Naukowcy z AlgorithmWatch od pewnego czasu analizowali algorytmy Instagrama. Niestety, Facebook postanowił wymusić na nich porzucenie badań.
Algorytmy w social mediach zaczęły już od pewnego czasu dość mocno decydować o naszym życiu. W końcu to one określają co zobaczymy i w jakiej narracji. Oczywiście, w większości chodzi tylko o to, żeby lepiej dopasować nam produkt, który będziemy chcieli być może kupić. Niemniej, konieczne są badania, aby lepiej kontrolować ich zachowanie.
Problem w tym, że Facebook wcale ich nie ułatwia, a wręcz je uniemożliwia! Całkiem niedawno mogliśmy usłyszeć o dość głośnej sprawie, w której gigant social mediów zbanował naukowców z Uniwersytetu Nowojorskiego badających jak działają ich algorytmy reklamowe. To właśnie to zdarzenie zachęciło AlgorithmWatch do podzielenia się swoją historią.
Zobacz: Drukarka do zdjęć z telefonu – najlepsze modele
Przez około pół roku badali oni algorytmy wykorzystywane na Instagramie. Konkretniej interesowało ich, dlaczego dane zdjęcie wyświetla się jako propozycja warta zobaczenia. Wyniki były dość jednoznaczne: przede wszystkim, chodziło o to, żeby była na nim ludzka twarz a nie napis czy krajobraz. Samo to byłoby jeszcze nawet dość zrozumiałe, niestety kolejnym kryterium okazała się naga skóra – Instagram najchętniej proponował więc zdjęcia z wakacji w kostiumie kąpielowym.
Facebook zamyka usta naukowcom. Pytanie jak wielu
Facebook na samym początku nie próbował zamykać badań, zwrócił jedynie uwagę, że ich metodologia nie jest do końca poprawna. Niestety po niecałym roku zmienili zdanie i wystawili AlgorithmWatch przedsądowe wezwanie do zaprzestania wszystkich działań.
Oczywiście grupa naukowców nie miała innego wyjścia niż się na nie zgodzić. Pozostaje więc pytanie, ile takich badań zamknął wcześniej Facebook a my nigdy się o tym nie dowiedzieliśmy?
Zobacz też:
Twitter szuka hakerów, którzy odkryją błędy w ich algorytmie
TikTok będzie sprzedawał swoje algorytmy innym aplikacjom
Facebook poinformuje nas dokładniej, czemu usunął nasz wpis