Globalna współpraca takich marek jak L’Oréal, Unilever, Henkel, LVMH i Natura &Co ma na celu opracowanie ogólnobranżowego systemu punktacji kosmetyków. Oceny produktów byłyby zależne od wpływu produktów na środowisko.
Zharmonizowane zasady zakładają wykorzystanie punktacji, na przykład od A do E, a do konsorcjum będzie mogła dołączyć każda firma kosmetyczna. Idea może być odpowiedzią na potrzeby konsumentów, którzy starają się podejmować świadome decyzje. Dotychczas wszelkie informacje zawarte na produktach kosmetycznych odnosiły się wyłącznie do pochodzenia surowców. Nowa ocena produktu będzie odnosiła się do jego wpływu na środowisko, z uwzględnieniem całego cyklu życia.
Ocena wpływu produktu na środowisko będzie oparta o zasady „Śladu środowiskowego produktu”, czyli naukowej metodologii Unii Europejskiej. Ponadto, ma powstać wspólna baza danych informująca o wpływie na środowisko standardowych składników i surowców wykorzystywanych w formułach i opakowaniach. Inicjatywa jest szczególnie istotna w obliczu najnowszych badań, między innymi tych dotyczących szkodliwości mikroplastiku dla funkcji biologicznych ryb.
Firmy i organizacje pozarządowe od dawna próbują wprowadzać podobne systemy oceny środowiskowej produktów kosmetycznych, ale inicjatywy opierają się na różnych metodologiach. Podejście gigantów sektora beauty może szybko ujednolicić standardy w skali międzynarodowej.