• Ostatnia modyfikacja artykułu:2 tygodnie temu

Rowery elektryczne to wyjątkowo funkcjonalne jednoślady, które od lat cieszą się stosunkowo dużym zainteresowaniem ze strony użytkowników. Co więcej, na chwilę obecną ich ceny są znacznie bardziej przystępne niż miało to miejsce jeszcze nie tak dawno temu. To właśnie dlatego pojazdy z tej kategorii są coraz częściej spotykane, a producenci stale wprowadzają na rynek nowe rozwiązania. Niestety, sytuacja ta może skutkować pewnymi komplikacjami, które dotyczą chociażby szeregu wątpliwości podczas wybierania możliwie najlepszego wariantu. Podpowiadamy więc, na co należy zwracać szczególną uwagę przy zakupie roweru elektrycznego, a także – jakich cech tego typu jednośladów warto unikać.

Zobacz również: Rodzaje rowerów – jaki będzie najlepszy dla ciebie?

Budowa rowerów elektrycznych – najważniejsze elementy

Budowa rowerów elektrycznych – najważniejsze elementy

Na pierwszy rzut oka rowery elektryczne bardzo często aż do złudzenia przypominają klasyczne jednoślady. Posiadają one jednak kilka elementów, bez których nie mogłyby prawidłowo działać. Wśród nich zaznacza się:

  • Akumulator – czyli baterię (najczęściej litowo-jonową), która cechuje się dużą żywotnością, a przy tym umożliwia pokonywanie nawet zaskakująco dużych dystansów bez konieczności ponownego ładowania.
  • Silnik – to element odpowiedzialny za napęd pojazdu, który umożliwia wspomaganie jazdy. Może być umieszczony w piaście przedniego lub tylnego koła, a także w centralnym punkcie roweru. Umiejscowienie silnika jest bowiem uzależnione od przeznaczenia danego jednośladu.
  • Kontroler sterujący – czyli urządzenie, dzięki któremu energia z akumulatora jest przesyłana do silnika. Ponadto kontroler jest również połączony z czujnikiem ruchu, co zasadniczo tworzy cały system wspomagania jazdy oferowany przez wybrany jednoślad.

Rodzaje rowerów elektrycznych

Rodzaje rowerów elektrycznych

W obrębie rowerów elektrycznych możliwe jest dokonanie podziału ze względu na klasycznie rozróżniane rodzaje, lub też ze względu na umiejscowienie silnika. W pierwszej kategorii mamy do czynienia z jednośladami:

  • Składanymi – to niewielkie, a przy tym również lekkie i funkcjonalne jednoślady, które doskonale sprawdzają się przy okazji poruszania się po miastach lub stosunkowo niedługich trasach. Dużym plusem okazuje się przy tym również łatwość ich przechowywania, ale i przenoszenia lub transportowania.
  • Górskimi – to rowery dedykowane do pokonywania rozmaitych tras górskich – w tym również tych dla nieco bardziej doświadczonych miłośników jazdy jednośladami.
  • Crossowymi lub trekkingowymi – czyli uniwersalnymi propozycjami, które doskonale sprawdzą się zarówno w jeździe po miejskich ścieżkach rowerowych, jak i lasach lub polnych drogach.
  • Miejskimi – to wygodne i funkcjonalne jednoślady, które gwarantują możliwość swobodnego poruszania się po ścieżkach rowerowych lub innych utwardzonych powierzchniach.
  • Typu cargo – to rowery przeznaczone do przewożenia rozmaitych towarów (np. przesyłek kurierskich) lub nawet ludzi.

Jeśli natomiast chodzi o podział ze względu na umiejscowienie silnika, wyróżnia się rowery z silnikiem:

  • W przednim kole – rozwiązanie to spotykane jest przede wszystkim w jednośladach z niższej półki cenowej, które to przeważnie nie są w stanie zaoferować zbyt dużej mocy. Takie rowery dedykuje się między innymi okazjonalnym użytkownikom, którzy nie oczekują niesamowitych efektów pracy, a z roweru korzystają jedynie od czasu do czasu.
  • W tylnym kole – to opcja spotykana zarówno w rowerach miejskich, jak i modelach MTB, które wykorzystywane są do pokonywania różnego rodzaju tras górskich lub leśnych. Takie pojazdy z założenia nie posiadają czujnika siły nacisku, a przy tym również nie wykorzystują łańcucha do przenoszenia mocy.
  • Centralnym (w korbie) – to zdecydowanie najbardziej zaawansowane rozwiązanie, które spotyka się w rowerach od renomowanych producentów. Silnik centralny gwarantuje bowiem dużą wydajność pracy, a przy tym zapewnia on również komfort w trakcie jazdy.

Jak działa rower elektryczny?

Jak działa rower elektryczny?

Sposób pracy rowerów elektrycznych zdecydowanie nie należy do nadmiernie skomplikowanych zagadnień. W praktyce prezentuje się to bowiem następująco – silnik pojazdu uruchamia się samoistnie w momencie, gdy użytkownik rozpoczyna jazdę. Wspomniany już kontroler sterujący zaczyna wówczas dodawać tyle mocy, ile jest aktualnie wymagane. Wraz ze wzrostem prędkości pedałowania, wzrasta również ilość otrzymywanej mocy.

W rzeczywistości jazda na rowerze elektrycznym wygląda niemal całkowicie identycznie, jak w przypadku zwykłych jednośladów. Różnicą okazuje się jedynie fakt, że mięśnie użytkowników są wspomagane energią elektryczną, gdy zachodzi taka konieczność. Dzięki temu rozmaite podjazdy stają się nieco łatwiejsze, a długie trasy pokonywane są z mniejszym wysiłkiem.

Rower elektryczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Rower elektryczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Pierwszym krokiem przy wyborze roweru elektrycznego powinno stać się określenie własnych potrzeb, wymagań oraz oczekiwań. Warto zaznaczyć także budżet, którym się dysponuje, a następnie poszukiwać rozwiązań z określonego przedziału cenowego. Wówczas konieczne będzie uwzględnienie takich cech, jak chociażby:

  • Pojemność akumulatora – im jest ona większa, tym dłuższy dystans można pokonać na jednym ładowaniu. Od tego parametru nieraz uzależniona jest również wyższa cena danego roweru. Duża pojemność akumulatora sprawia również, że do jego pełnego naładowania potrzeba więcej czasu.
  • Rama – zarówno rozmiar ramy, jak i jej konstrukcja, powinna być dostosowana do indywidualnych cech użytkownika, w tym chociażby jego wzrostu. Warto uwzględnić również to, czy jednoślad wyposażony jest w ramę damską, czy też męską, gdyż wywiera to bezpośredni wpływ na komfort przy wsiadaniu i zsiadaniu z roweru.
  • Moc silnika – im będzie ona większa, tym lepiej rower poradzi sobie z pokonywaniem rozmaitych tras, w tym również tych obejmujących podjazdy na wzniesienia.
  • Hamulce – podobnie jak inne jednoślady, rowery elektryczne muszą posiadać jakościowe i niezawodne hamulce, które poradzą sobie w rozmaitych warunkach. Rodzaj zastosowanych w pojeździe hamulców powinien być przy tym uzależniony od przeznaczenia roweru. W tym kontekście powszechnie przyjęło się uznawać, że w jeździe miejskiej w pełni wystarczające będą hamulce typu v-break, natomiast do użytku na nieco bardziej wymagających trasach warto postawić chociażby na wariant hydrauliczny.

Czy warto kupić rower elektryczny?

Czy warto kupić rower elektryczny?

Rowery elektryczne posiadają wiele zalet, a przy tym gromadzą wokół siebie stosunkowo szerokie grono miłośników, którzy bardzo często nie zamieniliby swojego jednośladu na żaden inny. Ostateczna decyzja dotycząca zakupu tego typu pojazdu powinna zostać jednak podjęta w oparciu o własne przekonania z uwzględnieniem indywidualnych preferencji oraz potrzeb.

Z pewnością warto jednak wspomnieć o korzyściach, jakie idą za posiadaniem roweru elektrycznego, gdyż niejednokrotnie okazują się one czynnikiem przesądzającym w trakcie podejmowania wyboru. Wśród nich zaznacza się chociażby możliwość szybszego pokonywania danych tras, czy też uzyskiwanie wsparcia na wzniesieniach, przy których mięśnie znacznie szybciej ulegają zmęczeniu. Co więcej, rower elektryczny może stanowić doskonałą propozycję dla osób mniej sprawnych fizycznie oraz wszystkich tych, którzy pracują nad swoją kondycją. Ponadto jest to także ekologiczne rozwiązanie, które jednocześnie umożliwia zaoszczędzenie czasu (np. poprzez niwelowanie konieczności stania w korkach), ale i pieniędzy przeznaczanych chociażby na paliwo, parkingi, czy też bilety autobusowe lub tramwajowe.

Sprawdź również: Monocykl elektryczny – jak wybrać? Wskazówki i porady

#materiałreklamowy

Oceń ten post