• Ostatnia modyfikacja artykułu:4 lata temu

Sporo producentów samochodów czerpie inspiracje z dawnych czasów. Jedni robią to lepiej, inni ponoszą porażki. Nie roztrząsając jednak zanadto katastrof i kompromitacji – zaprezentujemy Wam najciekawsze i najładniejsze współczesne samochody w stylu retro. W pierwszej kolejności weźmiemy na warsztat nowe auta, a w dalszej – samochody z rynku wtórnego, niedostępne już w regularnej sprzedaży.

Nowe auta w stylu retro

Mówiąc o nowych samochodach w stylu retro mamy na myśli modele, którymi możesz wyjechać z salonu. Wśród nich znajdzie się Fiat 500 (obecnie w wersji hybrydowej i elektrycznej), Mini i Abarth 595.

Obrazek prezentuje model z kategorii "samochody w stylu retro" - Fiat 500.

Fiat 500

Fiat 500 w swoim nowoczesnym wcieleniu nie odbiega diametralnie od stylistyki, którą mogliśmy zobaczyć ponad dekadę temu. Jest to jedno z najbardziej udanych aut zachowanych w stylu retro. Świadczy o tym zresztą ogólnoświatowa popularność. Na przestrzeni lat Fiat 500 „urósł” nieco ze względów bezpieczeństwa – nowe samochody muszą spełniać w tej kwestii pewne standardy. Niezmiennie jednak pozostał ulubieńcem kolejnych pokoleń Włochów (i nie tylko Włochów) będąc odpowiedzią na ich podstawowe potrzeby. Fiat 500 to po prostu przyjaciel codzienności – minimalistyczny, praktyczny, a przy tym urzekający. W salonie kupisz go w cenie od 52 000 zł (wersja hybrydowa). Za wersję elektryczną trzeba zapłacić minimum 98 900 zł. A jeśli potrzebujesz czegoś większego lub zdecydowanie preferujesz silniki benzynowe – sprawdź Fiata 500X.

Na zdjęciu znajduje się samochód MINI w kolorze beżowym z czarnymi elementami.

MINI

Pierwotna wersja MINI nie cieszyła się zanadto zainteresowaniem Brytyjczyków. Dopiero wpływ Beatlesów i zespołu Queen przyczynił się do szybkiego wzrostu popularności tego auta. Od tego momentu MINI stało się wręcz ikoną określonego stylu życia, a moda na niego rozprzestrzeniła się poza rodzimy kraj. W 2000 r. koncept MINI został przejęty przez koncern BMW, gdzie zaczął rozwijać się pod względem technologicznym i stylistycznym jednak w dalszym ciągu z zachowaniem „duszy” auta w nowym ciele. Obecnie MINI kupisz w wersji hatchback lub cabrio. Dopasujesz także moc do swoich potrzeb i oczekiwań, bo przedział jest dość spory (od 102 KM w Mini One do 231 KM w Mini John Cooper Works, od 135 200 zł). Ceny aut w salonie wynoszą od 84 100 do 161 722 zł.

Na obrazku znajduje się model z kategorii "samochody w stylu retro" - Abarth 595 w kolorze czarnym, posiadający czerwone elementy.

Abarth 595

Jak łatwo zauważyć po stylistyce 595 – Abarth współpracuje z Fiatem od ponad 50 lat. Przejęta przez grupę Fiata w 1971 roku marka odzyskała niezależną nazwę dopiero 14 lat temu. Abarth zawsze specjalizował się w adaptacji silników do osiągania wyższych mocy oraz w tworzeniu sportowych elementów wyposażenia. Widać to wyraźnie jeśli porównamy wspomnianego wcześniej Fiata 500 z powyższym Abarthem 595. Nowy hybrydowy Fiat ma zaledwie 70 KM, a w wersji elektrycznej mamy do dyspozycji maksymalnie 118 KM. Abarth 595 występuje z kolei w wersji 145 KM, 165 KM i 180 KM. Warto zauważyć, że oba modele są dostępne w podobnym przedziale cenowym – od  83 000 do 125 500 zł. Z tą różnicą, że Abarth ma silnik benzynowy.

Używane auta stylizowane na retro

Jest także kilka modeli, które wyszły ze sprzedaży, ale zostaną w pamięci wszystkich tych z nas, którzy do aut w stylu retro zawsze będą mieli sentyment. Wśród nich znajdzie się na pewno kultowy Volkswagen New Beetle, ale i bardzo mało znany Daihatsu Trevis czy Chrysler PT Cruiser.

Na obrazku znajduje się Volkswagen New Beetle, reprezentujący kategorię "samochody w stylu retro".

Volkswagen New Beetle (garbus)

Z czym kojarzy nam się garbus? To ikona niepohamowanego optymizmu, wolności, dynamicznego stylu życia i pewności siebie. Konstrukcja łącząca w sobie klasykę z nowoczesną technologią, zapewnia pełnię bezpieczeństwa, a jednocześnie ogromną radość z posiadania czegoś tak urzekającego. Kultowy garbus w dalszym ciągu pozostaje marzeniem wielu, dlatego też produkcja, która została wznowiona końcem lat 90. wzbudziła tak duże zainteresowanie. Wraz z upływem czasu zmieniają się jednak także potrzeby i oczekiwania kierowców. Na rynku pojawiło się większe zapotrzebowanie na SUV-y. Od 2011 roku sprzedaż New Beetle zaczęła spadać, a ostatnie auta wyjechały z fabryki w 2019 r. Obecnie garbusa kupisz w cenie od 5 000 do 20 000 zł.

Na obrazku znajduje się samochód Daihatsu Trevis w kolorze czarnym.

Daihatsu Trevis

Trevis to jeden z najmniejszych samochodów w Europie. W Polsce obecnie kupisz go w cenie około 7000 – 9000 zł. To naprawdę urzekający i wdzięczny wózek na zakupy o mocy 58 KM, który do setki rozpędza się 12,2 s. Jeszcze 13 lat temu spalanie w okolicy 5 l/ 100 km było dowodem na to, że konstrukcja jest bardzo ekonomiczna. Dziś nasze oczekiwania są już znacznie inne – połączenie tej konkretnej mocy z niskim spalaniem nie robi wrażenia. Nie zmienia to faktu, że Trevis będzie genialnym rozwiązaniem jako samochód miejski.

Na obrazku znajduje się Dodge Challenger - reprezentant kategorii "samochody w stylu retro".

Samochody w starym stylu

Nie należy zapominać o innych modelach samochodów, które mimo braku obłych kształtów również przechodzą kolejne face-liftingi bez utraty „duszy”. Świetnym przykładem jest na zachowanie bazowej koncepcji jest Dodge Challenger (zwany również Hellcatem) czy Mercedes G klasa. Styl w obu przypadkach jest po prostu ponadczasowy, a zmiany, które mają miejsce w kolejnych rocznikach tylko podkreślają i tak wyraźne charaktery tych aut.

Styl retro zazwyczaj kojarzy nam się z kształtami zaokrąglonymi, miłymi dla oka, niezupełnie z tak odważnymi i zobowiązującymi jak ma to miejsce w przypadku Challengera czy G-klasy. Dlatego pomimo zachowania uroku i charakteru tych aut na przestrzeni kolejnych dziesiątek lat, nie są to raczej modele, które wywołają poczucie nostalgii. Nadal jednak pozostają obiektem pożądania jako samochody w starym stylu.

Mercedes-Benz 40 years of the G-Class, Graz 2019Mercedes-Benz 40 years of the G-Class, Graz 2019

Współczesne samochody w stylu retro

Nowe auta stylizowane na retro nigdy nie będą oddawały pełni wrażeń, jakie wzbudzają klasyki. To jest po prostu coś, z czym musimy się pogodzić. Warto jednak doceniać dobrą robotę producentów, którzy pod względem stylistyki wracają do korzeni. Pod warunkiem, że robią to z zachowaniem dobrego smaku i klasy. Modele takie jak Fiat 500 czy Abarth 595 te warunki jednak jak najbardziej spełniają. Innymi słowy – jest sporo aspektów, w których te auta nie dorastają do pięt klasykom i nie ma co ich porównywać w tym dosłownym znaczeniu. Są jednak miłym akcentem na rynku motoryzacyjnym i uśmiechem do tych, którzy z nostalgii do dawnych lat otaczają się retro designem.

 

Sprawdź również:

Wyjątkowe SUV-y i crossovery do 100 tys – Ranking 2021

Ładne SUV-y klasy średniej do 150 tys – Ranking 2021

 

Oceń ten post