Sezon rowerowy tuż tuż. Jakie hamulce do roweru warto wybrać? Czy w ogóle trzeba się nad tym dłużej zastanawiać?
Spis treści [schowaj]
Czy hamulce do roweru są w ogóle istotne?
Tak! Hamulce to jeden z najważniejszych elementów każdego roweru – niezależnie od tego, czy jeździmy po mieście, leśnych ścieżkach, czy górskich szlakach. To one decydują o naszym bezpieczeństwie, pozwalając na precyzyjne kontrolowanie prędkości i skuteczne zatrzymanie się w sytuacjach awaryjnych. Dobry układ hamulcowy nie tylko zwiększa komfort jazdy, ale również może zapobiec niebezpiecznym sytuacjom na drodze.
Dobry hamulec, czyli taki prawidłowo dopasowany do roweru i użytkownika to też kwestia przyjemnego zjechania z górki, albo szaleńczego rajdu podczas którego modlimy się o życie. Wybór odpowiednich hamulców powinien być dostosowany do stylu jazdy, rodzaju terenu oraz oczekiwań co do skuteczności i trwałości. Ale nie oszukujmy się – cena też gra rolę.
Jakie hamulce do roweru warto wybrać? Czym się różnią?
Tak naprawdę istnieją trzy podstawowe rodzaje hamulców do roweru. Niektórzy powiedzą nawet, że tylko dwa i prawdopodobnie jest to teza, którą można obronić. Niemniej w tym artkule przyjmę trójkę jako właściwą liczbę.
Sprawdź: Jak wybrać przyczepkę rowerową? Przydatne wskazówki
Hamulce szczękowe czyli v-brake/u-brake
Hamulce szczękowe to jedne z najczęściej stosowanych systemów hamulcowych w rowerach, szczególnie w modelach miejskich, trekkingowych i starszych rowerach górskich. Ich działanie opiera się na zaciskaniu klocków hamulcowych do obręczy koła, co powoduje tarcie i skutkuje spowolnieniem lub zatrzymaniem roweru.
V-brake to obecnie najpopularniejszy typ hamulców szczękowych. Charakteryzują się one długimi ramionami, które zapewniają większą siłę hamowania niż starsze konstrukcje. Działają dzięki napięciu linki, która powoduje równomierne dociśnięcie klocków do obręczy. Naciskamy hamulec, linka się zacieśnia, a obręcz w kształcie litery V zaciska mocno na kole blokując jego roku. Proste, tanie i banalne w montażu.
Hamulce U-brake to mniej popularna odmiana hamulców szczękowych, stosowana głównie w rowerach BMX i niektórych modelach starszych rowerów górskich. W przeciwieństwie do V-brake, ramiona U-brake są krótsze i montowane symetrycznie po obu stronach obręczy. Ich konstrukcja pozwala na bardziej zwartą budowę a dzięki temu jest mniejsza szansa na zahaczenie o przeszkodę. W rowerach innych niż BMX v-brake to praktycznie synonim hamulców szczękowych.
Główne zalety hamulców szczękowych, zwłaszcza V-brake, to ich prostota, niska cena oraz łatwość serwisowania. Są one lekkie i nie wymagają specjalistycznych narzędzi do podstawowej konserwacji. W rowerach użytkowanych w podstawowych warunkach zapewniają skuteczne hamowanie i dobrą modulację siły hamowania. Z kolei ich największą wadą jest spadek skuteczności w deszczu oraz konieczność dbania o stan obręczy, która z czasem ulega zużyciu.
Sprawdź: Rower elektryczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie?
Hamulce tarczowe
Hamulce tarczowe to o wiele bardziej zaawansowany i wydajny system hamowania. Ich działanie opiera się na tarczy (jak sama nazwa wskazuje) zamocowanej na piaście koła, do której dociskane są klocki hamulcowe umieszczone w zacisku. Tarcze hamulcowe mogą mieć różne średnice, a większe zapewniają lepszą skuteczność hamowania i lepsze odprowadzanie ciepła.
Przede wszystkim, niezależnie od deszczu, błota czy kurzu, hamulce tarczowe działają niezawodnie, co daje im przewagę nad hamulcami szczękowymi. Nie istnieje możliwość, że woda czy błoto zwiększą poślizg. Konstrukcja po prostu to uniemożliwia. W przeciwieństwie do v-brake’ów nie powodują też ścierania się obręczy kół, co przekłada się na ich dłuższą żywotność. Warto też wziąć pod uwagę, że w przeciwieństwie do hamulców szczękowych, tarcze nie ograniczają maksymalnej szerokości opony.
Niestety, w porównaniu do v-brake’ów, hamulce tarczowe są cięższe, co może mieć znaczenie w rowerach wyścigowych – najlżejszych szosach. Wymiana płynu hamulcowego, odpowietrzanie układu czy precyzyjna regulacja zacisku wymagają też o wiele większej wiedzy i narzędzi. Raczej jest to zadanie dla serwisu. No i cena – jest po prostu drożej.
Zobacz: Jak wybrać rower szosowy? Najważniejsze cechy szosówek
Hamulce hydrauliczne
Hamulce hydrauliczne to tak naprawdę zaawansowana wersja hamulców tarczowych, w których zamiast linki stosuje się płyn hamulcowy. Ich działanie opiera się na zamkniętym układzie hydraulicznym – nacisk na klamkę powoduje przemieszczenie płynu i docisk klocków hamulcowych do tarczy. No i tak naprawdę to model tarczowy. Ale ze względu na o wiele większe zaawansowanie zaliczany często jako trzeci rodzaj.
Przede wszystkim równomierny i mocny docisk klocków do tarczy pozwala na szybkie zatrzymanie roweru nawet przy dużych prędkościach. Wystarczy delikatnie dotknąć spustu. W porównaniu do mechanicznych hamulców tarczowych hydraulika pozwala na lepszą kontrolę nad siłą hamowania, co jest istotne w dłuższych zjazdach. A dodatkowo układ hydrauliczny nie wymaga regulowania napięcia, jak ma to miejsce w tradycyjnych systemach linkowych.
Są też wady. Po pierwsze, ktoś kto jeździł całe życie na innych hamulcach musi się przyzwyczaić. Hamowania na początku będą bardzo ostre i potencjalnie niebezpieczne. Dodatkowo, awarie są zero-jedynkowe. Nie ma tutaj scenariusza, że coś działa gorzej. W przypadku wycieku płynu hamulcowego system traci skuteczność, co wymaga natychmiastowej naprawy. W szczerym polu to problem. A zarówno sam zestaw, jak i ewentualne naprawy są droższe niż w przypadku hamulców szczękowych czy tarczowych mechanicznych.
I co warto wybrać?
W skrócie, wybór zależy od preferencji. Hamulce szczękowe to dobry wybór dla osób, które jeżdżą głównie po płaskich, miejskich drogach i szukają prostych, tanich rozwiązań. Modele tarczowe to rozwiązanie dla rowerzystów, którzy jeżdżą po bardziej wymagających terenach i rozwijają większe prędkości, ale nie ścigają się na szosówkach. Hamulce hydrauliczne to zaawansowane hamulce tarczowe, które oferują najlepszą skuteczność, precyzję i modulację siły hamowania. Polecane dla osób z większym budżetem podchodzącym profesjonalnie do kolarstwa.
Zobacz też:
Rama do roweru – jaką wybrać? Lepsza stal czy aluminium?
Rower cargo – co to jest? Jaki model wybrać?