Urząd ochrony rynku i konsumentów w Wielkiej Brytanii ma fatalną wiadomość dla firmy Meta. Muszą sprzedać Giphy – fuzja naruszyła zasady antymonopolowe.
O przejęciu Giphy było głośno już kilka dobrych miesięcy temu. Meta (a właściwie wtedy jeszcze Facebook) przejęła ich w 2020 za 400 milionów dolarów. Dość szybko swoje oburzenie wyraziła jednak konkurencja i wystosowała kilka bardzo poważnych zarzutów. Głównym z nich było oczywiście to, że Facebook pozbył się w ten sposób swojej konkurencji.
Giphy dzięki swoim zasięgom miało szanse stać się bardzo poważnym graczem na rynku reklam ukierunkowanych w stronę social mediów. A wszyscy doskonale wiemy, że król w tym segmencie jest tylko jeden. Facebook kupując tę firmę wykupił więc tak naprawdę rosnącą konkurencję, zanim ta mogła w ogóle stać się jakkolwiek groźna.
Zobacz: Drukarka do zdjęć z telefonu – najlepsze modele
Oprócz tego, bardzo szybko zmieniły się też ceny korzystania z usług tej firmy. Twitter, TikTok i Snapchat musiały zrezygnować z Giphy bo stało się to już zupełnie nieopłacalne. Wniosek jest więc bardzo prosty – Meta „wykończyła” tę firmę.
Do dokładnie tego samego wniosku doszedł urząd ochrony rynku i konsumentów w Wielkiej Brytanii. Ich zdaniem cała fuzja bardzo poważnie naruszyła zasady antymonopolowe i wypłynęła niekorzystnie na rynek reklam w social mediach. Nareszcie zapadł również jasny wyrok w tej sprawie – Meta musi sprzedać Giphy.
Oczywiście, Meta z pewnością odwoła się od tego wyroku. Jakby nie patrzeć, to firma działająca w USA. Nie może jednak przejść wobec niego obojętnie. UK to olbrzymi rynek, którego nie można stracić.
Zobacz też:
Przejęcie Giphy przez Facebooka łamie zasady antymonopolowe
Facebook ma specjalne zasady dla VIPów – wolno im więcej
Facebook ma problem. Nazwa Meta jest już zastrzeżona