• Ostatnia modyfikacja artykułu:5 godzin temu

OpenAI chce wejść na rynek elektroniki. A do tego potrzebują pracowników, więc podkupują ich od Apple, bo czemu nie.

OpenAI przygotowuje się do wejścia na rynek urządzeń konsumenckich. Firma pracuje nad własnym smart-głośnikiem pozbawionym ekranu, który ma działać podobnie jak Amazon Alexa. Produkcją sprzętu zajmie się chiński Luxshare, a jego debiut zaplanowano na przełom 2026 i 2027 roku.

Za projekt odpowiada Tang Tan, były dyrektor Apple z 25-letnim stażem w Cupertino. Obecnie pełni on funkcję głównego dyrektora ds. sprzętu w OpenAI i podlega bezpośrednio CEO Samowi Altmanowi. Tan zbudował zespół złożony głównie z byłych pracowników Apple, co nie pozostaje bez wpływu na relacje obu firm. Jak się domyślacie, te nie są wcale zbyt dobre.

W samym 2025 roku OpenAI zatrudniło co najmniej 25 osób związanych wcześniej z Apple. Wśród nich są Cyrus Daniel Irani, wieloletni projektant interfejsu Siri, oraz Matt Theobald, specjalista z 17-letnim doświadczeniem w obszarze projektowania produkcji. Tak duży transfer ekspertów od interfejsów, audio, urządzeń ubieralnych czy masowej produkcji wzbudza spore zainteresowanie branży.

Równolegle firma zacieśnia współpracę z dostawcami Apple. Goertek – producent AirPods i HomePodów – ma dostarczać moduły głośnikowe, a do łańcucha produkcyjnego dołączają też inni chińscy partnerzy wyspecjalizowani w precyzyjnym audio i narzędziach do masowej produkcji. W maju OpenAI wydało 6,5 mld dolarów na przejęcie studia io Products, które współtworzyli Tang Tan i Jony Ive. To część większego planu – pod marką io mają też powstać kolejne urządzenia oparte na AI. Jest kadra, jest budżet i jest pomysł.

Zobacz też:
OpenAI chce podnieść rękę na Google Chrome. I może się to udać!
iOS 26 to pokaz fatalnej optymalizacji od Apple?
Open Web Index – Unia Europejska rzuca wyzwanie Google?

Oceń ten post