• Ostatnia modyfikacja artykułu:2 miesiące temu

Rowerem nie zabierzemy zbyt wiele bagażu. No, chyba że to rower cargo. Co to takiego? Jaki model wybrać? Już tłumaczymy!

Co to jest rower cargo?

Rower cargo, znany również jako rower transportowy, to specjalny rodzaj roweru zaprojektowany do przewożenia dużych ładunków. Jest to nie tylko środek transportu, ale także narzędzie do pracy i codziennego życia w wielu miastach na całym świecie. W Amsterdamie pędzące rowery cargo z pralkami, lodówkami, regałami czy wielkimi pudłami na pokładzie to widok powszechny. Jego konstrukcja różni się od tradycyjnych rowerów głównie poprzez specjalnie zaprojektowany bagażnik lub platformę umieszczoną z przodu lub znacznie rzadziej z tyłu ramy, która umożliwia przewożenie ładunków. Na pierwszy rzut oka to takie połączenie roweru i taczki, poważnie.

Jedną z głównych zalet rowerów cargo jest ich wszechstronność. Mogą być wykorzystywane do przewozu różnych rodzajów ładunków, począwszy od codziennych zakupów, poprzez duże przedmioty, jak meble czy sprzęt AGD. Równocześnie służą tez jako zwykły środek transportu. A po małej modyfikacji stają się rikszą. A to wszystko napędzane nogami, nie wymagające żadnego paliwa i będące w stanie wjechać w każde zakamarki. Wygodne, prawda?

Zobacz: Rowery typu dirt/street – co warto o nich wiedzieć?

Rodzaje rowerów cargo

rower cargo

Jest kilka podstawowych rodzajów rowerów cargo – główna różnica to jednak liczba kół. Dwukołowe rowery cargo są bardziej zwinne i przypominają tradycyjne rowery. Ich główną zaletą jest możliwość poruszania się po wąskich uliczkach i łatwość przechowywania, jednakże ich pojemność ładunkowa jest zazwyczaj niższa niż w przypadku rowerów trójkołowych. No i przyznajcie, brzmi trochę strasznie przenosić ładunek 50 kg na dwukołowym rowerze. Utrata równowagi będzie bolesna.

Rower cargo dwukołowy może być wyposażony w bagażnik przedni lub znacznie rzadziej tylny, co pozwala na różne opcje przewożenia ładunków. Bagażnik przedni zapewnia łatwy dostęp do ładunku i umożliwia lepszą kontrolę nad rowerem, ale tylny trochę ułatwi utrzymanie równowagi i będzie łatwiejszy w napędzaniu.

Popularniejsze są jednak rowery cargo trójkołowe. Charakteryzują się większą stabilnością i pojemnością ładunkową. Mają one dwa koła z przodu i jedno z tyłu, co sprawia, że są bardziej stabilne podczas jazdy z dużymi ładunkami. Przede wszystkim, nie przewrócą się same z siebie – to gwarancja bezpieczeństwa. Oczywiście, są one mniej zwrotne niż rowery dwukołowe i wymagają więcej miejsca do manewrowania. Przeważają modele z bagażnikiem przednim, a trójkołowce z bagażnikiem tylnym to raczej spora rzadkość.

Sprawdź: Najlepsze aplikacje na rower – z których warto korzystać?

Co można przewozić rowerem cargo?

Ładowność rowerów cargo może się różnić w zależności od modelu, ale przeciętnie wynosi od 100 do 200 kg i nieco mniej dla modeli dwukołowych. Do tego mamy też ograniczenie w szerokości – bagażnik rzadko kiedy przekracza 70 centymetrów. Z oczywistych powodów musimy uważać też na wysokość, bo nie chcemy zabierać bagażu, który zasłoni nam widok.

W przypadku przewożenia cięższych ładunków, takich jak meble czy sprzęt AGD, istotne jest zapewnienie odpowiedniego mocowania i równowagi, aby uniknąć niebezpieczeństwa utraty kontroli nad rowerem. Pralka, piekarnik, szafka nocna, kilka walizek czy rzeźba ogrodowa nie będą stanowiły jednak żadnego problemu.

Choć przewożenie dużych ładunków może być wymagające fizycznie, niekoniecznie trzeba być bardzo wysportowanym, aby korzystać z roweru cargo. Wszystko to kwestia rozłożenia ciężaru i łożysk wysokiej klasy. Chociaż dźwignięcie na rowerze 200 kilo może brzmieć abstrakcyjnie to naprawdę nie jest to wcale skomplikowane – będziemy po prostu dość powolni.

Zobacz: Lemondka rowerowa – co to jest?

Elektryczny rower cargo

Przenoszenie dużych ładunków rowerem cargo może być wymagające fizycznie, szczególnie jeśli robimy to często. Nawet dla osób w dobrej kondycji fizycznej, pedałowanie z ciężkim ładunkiem może prowadzić do zmęczenia mięśni i zwiększonego wysiłku. Jedna krótka trasa nie będzie taka straszna, ale cały dzień pedałowania? To zamęczy nawet profesjonalnego kolarza.

Dla tych, którzy używają rowerów cargo do codziennych zadań, takich jak dostarczanie towarów lub przewożenie dzieci, rowery wspomagane elektrycznie stanowią atrakcyjną alternatywę. Rower cargo elektryczny jest wyposażony w silnik elektryczny, który wspomaga pedałowanie, co zmniejsza wysiłek potrzebny do poruszania się z dużymi ładunkami. To oczywiście nie tak, że pojedzie za nas, ale znacząco ułatwi poruszanie się, szczególnie podczas absolutnie morderczych podjazdów.

Sprawdź: Konwersja roweru na elektryczny – czy warto?

A to legalne?

Rower elektryczny z ładunkiem 200 kilogramów? To w ogóle legalne? Potrzebujemy pozwolenia? Prawda jazdy? Karty motorowerowej? Spokojnie, nic z tych rzeczy. W świetle prawa rower cargo to zwykły rower i nie wymaga specjalnego pozwolenia czy rejestracji. Oznacza to, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, można legalnie poruszać się rowerem cargo po drogach publicznych, podobnie jak w przypadku tradycyjnych rowerów.

Jednakże, istnieją pewne wytyczne dotyczące bezpiecznego użytkowania rowerów cargo, takie jak przestrzeganie ograniczeń prędkości, odpowiednie oświetlenie oraz przewożenie ładunków w sposób bezpieczny i stabilny. Ale tego tłumaczyć chyba już nie trzeba, prawda?

Zobacz też:
Rower elektryczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie?
Jak wybrać przyczepkę rowerową? Przydatne wskazówki

Oceń ten post