• Ostatnia modyfikacja artykułu:4 miesiące temu

SUV-y i crossovery cenimy przede wszystkim za komfort jazdy i poczucie bezpieczeństwa, które wynikają z wyższej pozycji za kierownicą. Nietrudno zauważyć, że różnice między tymi dwoma rodzajami aut zaczynają się zacierać. Na rynku pojawia się coraz więcej modeli miejskich, lifestylowych, mamy też do wyboru sporo opcji o rodzinnym charakterze. Niektóre z tych aut świetnie poradzą sobie nawet w cięższym terenie.

Czy wyższe i bardziej komfortowe siedzenie to jedyna cecha wspólna między SUV-ami i crossoverami? Czy istnieją modele, które łączą w sobie najlepsze cechy obu typów aut? Jesteśmy po to, by pomóc Ci rozeznać się w asortymencie rynku i pomóc Ci podjąć najlepszą decyzję. Sprawdź nasz ranking i dowiedz się jaki crossover najlepiej odpowie Twoim oczekiwaniom.

Crossover a SUV – jaki wybrać model?

Wziąwszy pod uwagę coraz większą popularność samochodów terenowo – rekreacyjnych i coraz większa liczbę modeli tego typu aut – czasem ciężko połapać się w tym, co jest SUV-em, a co crossoverem. Zresztą, samo pojęcie “crossover” jest stosunkowo nowe. Podobno pojawiło się na rynku mniej więcej wtedy co Nissan Juke. W dalszym ciągu jednak nie doczekało się konkretnej definicji więc nie wszyscy producenci w ogóle korzystają z tego określenia.

SUV to w założeniu połączenie osobówki, terenówki i auta sportowego. Ma być kombinacją wysokiego komfortu jazdy, mocnego silnika i ulepszonych możliwości terenowych (głównie w postaci napędu 4×4 i podwyższonego zawieszenia). Crossover z kolei ma służyć do jazdy miejskiej – ma być przede wszystkim wygodny, kompaktowy i ekonomiczny. W praktyce jednak, podobnie jak SUV, także łączy w sobie cechy różnych segmentów. A to sprawia, że jego realne możliwości mogą być znacznie większe. Tak jest choćby w przypadku Hyundaia Kona – kompaktowe rozmiary i serdeczny wręcz wygląd mogą sugerować typowo miejskie zastosowanie, a jednak auto ma moc 198 KM, a do setki rozpędza się w 7,7 s.

Crossover DS 3 Crossback

DS 3 Crossback

SUV a crossover – różnice

SUV będzie przede wszystkim większy więc powinien gwarantować więcej miejsca wewnątrz. Sprawdzi się lepiej zarówno pod względem pakowności, jak i komfortu jazdy w przypadku większej ilości osób. Z koli mniejszym crossoverem zdecydowanie łatwiej zaparkujesz gdziekolwiek. SUV znacznie lepiej poradzi sobie w terenie, choć nie zastąpi terenówki. Typowo miejski crossover może mieć problem z szutrem w trudnych warunkach pogodowych ze względu na rodzaj zawieszenia i układ napędowy. Znacznie łatwiej będzie go też uszkodzić.

SUV-y do niedawna konstruowane były na sztywnej ramie. Podobnie jak amerykańskie pick-upy i auta terenowe. W konstrukcji body-on-frame silnik i układ napędowy spoczywa na ramie, a nadwozie stanowi oddzielny element. Obecnie jednak większość SUV-ów ma tą samą konstrukcję co crossovery, czyli unibody. Nadwozie i rama stanowią jedną strukturę. Konstrukcja unibody jest bardziej opłacalna w produkcji i lepiej wypada w testach zderzeniowych. Mimo że jest lżejsza.

Tanie crossovery – czy warto?

Tanie crossovery dostępne obecnie na rynku to między innymi Dacia Duster, Kia Stonic, Opel Crossland X i Skoda Kamiq. Niedawno do tego grona dołączył Hyundai Bayon, który do złudzenia przypomina Konę. Jeśli jednak chcesz wyjechać z salonu czymś, co realnie cieszy, to właśnie w naszym rankingu znajdziesz to, czego szukasz. Auto to najczęściej zakup na co najmniej kilkanaście lat. Podpowiadamy zatem kiedy warto dopłacić do niezawodności, większej mocy lub nawet designu dla maksymalnej satysfakcji z zakupu.

Choć tanie crossovery często charakteryzują się niższą mocą i osiągami, specjalnie dla fanów i fanek aut z charakterem mamy także propozycje o wyższych osiągach. Sami zdecydujecie czy wolicie mniejsze spalanie czy lepsze przyśpieszenie i wyższą prędkość maksymalną. W szczegółowych przeglądach poszczególnych modeli pod uwagę bierzemy także takie parametry jak pojemność bagażnika, ogólne wymiary i rodzaj skrzyni biegów. Jeśli na tym etapie nie masz pojęcia jaki crossover będzie dla Ciebie najlepszy, nasz ranking pomoże Ci szybko rozeznać się w całej gamie dostępnej na rynku.

Audi Q2

Audi Q2

Najlepsze crossovery – Ranking 2021

Nasz ranking crossoverów obejmuje zarówno modele modne i charakterne, jak i te bardziej wyważone, z klasą. Najczęściej stawiamy na podstawowe wersje silnikowe i bazowe pakiety wyposażenia. W sytuacji, gdy nie opłaca się nie skorzystać z wersji wyższej za niską dopłatą, wybieramy najbardziej korzystną propozycję. Przybliżamy każdy z poniższych modeli i analizujemy możliwości konfiguracji, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom najbardziej wymagających kierowców. Sprawdź najlepsze crossovery 2021 roku i sprawdź jaki crossover jest stworzony dla Ciebie.

Nazwa Moc silnika Cena 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa (/100km) Długość / szerokość / wysokość (m)
Jaguar E-Pace 200 KM 205 600 zł 8,5 s 8,9 l 4,39 / 2,0 / 1,65
Range Rover Evoque 200 KM 182 900 zł 8,6 s 8,9 l 4,37 / 1,9 / 1,65
Mazda CX-30 150 KM 108 900 zł 8,8 s 6,2 l 4,39 / 1,8 / 1,54
Hyundai Kona 198 KM 109 400 zł  7,7 s 6,2 l 4,2 / 1,8 / 1,56
Ford Puma 125 KM 99 900 zł 10,0 s 6,2 l 4,18 / 1,8 / 1,53
Mazda CX-3 121 KM 97 900 zł 9,1 s 6,2 l 4,27 / 1,76 / 1,53
Toyota C-HR Hybrid 184 KM 126 900 zł 8,2 s 5,5 l 4,39 / 1,8 / 1,55
Audi Q2 150 KM 122 300 zł 8,6 s 5,8 l 4,2 / 1,8 / 1,5
Honda HR-V 130 KM 97 100 zł 10,2 s 5,7 l 4,33 / 1,77 / 1,6
BMW X2 136 KM 139 100 zł 9,6 s 6,1 l 4,36 / 1,8 / 1,52
MINI Countryman 136 KM 120 300 zł 9,7 s 6,3 l 4,29 / 1,8 / 1,55
DS 3 Crossback 100 KM 98 900 zł 10,9 s 5,4 l 4,11 / 1,79 / 1,53
Opel Mokka 130 KM 97 100 zł 9,1 s 5,5 l 4,15 / 1,79 / 1,53
Mitsubishi Eclipse Cross 163 KM 106 490 zł 10,3 s 6,6 l 4,4 / 1,8 / 1,68
Jeep Compass 130KM 89 900 zł 10,3 s 5,7 l 4,39 / 1,8 / 1,6

Crossover Jaguar E-Pace

Jaguar E-Pace

E-Pace to jeden z trzech SUV-ów w ofercie Jaguara. W porównaniu do F-Pace, E-Pace jest bliższy crossoverowi. W naszym rankingu uwzględniliśmy wersję 200-konną. Prócz niej możesz wybrać też silnik o mocy 160 KM w cenie 191 400 zł, ale posiadanie Jaguara z przyspieszeniem powyżej 10 sekund uznaliśmy za lekki nietakt. Do wyboru masz także silnik 249-konny w cenie od 224 700 zł lub hybrydę plug-in o łącznej mocy silników 309 KM. W tej wersji ceny zaczynają się od 287 500 zł. Pełna oferta modeli i wyposażenia jest naprawdę szeroka.

Nasza wersja ma napęd na cztery koła i automatyczną, 9-biegową skrzynię biegów. Choć E-Pace nie jest typowym, charakternym Jaguarem, pozostaje wyborem definitywnie wyrafinowanym. W praktyce najmocniej konkuruje z Range Roverem Evoque. W czym jest lepszy? Definitywnie lepiej czuje się na zakrętach. Jest stworzony z myślą o sportowej jeździe, mniej z myślą o jeździe w gorszym szutrze. Aczkolwiek system AWD zapewnia, że E-Pace poradzi sobie także na śniegu, trawie i żwirze jeśli będzie musiał.

Range Rover Evoque

Range Rover Evoque

O Evoque wspominaliśmy już w niedawnym zestawieniu crossoverów hybrydowych. Połączenie luksusu z niezwykłymi możliwościami terenowymi to coś, co stale urzeka nas w Land Roverach. Evoque, jako jedyny crosover spod szyldu Range Rover, jest stworzony do jazdy po mieście. Prawda jest jednak taka, że z ogromną przyjemnością wyjedziesz nim w długie trasy, a nawet trudniejszy teren.

O ile wspomniany wcześniej E-Pace chcąc nie chcąc odstaje od całościowego asortymentu Jaguara, tak Evoque jest pod każdym względem idealnym uzupełnieniem oferty Range Roverów. Oba auta są zbudowane na tej samej platformie. Ale choć łączy je mechanika i segment premium, totalnie różnią się wyglądem i zacięciem na trasie. Evoque będzie lepiej czuł się na pochyłościach, szczególnie w terenie. Podobnie jak E-Pace, poradzi sobie na ostrzejszych zakrętach, ale pełnię właściwości jezdnych widać najlepiej gdy napęd na cztery koła współpracuje z systemem Terrain Response 2 Land Rovera.

Podobnie jak w przypadku E-Pace, decydując się na Evoque do wyboru masz sporo wersji silnikowych i pakietów wyposażenia. Nasz ranking crossoverów uwzględnia najtańszy, 200-konny model. Wśród modeli benzynowych możesz wybrać również mocniejszą wersję o mocy 249 KM w cenie od 202 500 zł. Ceny hybryd plug in zaczynają się od 269 700 zł.

Sprawdź również: Crossovery hybrydowe TOP 3 – szybki przekrój rynku

Crossover Mazda CX-30

Mazda CX-30

Zdaje się, że powstanie CX-30 było niejako spowodowane przeświadczeniem o zbyt dużej różnicy pomiędzy starszym CX-3, a niesamowicie popularnym CX-5. I rzeczywiście nowy crossover doskonale wypełnił tą lukę. Mazda CX-30 prowadzi się dobrze, ma klasę i jest bardzo rozsądnym zakupem.

Mazda oferuje zarówno manualną, jak i automatyczną skrzynię biegów w każdej wersji silnikowej CX-30. Nasz ranking crossoverów uwzględnia wersję o mocy 150 KM ze skrzynią manualną. Kombinacji jest jednak sporo. Wśród nich znajdziesz wersję 186-konną i 122-konną. Różnice cenowe są niewielkie więc każdy dopasuje rozwiązanie idealne dla siebie za niewielką dopłatą lub po obniżce.

Wnętrze jest minimalistyczne, a interfejs jest pozbawiony wszelkich kombinacji. Już w wersji podstawowej (Kai) mamy bogaty pakiet systemów bezpieczeństwa. System monitorujący ruch poprzeczny przy cofaniu, system monitorowania martwego pola, aktywny tempomat i system wspomagający utrzymanie pojazdu w pasie ruchu – to tylko kilka z nich.

Hyundai Kona

Hyundai Kona

Nieco mniej popularna niż Tucson Kona to crossover o wyjątkowo nowoczesnej, a wręcz ekstrawaganckiej stylistyce. Model zeszłoroczny był naszym zdaniem zdecydowanie ładniejszy i bardziej wyważony, ale nowa Kona wciąż gwarantuje wysoką jakość już od podstawowego wariantu.

Tegoroczną Konę dostaniesz już od 79 900zł (w wersji Classic Plus, 120 KM). Można byłoby więc zaliczyć ją do jednego z najtańszych crossoverów. Jednak my polecamy wybrać model o mocy 198 KM, który kosztuje 102 200 zł. Rzadko spotyka się taką moc w takiej cenie jeśli spojrzeć na przekrój rynku crossoverów. Wersja 198-konna będzie wyposażona w opcję wyborów trybów jazdy. Jeśli Twoje podróże nie ograniczają się wyłącznie do miasta – tryb sport na autostradzie da Ci niepowtarzalną frajdę. Automatyczna 7-biegowa skrzynia DCT jest wyjątkowo dynamiczna.

W bazowej wersji wyposażenia Kona oferuje kamerę cofania z dynamicznymi liniami pomocniczymi, system utrzymywania pasa ruchu (LKA) i asystenta unikania kolizji czołowych (FCA) z wykrywaniem pieszych. W rankingu uwzględniliśmy wyższą wersję – Comfort, która posiada między innymi tylne czujniki parkowania, wybór trybów jazdy i automatyczną klimatyzację.

Sprawdź również: Jakie auto na autostrady? Ranking bezpiecznych i wygodnych aut

Ford Puma

Ford Puma

Ford Puma to jeden z najtańszych crossoverów w naszym rankingu. To jednocześnie jeden z lepszych dowodów na to, że małe crossovery nie muszą być pozbawione charakteru. Ceny tego modelu zaczynają się już od 74 000 zł. Mamy tu na myśli wersję o mocy 95 KM z podstawowym pakietem wyposażenia. W naszym rankingu znajdziesz jednak wersję wyższą – o mocy 125 KM, z automatyczną skrzynią biegów i z wyposażeniem Titanium. Jeśli nie zależy Ci na automacie, oszczędzisz 8 200 zł. W ofercie Forda znajdziesz także Pumę o mocy 155 KM, w cenie 103 850 zł. Najwyższym modelem jest Puma ST o mocy 200 KM, która kosztuje 126 100 zł i jest najlepszym dopełnieniem zadziornego designu nadwozia.

Dynamiczny i sportowy przód Pumy ma świetne odzwierciedlenie w szybkiej reakcji układu kierowniczego. Tył, a także wnętrze są już znacznie bardziej spokojne. Całościowo jest to definitywnie miejski crossover – ładny, modny i praktyczny. Ma dość sporą pojemność bagażnika (456 l), co przy tych wymiarach robi wrażenie. Dla porównania, podobnej wielkości Opel Mokka i Mazda CX-3 i mają po 350 l.

W standardowym wyposażeniu mamy między innymi system ostrzegania przed kolizją i układ utrzymania na pasie ruchu. Różnice między wersją podstawową, a Titanium obejmują między innymi tylne czujniki cofania, system monitorowania koncentracji kierowcy (Driver Alert) i system rozpoznawania znaków drogowych. Jeśli chodzi o wyposażenie wnętrza opcja Titanium zapewnia też podłokietnik i schowek w centralnej konsoli. Kamerę cofania dostaniesz w pakiecie Driver Assistance (AGKAB) w cenie 3 140 zł.

Czytaj także: Samochód z automatem – jak jeździć? 5 najczęstszych błędów

Mazda CX-3

Mazda CX-3

Mazda CX-3 to mały crossover, którego często spotkasz na ulicach miast. I nie ma się czemu dziwić, bo optymalne rozmiary idą w parzę z korzystną ceną i niezłymi specyfikacjami. Do tego nie można odmówić mu klasy i subtelności. Ostatecznie wygląd Mazdy CX-3 to efekt pracy japońskich mistrzów sztuki Takumi. Zdecydowanie mogłaby mieć odrobinę więcej miejsca na tylnej kanapie i większą pojemność bagażnika. Z drugiej strony jeśli często wyjeżdżasz poza miasto i potrzebujesz większej przestrzeni wewnętrznej, odpowiedzią na Twoje potrzeby będzie Mazda CX-30.

Wybrany przez nas model posiada 6-biegową skrzynię automatyczną. Jeśli zależy Ci na skrzyni manualnej, oszczędzisz 8 tysięcy złotych. W standardowym wyposażeniu otrzymujemy system ostrzegania przed kolizją i system rozpoznawania znaków drogowych, ale dla pełni bezpieczeństwa zalecamy wyposażenie się w Pakiet Plus, który kosztuje 4 000 zł. Pakiet obejmuje między innymi system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDW), system monitorowania ruchu poprzecznego (RCTA), czujnik deszczu (inteligentne wycieraczki) i czujniki parkowania z tyłu. Mazda słynie z wysokiej jakości systemów bezpieczeństwa więc warto z nich skorzystać. Na zachętę dodamy, że w pakiecie są też podgrzewane fotele przednie i przyciemniane tylne szyby.

Crossover Toyota C-HR Hybrid

Toyota C-HR Hybrid

W związku z niskim zainteresowaniem silnikami benzynowymi 1.2 l Toyota C-HR występuje już wyłącznie w wersji hybrydowej. To jednocześnie niezbyt dobra informacja dla tych, którzy preferowali skrzynie manualne nad automatycznymi skrzyniami bezstopniowymi.

Te bowiem są dość specyficzne. Skrzynie bezstopniowe (e-CVT), charakteryzuje cicha i bardzo ekonomiczna praca. Ale tylko pod warunkiem, że jesteś spokojnym kierowcą. CVT nie reagują zbyt dobrze na mocne wciskanie pedału gazu. Za wzrostem prędkości obrotowej silnika nie idzie adekwatny wzrost prędkości poruszania się auta. Dynamiczna jazda sprawia z kolei, że zużycie paliwa rośnie, silnik wyje, a auto szarpie. Z pełni zalet tego rodzaju skrzyni biegów skorzysta zatem kierowca wyważony.

Jeśli jesteś spokojnym kierowcą i rozważasz zakup hybrydowego crossovera, C-HR będzie jednym z lepszych wyborów. Po pierwsze, Toyota słynie z niezawodności i zaawansowanych systemó1) bezpieczeństwa. Po drugie, klasyczna hybryda będzie miała przewagę nad hybrydą plug-in dla znacznej części kierowców. Dlatego, że nie wymaga podpinania do gniazdka – ładuje się sama podczas hamowania. Automatyczne magazynowanie energii daje sporą swobodę użytkowania.

Sprawdź również: Najtańsze crossovery hybrydowe – porównanie Yaris Cross i Kia Niro

Audi Q2

Audi Q2

Audi Q2 to przyzwoite miejskie auto. Jest optymalnej wielkości i jest naprawdę zgrabne. Nie należy jednak spodziewać się po nim za dużo. Trzeba mieć świadomość, że płaci się w sporej mierze za elegancki design. Mimo tego, że Audi słynie z wysokiej jakości, w tym przypadku właściwości jezdne zdają się stanowić kwestią drugorzędną. Nie bez powodu Q2 znalazło się na niższym miejscu rankingu crossoverów, za choćby Fordem Pumą. W Pumie widać, że producent kładzie nacisk nie tylko na udoskonalanie stylu nadwozia, ale także poprawę komfortu jazdy. Q2 mógłby być bardziej premium, ale brakuje w nim dbałości.

Kierowcę, któremu zależy na marce, na pewno urzeknie stosunkowo niska cena Q2. Ostatecznie najtańszą wersję, o mocy 116 KM można kupić już od 114 600 zł. Za niską ceną idą jednak oszczędności i widać je także w wykończeniu wnętrza. Możliwości konfiguracji oraz wersje wyposażenia są jednak na tyle różnorodne, że nawet najbardziej wymagający klienci znajdą rozwiązanie idealne dla siebie. Sami postawiliśmy na wersję 150-konną z manualną skrzynią biegów. Możesz jednak zdecydować się na większą moc – 190 KM.

Honda HR-V

Honda HR-V

Honda HR-V była crossoverem jeszcze zanim poznaliśmy jego definicję. Wybrany przez nas model ma 130 KM i manualną skrzynię biegów. W tym przypadku skrzynia biegów jest tak przyjemna w obsłudze, że wygrywa z automatem CVT, o którym pisaliśmy wyżej, przy okazji Toyoty C-HR. HR-V prowadzi się z poczuciem bezpieczeństwa. Wyważony układ kierowniczy daje poczucie stabilności, choć w pewnej mierze brakuje mu zwinności.

Honda HR-V ma sporo przestrzeni wewnątrz i całkiem pakowny bagażnik o pojemności 431 l. Warto podkreślić, że podobnie jak Toyota, Mazda i Hyundai Honda należy do grona marek słynących z niezawodności. To dobry, racjonalny wybór. Jeśli zależy Ci na automatycznej skrzyni biegów, ta dostępna jest dopiero w pakiecie Elegance, od 114 300 zł. W opcji masz także HR-V w wersji 182-konnej od 128 700 zł. Jeśli rozważasz hybrydę – poczekaj na nowe wcielenie HR-V. Nowa stylistyka jest imponująca.

Crossover BMW X2

BMW X2

Podobnie jak Audi Q2 jest bardziej lifestylową interpretacją Q3, tak X2 stanowi nawiązanie do X1 z uwzględnieniem modnych elementów stylistycznych. Ceny X2 zaczynają się już od 138 100 zł za wersję o mocy 136 KM. Do automatu trzeba dopłacić nieco ponad 8 tysięcy złotych. Od 165 000 zł dostaniesz wersję 178-konną, a od 233 300 zł wersję 306-konną. Wybierając mocniejszy silnik warto zdecydować się na sportową automatyczną skrzynię biegów (dwusprzęgłową z łopatkami).

Podobnie jak w przypadku Audi, w BMW komfort jazdy zależy w dużej mierze od konfiguracji, którą stworzysz. Ale nawet w najmniej optymalnym zestawieniu X2 nie będzie niewygodne w prowadzeniu. Dodatkowe funkcje w postaci kamery cofania, czujników parkowania z tyłu czy system nawigacyjny są standardowo dodatkowo płatne.

Sprawdź także: Jakie auto o mocy powyżej 300 koni? Najmocniejsze auta daily

MINI Countryman

MINI Countryman

MINI Countryman nie jest tak zwinny jak Mini Cooper czy Clubman, ale wraz z większą topornością zyskujemy większą przestrzeń. Countryman występuje w wielu konfiguracjach i wielu wersjach silnikowych, a przedziały cenowe wcale nie są diametralnie duże. Najtańszego Countrymana kupisz już od 111 300 zł (102 KM), ale my proponujemy wersję co najmniej 136-konną, której ceny zaczynają się od 120 300 zł. W ofercie znajdziesz też między innymi 150-konnego i 190-konnego diesla, wersję benzynową o mocy 178 KM, a także hybrydę o łącznej mocy 220 KK (od 155 500 zł).

MINI stawia na ponadczasową stylistykę, oferując jednocześnie nieograniczone możliwości konfiguracji pod względem designu. Jeśli nie chcesz, nie spotkasz drugiego takiego auta jak Twoje. W podstawowej linii Classic masz do wyboru 9 kolorów karoserii, dodatkowe opcje kolorystyczne dla lusterek i dachu, opcjonalne pasy na maskę silnika i 6 wersji tapicerki.

DS 3 Crossback

DS 3 Crossback

DS Automobiles dopiero kształtuje swoją pozycję na rynku jako marka premium. Mało się o niej mówi i dość rzadko spotyka się ją na drogach. Co ciekawe, póki co DS zdaje się nie skupiać na sprzedaży, a raczej na budowaniu wizerunku i zaufania klientów. Ostatecznie jak już słyszy się cokolwiek o marce DS, zwykle są to wzmianki o świetnym stosunku jakości do ceny. Marka jest mocno ukierunkowana na wysoki komfort jazdy.

Model DS 3 Crossback, który umieściliśmy w naszym rankingu jest nowoczesny i bardzo elegancki. Wyrzeźbione nadwozie maskuje fakt, że to dość krótkie auto. W zasadzie najkrótsze z całego naszego zestawienia crossoverów. Jednak dzięki tej długości, która wynosi 4,1 metra DS. 3 Crossback zmieści się praktycznie wszędzie.

W wersji podstawowej (Chic) mamy system automatycznego hamowania w przypadku kolizji, alarm przekroczenia linii (LKA) i system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości (SLI). Do kamery cofania i czujników parkowania przednich oraz tylnych trzeba dopłacić sumarycznie 3000 zł. Uwzględniona przez nas wersja jest wyposażona w manualną skrzynię biegów. Model z automatem jest dostępny dopiero od wersji 130-konnej, w cenie 116 100 zł. W opcji jest też wersja o mocy 155 KM, która kosztuje 150 000 zł.

Opel Mokka

Opel Mokka

Bazowy model Mokki (o mocy 100 KM) kosztuje 81 490 zł. Za wersję o mocy 130 KM musimy zapłacić 89 750 zł, co zdaje się być najbardziej racjonalnym wyborem. Zdecydowaliśmy, że nasz ranking crossoverów obejmie model z automatem, który kosztuje 97 100 zł i jest idealnym dopełnieniem poczucia komfortu. Do tego najchętniej polecilibyśmy jeszcze Pakiet Parking (płatny dodatkowo 2 000 zł), który obejmuje panoramiczną kamerę cofania i ultradźwiękowe czujniki parkowania z tyłu.

Według Michaela Lohscheller – dyrektora generalnego Opla „tegoroczny model Mokki wyraża wszystko, czym marka jest dzisiaj i czym zamierza być w przyszłości”. Zdecydowanie popieramy ten kierunek, bo najnowsza Mokka zdecydowanie coś w sobie ma. Być może po nowoczesnej i dynamicznej sylwetce można byłoby spodziewać się odrobinę więcej mocy. Jeśli jednak nie masz pod tym względem ponadstandardowych wymagań – na pewno przyciągniesz dzięki niej sporo spojrzeń.

W standardowym wyposażeniu mamy między innymi: system ostrzegania przed kolizją i system automatycznego hamowania, system wykrywania zmęczenia kierowcy, układ utrzymania na pasie ruchu i system rozpoznawania znaków drogowych. Dodatkowym, bardzo miłym atutem jest podgrzewana, skórzana kierownica.

Crossover Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Eclipse Cross powstało jako uzupełnienie gamy Mitsubishi pomiędzy ASX, a Outlanderem. To rozsądny i wyważony wybór. Ze szczególnym naciskiem na „wyważony” jeśli planujesz zakup wersji ze skrzynią automatyczną CVT, o której pisaliśmy już wyżej. Nasz ranking crossoverów obejmuje wersję ze skrzynią manualną, która w tym przypadku będzie bardziej neutralnym wyborem dla większości kierowców.

Mitsubishi Eclipse Cross dostępne jest wyłącznie w wersji 163-konnej, ale to optymalna moc dla tej wagi. Różnice pomiędzy kilkoma dostępnymi konfiguracjami obejmują przede wszystkim napęd (4WD dostępny jest tylko z automatem od 137 490 zł) i różne pakiety wyposażenia. Należy jednak pamiętać, że w ubiegłym roku Mitsubishi poinformowało, że nie będzie wprowadzać nowych aut do Europy. Co prawda sprzedaż istniejących modeli będzie kontynuowana, podobnie jak działania serwisowe i posprzedażowe, ale przestarzała gama z czasem będzie się uszczuplała. Jeśli planujesz zakup Mitsubishi, to może być najlepszy moment.

Jeep Compass

Jeep Compass

Od kiedy w 2014 roku marka została przejęta przez koncern FIAT Jeepy stały się mocno zeuropeizowane. Produkowany obecnie przez francusko-włoski koncern Stellantis, Jeep Compass zachował jednak pewne cechy dawnego charakteru. Mowa o właściwościach terenowych. Mimo pozornie typowo miejskiego wyglądu Compass całkiem nieźle radzi sobie w terenie jeśli trzeba.

Można by się spodziewać, że nowoczesny design i niezłe umiejętności terenowe przybliżą Jeepy do Land Roverów. Warto zauważyć, że wymieniony w naszym rankingu Evoque kosztuje jednak prawie dwa razy więcej. Co za tym idzie jest dwa razy lepiej dopracowany pod względem komfortu jazdy i to jest to, z czym trzeba się liczyć. Plus Compassa stanowi skrzynia biegów – 6-stopniowa DDCT, dostępna w wersji 150-konnej od 112 000 zł. W opcji są także hybrydy plug-in o mocy 130 KM (od 188 500 zł) i 180 KM (od 199 500 zł).

Ford Puma

Ford Puma

Małe crossovery – jaki wybrać?

Z przykładów z życia wziętych wiemy, że garaż zbudowany kilkanaście lat temu mógł nie uwzględniać rozwoju rynku SUV-ów i rodzących się wraz z nim potrzeb. Doskonale rozumiemy także zwyczajną chęć posiadania drobnego auta, które z łatwością zmieści się w każdy miejski zakamarek. Szczęśliwie, gama dostępnych na rynku podwyższonych aut miejskich obejmuje także małe crossovery.

Zależy Ci na tym, by auto miało jak najmniejsze wymiary? Małe crossovery, które nie przekraczają długości 4,2 metra i szerokości 1,8 metra to między innymi Hyundai Kona, Audi Q2, Ford Puma, a także Opel Mokka. Najmniejszy z naszego rankingu crossoverów będzie jednak DS 3 Crossback, który ma 4,11 metra długości. Masz zatem do wyboru różne stylistyki, różne segmenty i różne wersje silnikowe.

Tanie crossovery

W odrębnym akapicie poruszaliśmy już kwestię co wiąże się z zakupem auta w niskiej cenie. Co ważne, tanie crossovery mogą być niezawodne. Będą po prostu wyposażone w podstawową, słabszą wersję silnikową i bazowy pakiet wyposażenia pozbawiony wszelkich bajerów. Jeśli to Ci nie przeszkadza możemy polecić kilka porządnych modeli spośród budżetowych opcji.

Godny zaufania będzie na pewno Hyundai Kona, którego kupisz już od 79 000 zł w wersji o mocy 120 KM. Polecić należy także niezawodne Mazdy: CX-3, dostępne w cenie od 89 900 zł (121 KM) oraz CX-30, które kupisz od 104 900 zł (122 KM). Czwarta propozycja to równie bezawaryjna i pewna Honda HR-V, dostępna w cenie od 97 000 zł w wersji 130-konnej.

Najlepsze crossovery 2021

Wziąwszy pod uwagę jak wiele czynników wpływa na wybór auta, „najlepszy crossover” to pojęcie mocno subiektywne. Wiele zależy od tego jaką kwotę planujesz przeznaczyć na zakup auta i czego w tej kwocie wymagasz. Najdroższe modele uwzględnione w naszym rankingu będą zdecydowanie najprzyjemniejsze w prowadzeniu i najlepiej dopracowane pod względem designu i wykończenia. Jaguar E-Pace w porównaniu do Evoque ma wyraźnie sportowe zacięcie. Range Rover Evoque z kolei nie ma sobie równych pod względem połączenia właściwości terenowych i wysokiego komfortu jazdy.

Co ciekawe, te najbardziej godne zaufania marki są dostępne także w niskich cenach. Hyundai, Mazda i Honda, wygrywające w rankingach niezawodności, oferują stosunkowo tanie crossovery. Jeśli zależy Ci na większej mocy silnika, zawsze możesz wybrać wyższy model. Pod tym względem szczególnie polecamy Hyundaia Konę (198 KM). Dużą moc znajdziesz także w BMW X2 (306 KM), Audi Q2 (190KM) i Pumie (200 KM). Przekrój naszego rankingu obejmuje zarówno małe crossovery, jak i modele, które wyróżniają się sporą pakownością. Znajdziesz w nim auta o nowoczesnym, lifestylowym designie, a także propozycje wyrafinowane i wyróżniające się wyjątkowo precyzyjną, elegancką stylistyką. Jaki crossover będzie najlepszy dla Ciebie? Mamy nadzieję, że znasz już odpowiedź.

Sprawdź także: Ładne SUV-y klasy średniej do 150 tys – Ranking 2021

5/5 - (2 votes)