Times, Washington Post oraz Wall Street Journal, w której tłumaczy, że chce walczyć z Apple w imieniu małych firm z całego świata.
Reklama odnosi się do nowych zmian wprowadzonych przez Apple, o których informowaliśmy już na początku listopada. Są to tzw. etykiety prywatności, które Apple wprowadziło właśnie w App Store.
Przeczytaj: Apple wprowadza etykiety prywatności. Ma być bezpieczniej dla użytkowników
Zmiany dotyczą prywatności i sprawią, że Facebookowi i innym firmom będzie teraz trudniej precyzyjnie adresować reklamy do użytkowników.
W systemie iOS 14 pojawiły się nowe funkcje i twórcy aplikacji muszą prosić użytkowników o zgodę na gromadzenie danych na ich temat, czy też śledzenie ich lokalizacji. Zgody potrzebne są zarówno w przypadku aplikacji mobilnych, jak i stron internetowych, które są wyświetlane na iPadach i iPhone’ach.
Wielu użytkowników, gdy otrzyma tego typu zapytanie, nie zgodzi się na śledzenie i zbieranie danych. To z kolei sprawi, że Facebook będzie miał o wiele mniejszą bazę potencjalnych klientów, do których można docierać z reklamą. Firmy, które korzystają z reklam Facebooka, mogą bowiem precyzyjnie wybierać do kogo chcą dotrzeć ze swoim przekazem. Jeśli jednak Facebook nie będzie mógł zbierać i gromadzić informacji o użytkownikach, nie będzie w stanie zaoferować skutecznych reklam.
Według Facebooka zmiany wprowadzone przez Apple’a będą miały katastrofalne skutki dla małych firm, które do tej pory korzystały z reklam facebookowych, by generować sprzedaż. Dodajmy, że reklamy z Facebooka uważane są przez wiele firm jako jedne z najbardziej skutecznych i najtańszych. Nic więc dziwnego, że cieszą się dużym zainteresowaniem w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw.
Facebook w swojej reklamie powołuje się na małe firmy, twierdząc że docierają do niego obawy przedsiębiorców. Firma informuje, że “wiemy o twoich obawach i jesteśmy po twojej stronie”.
Przeczytaj: Facebook oskarża Apple o nadużywanie dominującej pozycji
Apple nie odniosło się bezpośrednio do reklamy, jednak już wcześniej skomentowało uwagi Facebooka. Producent iPhone’ów stwierdził, że Facebook lekceważy prywatność użytkowników. Ponadto Apple będzie w tej kwestii nieugięte – nowa polityka prywatności ma wejść w życie z początkiem 2021 r. i od tej pory użytkownicy będą mieć wybór, czy chcą i pozwalają na to, aby poszczególne aplikacje ich śledziły.
Apple chce, aby prywatność była mocną stroną platformy iOS czy macOS. Trzeba jednak przyznać, że firma może sobie pozwolić na takie działania, ponieważ jej model biznesowy jest zupełnie inny niż Facebooka lub wielu innych przedsiębiorstw, które wykorzystują reklamy do generowania sprzedaży. W stosunku do przeciętnego internauty zmiany wprowadzone przez Apple są korzystne, niemniej nie powinno dziwić, że dla wielu przedsiębiorców są one frustrujące. Będą bowiem oznaczać, że wiele aplikacji zostanie zmuszonych do zmiany modelu biznesowego, a Facebook z pewnością zacznie generować zauważalnie niższe przychody. Trudniej też będzie dotrzeć z reklamą do użytkowników systemów Apple’a.
Źródło: The Verge.com