• Ostatnia modyfikacja artykułu:3 miesiące temu

SUV-y i crossovery cenimy przede wszystkim za komfort jazdy i poczucie bezpieczeństwa, które wynikają z wyższej pozycji za kierownicą. Nietrudno zauważyć, że różnice między tymi dwoma rodzajami aut zaczynają się zacierać. Na rynku pojawia się coraz więcej modeli miejskich, lifestylowych, mamy też do wyboru sporo opcji o rodzinnym charakterze. Niektóre z tych aut świetnie poradzą sobie nawet w cięższym terenie.

Czy wyższe i bardziej komfortowe siedzenie to jedyna cecha wspólna między SUV-ami i crossoverami? Czy istnieją modele, które łączą w sobie najlepsze cechy obu typów aut? Jesteśmy po to, żeby pomóc Ci rozeznać się w asortymencie rynku i podjąć najlepszą decyzję. Sprawdź nasz ranking i dowiedz się jaki crossover najlepiej odpowie Twoim oczekiwaniom.

Sprawdź również: Ranking lodówek turystycznych [TOP 7]

Crossover a SUV – jaki wybrać model?

Wziąwszy pod uwagę coraz większą popularność samochodów terenowo – rekreacyjnych i coraz większa liczbę modeli tego typu aut – czasem ciężko połapać się w tym, co jest SUV-em, a co crossoverem.

Zresztą, samo pojęcie “crossover” jest stosunkowo nowe. Podobno pojawiło się na rynku mniej więcej wtedy co Nissan Juke. W dalszym ciągu jednak nie doczekało się konkretnej definicji więc nie wszyscy producenci w ogóle korzystają z tego określenia.

SUV to w założeniu połączenie osobówki, terenówki i auta sportowego. Ma być kombinacją wysokiego komfortu jazdy, mocnego silnika i ulepszonych możliwości terenowych (głównie w postaci napędu 4×4 i podwyższonego zawieszenia).

Crossover z kolei ma służyć do jazdy miejskiej – ma być przede wszystkim wygodny, kompaktowy i ekonomiczny. W praktyce jednak, podobnie jak SUV, także łączy w sobie cechy różnych segmentów. A to sprawia, że jego realne możliwości mogą być znacznie większe.

Tak jest choćby w przypadku Hyundaia Kona – kompaktowe rozmiary i niepozorny wygląd mogą sugerować typowo miejskie zastosowanie, a jednak auto ma moc 198 KM, a do setki rozpędza się w 7,7 s.

Crossover DS 3 Crossback

DS 3 Crossback

SUV a crossover – różnice

SUV będzie przede wszystkim większy, więc powinien gwarantować więcej miejsca wewnątrz. Sprawdzi się lepiej zarówno pod względem pakowności, jak i komfortu jazdy w przypadku większej ilości osób. Z kolei mniejszym crossoverem zdecydowanie łatwiej zaparkujesz gdziekolwiek.

Podczas gdy SUV co do zasady powinien lepiej radzić sobie w terenie, nie zastąpi terenówki. Typowo miejski crossover jednak może mieć generalny problem z szutrem, szczególnie w trudnych warunkach pogodowych ze względu na rodzaj zawieszenia i układ napędowy. Znacznie łatwiej będzie go uszkodzić.

SUV-y do niedawna konstruowane były na sztywnej ramie. Podobnie jak amerykańskie pick-upy i auta terenowe. W konstrukcji body-on-frame silnik i układ napędowy spoczywał na ramie, a nadwozie stanowiło oddzielny element.

Obecnie jednak większość SUV-ów ma tą samą konstrukcję co crossovery, czyli unibody. Nadwozie i rama stanowią w niej jedną strukturę. Konstrukcja unibody jest bardziej opłacalna w produkcji i lepiej wypada w testach zderzeniowych. Nawet pomimo faktu, że jest lżejsza. Choć zmiany negatywnie wpływają na właściwości terenowe, wszystko zależy od modelu samochodu.

Tanie crossovery – czy warto?

Tanie crossovery dostępne obecnie na rynku to między innymi Dacia Duster, Kia Stonic, Opel Crossland X i Skoda Kamiq. Niedawno do tego grona dołączył Hyundai Bayon, który do złudzenia przypomina Konę.

Jeśli jednak chcesz wyjechać z salonu czymś, co realnie cieszy, to właśnie w naszym rankingu znajdziesz to, czego szukasz. Auto to najczęściej zakup na co najmniej kilkanaście lat. Podpowiadamy zatem kiedy warto dopłacić do niezawodności, większej mocy lub nawet designu dla maksymalnej satysfakcji z zakupu.

Choć tanie crossovery często charakteryzują się niższą mocą i osiągami, specjalnie dla fanów i fanek aut z charakterem mamy także propozycje o wyższych osiągach. Sami zdecydujecie czy wolicie mniejsze spalanie czy lepsze przyśpieszenie i wyższą prędkość maksymalną.

W szczegółowych przeglądach poszczególnych modeli pod uwagę bierzemy także takie parametry jak: pojemność bagażnika, ogólne wymiary i rodzaj skrzyni biegów. Jeśli na tym etapie nie masz pojęcia jaki crossover będzie dla Ciebie najlepszy, nasz ranking pomoże Ci szybko rozeznać się w całej gamie dostępnej na rynku.

Czytaj także: Wideorejestratory samochodowe – jaki kupić? 

Audi Q2

Audi Q2

Najlepsze crossovery – Ranking 2022

Nasz ranking crossoverów obejmuje zarówno modele modne i charakterne, jak i te bardziej wyważone, z klasą. Najczęściej porównujemy podstawowe wersje silnikowe i bazowe pakiety wyposażenia. W sytuacji, gdy nie opłaca się nie skorzystać z wersji wyższej za niską dopłatą, wybieramy najbardziej korzystną propozycję.

Przybliżamy każdy z wybranych modeli i analizujemy możliwości konfiguracji, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom najbardziej wymagających kierowców. Sprawdź najlepsze crossovery 2022 roku i wybierz jaki crossover jest stworzony dla Ciebie.

Nazwa Moc silnika Cena * 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa (/100km) Długość / szerokość / wysokość (m)
Jaguar E-Pace 200 KM 262 700 zł 8,5 s 8,9 l 4,39 / 2,0 / 1,65
Range Rover Evoque 200 KM 249 600 zł 8,6 s 8,9 l 4,37 / 1,9 / 1,65
Mazda CX-30 150 KM 122 900 zł 8,8 s 6,2 l 4,39 / 1,8 / 1,54
Hyundai Kona 198 KM 118 400 zł  7,7 s 6,2 l 4,2 / 1,8 / 1,56
Ford Puma 125 KM 104 500 zł 10,0 s 6,2 l 4,18 / 1,8 / 1,53
Toyota C-HR Hybrid 184 KM 146 700 zł 8,2 s 5,5 l 4,39 / 1,8 / 1,55
Audi Q2 150 KM 134 000 zł 8,6 s 5,8 l 4,2 / 1,8 / 1,5
Honda HR-V 130 KM 134 000 zł 10,6 s 5,7 l 4,33 / 1,77 / 1,6
BMW X2 136 KM 147 000 zł 9,6 s 6,1 l 4,36 / 1,8 / 1,52
MINI Countryman 136 KM 144 099 zł 9,7 s 6,3 l 4,29 / 1,8 / 1,55
Mitsubishi Eclipse Cross 188 KM 195 990 zł 10,3 s 6,6 l 4,4 / 1,8 / 1,68
SsangYong Tivoli 163 KM 88 490 zł bd. 6,4 l 4,2 / 1,8 / 1,6
DS 3 Crossback 100 KM 117 200 zł 10,9 s 5,4 l 4,11 / 1,79 / 1,53
Opel Mokka 130 KM 123 200 zł 9,1 s 5,5 l 4,15 / 1,79 / 1,53
Jeep Compass 130 KM 139 250 zł 10,3 s 5,7 l 4,39 / 1,8 / 1,6

* W związku z dynamicznie zmieniającą się sytuacją na rynku ceny warto zweryfikować u producenta.

Jaguar E-Pace

E-Pace to jeden z trzech SUV-ów w ofercie Jaguara. W porównaniu do F-Pace, E-Pace jest zdecydowanie bliższy crossoverowi. W naszym rankingu uwzględniliśmy wersję 200-konną. Prócz niej możesz wybrać też benzynowy silnik o mocy 160 KM w podobnej cenie, ale posiadanie Jaguara z przyspieszeniem powyżej 10 sekund uznaliśmy za nietakt.

Równie chętnie polecalibyśmy silnik 249-konny lub hybrydę plug-in o łącznej mocy silników 309 KM. Pełna oferta modeli, silników i wersji wyposażenia jest naprawdę szeroka, więc każdy kto dysponuje budżetem w okolicy 300 tysięcy złotych znajdzie tu coś dla siebie.

Wybrana przez nas wersja ma napęd na cztery koła i automatyczną, 9-biegową skrzynię. Choć E-Pace nie jest typowym charakternym Jaguarem, pozostaje wyborem definitywnie wyrafinowanym.

W praktyce najmocniej konkuruje z Range Roverem Evoque. W czym jest lepszy? Definitywnie lepiej czuje się na zakrętach. Jest stworzony z myślą o sportowej jeździe, mniej z myślą o jeździe w gorszym szutrze. Aczkolwiek system AWD zapewnia, że E-Pace poradzi sobie również na śniegu, trawie i żwirze, jeśli będzie musiał.

 

Range Rover Evoque

O Evoque wspominaliśmy już w niedawnym zestawieniu crossoverów hybrydowych. Połączenie luksusu z niezwykłymi możliwościami terenowymi to coś, co stale urzeka nas w Land Roverach.

Evoque, jako jedyny crossover spod szyldu Range Rover, jest stworzony do jazdy po mieście. Prawda jest jednak taka, że z ogromną przyjemnością wyjedziesz nim zarówno w długie trasy, jak i w trudniejszy teren.

O ile wspomniany wcześniej E-Pace chcąc nie chcąc odstaje od całościowego asortymentu Jaguara, tak Evoque jest pod każdym względem idealnym uzupełnieniem oferty Range Roverów. Oba auta są zbudowane na tej samej platformie, ale choć łączy je mechanika i segment premium, zupełnie różnią się wyglądem i zacięciem na trasie.

Evoque będzie lepiej czuł się na pochyłościach, szczególnie w terenie. Podobnie jak E-Pace, poradzi sobie na ostrzejszych zakrętach, ale pełnię właściwości jezdnych widać najlepiej gdy napęd na cztery koła współpracuje z systemem Terrain Response 2 Land Rovera.

Podobnie jak w przypadku E-Pace, decydując się na Evoque do wyboru masz sporo wersji silnikowych i pakietów wyposażenia. Nasz ranking crossoverów uwzględnia najtańszy 200-konny model. Wśród modeli benzynowych możesz wybrać również mocniejszą wersję o 249 KM. Warto rozważyć również hybrydy plug in.

Sprawdź również: Crossovery hybrydowe TOP 3 – szybki przekrój rynku

Crossover Mazda CX-30

Mazda CX-30

Zdaje się, że powstanie CX-30 było niejako spowodowane przeświadczeniem o zbyt dużej różnicy pomiędzy starszym CX-3, a niesamowicie popularnym CX-5. I rzeczywiście, nowy crossover doskonale wypełnił tą lukę. Mazda CX-30 prowadzi się dobrze, ma klasę i jest bardzo rozsądnym zakupem.

Mazda oferuje zarówno manualną, jak i automatyczną skrzynię biegów w każdej wersji silnikowej CX-30. Nasz ranking crossoverów uwzględnia wersję o mocy 150 KM ze skrzynią manualną. Kombinacji jest jednak sporo. Wśród nich znajdziesz wersję 186-konną i 122-konną. Różnice cenowe są niewielkie, więc każdy dopasuje rozwiązanie idealne dla siebie za niewielką dopłatą lub nawet taniej niż w naszym rankingu.

Wnętrze jest minimalistyczne, a interfejs jest pozbawiony wszelkich kombinacji. Już w wersji podstawowej (Kai) mamy bogaty pakiet systemów bezpieczeństwa. System monitorujący ruch poprzeczny przy cofaniu, system monitorowania martwego pola, aktywny tempomat i system wspomagający utrzymanie pojazdu w pasie ruchu – to tylko kilka z nich.

Jeśli podobała Ci się wycofana ze sprzedaży na początku tego roku Mazda CX-3, model CX-30 będzie najbliższy Twoim oczekiwaniom.

Hyundai Kona

Nieco mniej popularna niż Tucson, Kona to crossover o wyjątkowo nowoczesnej, a wręcz nieco ekstrawaganckiej stylistyce. Model zeszłoroczny był naszym zdaniem zdecydowanie ładniejszy i bardziej wyważony, ale nowa Kona wciąż oferuje wiele, a przede wszystkim gwarantuje wysoką jakość już od podstawowego wariantu.

Tegoroczną Konę dostaniesz już w cenie od 90 900 zł (w wersji Pure, 120 KM). Można byłoby więc zaliczyć ją do jednego z najtańszych crossoverów. Jednak my polecamy wybrać model o mocy 198 KM, który kosztuje niewiele więcej, bo 118 400 zł.

Rzadko spotyka się taką moc w takiej cenie, jeśli spojrzeć na przekrój rynku crossoverów. Wersja 198-konna jest wyposażona w opcję wyborów trybów jazdy. Jeśli Twoje podróże nie ograniczają się wyłącznie do miasta – tryb sport na autostradzie da Ci niesamowitą frajdę. Automatyczna 7-biegowa skrzynia DCT jest wyjątkowo dynamiczna i praktycznie nie każe czekać na przyspieszenie.

W bazowej wersji wyposażenia Kona oferuje kamerę cofania z dynamicznymi liniami pomocniczymi, system utrzymywania pasa ruchu (LKA) i asystenta unikania kolizji czołowych (FCA) z wykrywaniem pieszych. W rankingu uwzględniliśmy wyższą wersję – Smart, która posiada między innymi tylne czujniki parkowania, wybór trybów jazdy i automatyczną klimatyzację.

Jeśli zainteresował Cię ten model, koniecznie sprawdź również Konę w wersji N Performance o mocy 280 KM, elektryczną oraz hybrydową.

Sprawdź również: Jakie auto na autostrady? Ranking bezpiecznych i wygodnych aut

Ford Puma

Ford Puma

Ford Puma to jeden z najtańszych crossoverów w naszym rankingu. To jednocześnie jeden z lepszych dowodów na to, że małe crossovery nie muszą być pozbawione charakteru. W naszym rankingu znalazłą się wersja o mocy 125 KM z automatyczną skrzynią biegów i podstawowym wyposażeniem Titanium.

W ofercie Forda znajdziesz także silnik o mocy 155 KM, z kolei najwyższym modelem jest Puma ST o mocy 200 KM. Naszym zdaniem ta moc silnika jest najlepszym dopełnieniem zadziornego designu nadwozia.

Dynamiczny i sportowy przód Pumy ma świetne odzwierciedlenie w szybkiej reakcji układu kierowniczego. Tył, a także wnętrze, są już znacznie bardziej spokojne. Całościowo jest to definitywnie miejski crossover – ładny, modny i praktyczny.  Jednocześnie oferuje sporą pojemność bagażnika (456 l), co przy tych wymiarach robi wrażenie. Dla porównania, podobnej wielkości Opel Mokka i Mazda CX-3 i mają po 350 l.

W standardowym wyposażeniu mamy między innymi system ostrzegania przed kolizją i układ utrzymania na pasie ruchu. Tu warto jednak zaznaczyć, że Pre-Collision Assist działa wyłącznie przy maksymalnej prędkości 120 km/h.

Wersja Titanium oferuje również tylne czujniki cofania, system monitorowania koncentracji kierowcy (Driver Alert) i system rozpoznawania znaków drogowych. Jeśli chodzi o wyposażenie wnętrza opcja Titanium zapewnia elektrycznie składane lusterka i oświetlenie wnętrza diodami LED. Kamerę cofania dostaniesz jednak dopiero po wykupieniu dodatkowego pakietu Driver Assistance w cenie od 2 900 zł.

Czytaj także: Samochód z automatem – jak jeździć? 5 najczęstszych błędów

Crossover Toyota C-HR Hybrid

Toyota C-HR Hybrid

W związku z niskim zainteresowaniem silnikami benzynowymi 1.2 l Toyota C-HR występuje już wyłącznie w wersji hybrydowej. To jednocześnie niezbyt dobra informacja dla tych, którzy preferowali skrzynie manualne nad automatycznymi skrzyniami bezstopniowymi.

Te bowiem są dość specyficzne. Skrzynie bezstopniowe (e-CVT), charakteryzuje cicha i bardzo ekonomiczna praca. Ale tylko pod warunkiem, że jesteś spokojnym kierowcą. CVT nie reagują zbyt dobrze na mocne wciskanie pedału gazu. Za wzrostem prędkości obrotowej silnika nie idzie adekwatny wzrost prędkości poruszania się auta. Dynamiczna jazda sprawia z kolei, że zużycie paliwa rośnie, silnik wyje, a auto szarpie. Z pełni zalet tego rodzaju skrzyni biegów skorzysta zatem przede wszystkim kierowca wyważony.

Jeśli nie jesteś dynamicznym kierowcą i rozważasz zakup hybrydowego crossovera, C-HR będzie jednym z lepszych wyborów. Po pierwsze, Toyota słynie z niezawodności i zaawansowanych systemów bezpieczeństwa.

Po drugie, klasyczna hybryda będzie miała przewagę nad hybrydą plug-in dla znacznej części kierowców. Przede wszystkim dlatego, że nie wymaga podpinania do gniazdka – ładuje się sama podczas hamowania. Automatyczne magazynowanie energii daje sporą swobodę użytkowania.

Toyota C-HR Hybrid, która znalazła się w naszym rankingu crossoverów dysponuje mocą 184 KM. Jest dostępna w pakiecie wyposażenia Style, który oferuje m.in. kamerę cofania i system multimedialny Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym (8″).

Pośród pakietów bezpieczeństwa warto z kolei wymienić asystenta utrzymania pasa ruchu (LTA), system wykrywania pieszych i rowerzystów, a także układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach.

Sprawdź również: Najtańsze crossovery hybrydowe – porównanie Yaris Cross i Kia Niro

Audi Q2

Audi Q2

Audi Q2 to bardzo przyzwoite miejskie auto. Jest optymalnej wielkości, dzięki czemu jest naprawdę zgrabne. Nie należy jednak spodziewać się po tak wiele jak po sztandarowej A3 czy A4. Trzeba mieć świadomość, że płaci się w sporej mierze za elegancki design.

Mimo tego, że Audi słynie z wysokiej jakości, w tym przypadku właściwości jezdne zdają się stanowić kwestią drugorzędną. Nie bez powodu Q2 znalazło się na niższym miejscu rankingu crossoverów, za – choćby – Fordem Pumą. W Pumie widać, że producent kładzie nacisk nie tylko na udoskonalanie stylu nadwozia, ale także poprawę komfortu jazdy. Q2 mógłby być bardziej premium, ale brakuje w nim dbałości.

Kierowcę, któremu zależy na marce, na pewno urzeknie stosunkowo niska cena Q2. Ostatecznie najtańszą wersję, o mocy 116 KM można kupić już od 120 500 zł. Za niską ceną idą jednak oszczędności i widać je także w wykończeniu wnętrza.

Możliwości konfiguracji oraz wersje wyposażenia są jednak na tyle różnorodne, że nawet najbardziej wymagający klienci znajdą rozwiązanie idealne dla siebie. Na poczet dzisiejszego rankingu crossoverów postawiliśmy na wersję 150-konną z manualną skrzynią biegów. Możesz jednak zdecydować się na większą moc – 190 KM.

Honda HR-V

Honda HR-V była crossoverem jeszcze zanim poznaliśmy jego definicję. Wersja, która trafiła do naszego rankingu crossoverów dysponuje mocą 130 KM i – jak wszystkie dostępne w tym roku modele – jest wyposażona w automatyczną skrzynię biegów.

O skrzyniach bezstopniowych pisaliśmy wyżej, przy okazji Toyoty C-HR. Żeby się nie powtarzać powiemy tylko, że manualnej skrzyni biegów będzie nam tu brakowało. Odświeżona wersja HR-V zachwyca jednak nowoczesnym designem, więc nie ma co narzekać. Swoją drogą upgrade zdecydowanie jej się należał.

HR-V prowadzi się z poczuciem bezpieczeństwa. Wyważony układ kierowniczy daje poczucie stabilności, choć w pewnej mierze da się odczuć brak zwinności. Jednocześnie ten model oferuje sporo przestrzeni wewnątrz i ma całkiem pakowny bagażnik o pojemności 335 l.

Warto podkreślić, że podobnie jak Toyota, Mazda i Hyundai Honda należy do grona marek słynących z niezawodności. Innymi słowy, to dobry, racjonalny wybór.

Crossover BMW X2

BMW X2

Podobnie jak Audi Q2 jest bardziej lifestylową interpretacją Q3, tak X2 stanowi nawiązanie do X1 z uwzględnieniem modnych elementów stylistycznych. Ceny X2 zaczynają się już od 147 000 zł za wersję o mocy 136 KM. Ta też wersja trafiła do naszego zestawienia najlepszych crossoverów.

Do automatu trzeba dopłacić nieco ponad 8 tysięcy złotych. Od 173 700 zł dostaniesz wersję 178-konną, a od 241 500 zł wersję 306-konną. Wybierając mocniejszy silnik warto zdecydować się na sportową automatyczną skrzynię biegów (dwusprzęgłową z łopatkami).

Podobnie jak w przypadku Audi, w BMW komfort jazdy zależy w dużej mierze od konfiguracji, którą stworzysz. Ale nawet w najmniej optymalnym zestawieniu X2 na pewno nie będzie niewygodne w prowadzeniu, bo samochody BMW są stworzone po to, by przynosić frajdę.

Dodatkowe funkcje w postaci kamery cofania, czujników parkowania z tyłu czy system nawigacyjny są oczywiście dodatkowo płatne.

Sprawdź także: Jakie auto o mocy powyżej 300 koni? Najmocniejsze auta daily

Crossover Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Eclipse Cross powstało jako uzupełnienie gamy Mitsubishi, ponieważ pomiędzy ASX, a Outlanderem była luka. To rozsądny i wyważony wybór. Nie tylko ze względu na renomę producenta, ale także porządne wyposażenie.

W naszym rankingu crossoverów znalazła się hybryda plug-in o mocy 188 KM, z napędem na 4 koła i automatyczną skrzynią biegów. Kompaktowy korpus sprawia, że Eclipse Cross zmieści się wszędzie gdzie trzeba, a sama jazda jest po prostu przyjemna.

Warto jednak wiedzieć, że w ubiegłym roku Mitsubishi poinformowało, że nie będzie wprowadzać nowych aut do Europy. Co prawda sprzedaż istniejących modeli będzie kontynuowana, podobnie jak działania serwisowe i posprzedażowe, ale przestarzała gama z czasem będzie się uszczuplała. Jeśli planujesz zakup Mitsubishi, to może być najlepszy moment.

SsangYong Tivoli

A skoro jesteśmy przy niezawodnych azjatyckich samochodach, chcielibyśmy polecić także SsangYong Tivoli. W wyjątkowo taniej bazowej wersji otrzymujesz: asystenta pasa ruchu, system informowania o niebezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu i 2 tryby jazdy do wyboru (Normal i Sport). To naprawdę w porządku oferta wiąwszy pod uwagę cenę.

Dodatkowo Tivoli jest dość przestronny jak na swój rozmiar, co czyni go bardzo przyzwoitym wyborem. Czteroosobowa rodzina będzie się w nim czuła bardziej komfortowo niż w Oplu Mokka czy Nissanie Juke. Tym bardziej, że bagażnik oferuje pojemność 423-l.

Tivoli może i nie dostarczy wielu ekscytujących wrażeń podczas jazdy, ani nie zapiera dechu swoim wyglądem, ale można na niego liczyć.

MINI Countryman

MINI Countryman

MINI Countryman nie jest tak zwinny jak Mini Cooper czy Clubman, ale wraz ze swoistą topornością zyskujemy większą przestrzeń. Countryman występuje w wielu konfiguracjach i wielu wersjach silnikowych, a przedziały cenowe wcale nie są diametralnie duże.

Najtańszego Countrymana kupisz już od 144 099 zł (wersja 136 KM) i to właśnie od trafił do naszego rankingu. Wersję benzynową dostaniesz także w wariantach z mocą 178 i 306 KM, w ofercie znajdziesz również diesle.

MINI stawia na ponadczasową stylistykę, oferując jednocześnie nieograniczone możliwości konfiguracji pod względem designu. Jeśli nie chcesz to nie spotkasz drugiego takiego auta jak Twoje. W podstawowej linii Classic masz do wyboru 10 kolorów karoserii, dodatkowe opcje kolorystyczne dla lusterek i dachu, opcjonalne pasy na maskę silnika i 6 wersji tapicerki.

DS 3 Crossback

DS 3 Crossback

DS Automobiles dopiero kształtuje swoją pozycję na rynku jako marka premium. Mało się o niej mówi i w dalszym ciągu stosunkowo rzadko spotyka się ją na drogach. Co ciekawe, póki co DS zdaje się nie skupiać na sprzedaży, a raczej na budowaniu wizerunku i zaufania klientów.

Ostatecznie jeżeli już słyszy się cokolwiek o marce DS, zwykle są to wzmianki o świetnym stosunku jakości do ceny. Marka jest mocno ukierunkowana na wysoki komfort jazdy.

Model DS 3 Crossback, który umieściliśmy w naszym rankingu jest nowoczesny i bardzo elegancki. Wyrzeźbione nadwozie maskuje fakt, że to dość krótkie auto. W zasadzie najkrótsze z całego naszego zestawienia crossoverów. Jednak dzięki tej długości, która wynosi 4,1 metra DS. 3 Crossback zmieści się praktycznie wszędzie.

W wersji podstawowej (Chic) mamy system automatycznego hamowania w przypadku kolizji, alarm przekroczenia linii (LKA) i system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości (SLI). Do kamery cofania i czujników parkowania przednich oraz tylnych trzeba dopłacić sumarycznie 3000 zł.

Uwzględniona przez nas wersja jest wyposażona w manualną skrzynię biegów. Model z automatem jest dostępny dopiero od wersji 130-konnej, która aktualnie kosztuje 134 400 zł. W opcji jest też wersja o mocy 155 KM, której ceny zaczynają się od 171 100 zł.

Opel Mokka

Opel Mokka

Bazowy model Mokki (o mocy 100 KM) kosztuje aktualnie 100 400 zł. Z kolei za wersję o mocy 130 KM trzeba zapłacić 116 100 zł, co zdaje się być najbardziej racjonalnym wyborem.

Zdecydowaliśmy, że nasz ranking crossoverów będzie zawierał model z automatem, który kosztuje 123 200 zł i jest idealnym dopełnieniem poczucia komfortu. Do tego najchętniej polecilibyśmy jeszcze Pakiet Parking (płatny dodatkowo), który obejmuje panoramiczną kamerę cofania i ultradźwiękowe czujniki parkowania z tyłu.

Według Michaela Lohscheller – dyrektora generalnego Opla „tegoroczny model Mokki wyraża wszystko, czym marka jest dzisiaj i czym zamierza być w przyszłości”. Zdecydowanie popieramy ten kierunek, bo najnowsza Mokka zdecydowanie coś w sobie ma.

Być może po nowoczesnej i dynamicznej sylwetce można byłoby spodziewać się odrobinę więcej mocy. Jeśli jednak nie masz pod tym względem ponadstandardowych wymagań – przynajmniej z pewnością przyciągniesz dzięki niej sporo spojrzeń.

W standardowym wyposażeniu mamy między innymi: system ostrzegania przed kolizją i system automatycznego hamowania, system wykrywania zmęczenia kierowcy, układ utrzymania na pasie ruchu i system rozpoznawania znaków drogowych. Dodatkowym, bardzo miłym atutem w tej wersji jest podgrzewana, skórzana kierownica.

Jeep Compass

Jeep Compass

Od kiedy w 2014 roku marka została przejęta przez koncern Fiat Jeepy mocno się zeuropeizowały. Produkowany obecnie przez francusko-włoski koncern Stellantis Jeep Compass zachował jednak pewne cechy dawnego charakteru. Mowa o właściwościach terenowych. Mimo pozornie typowo miejskiego wyglądu Compass całkiem nieźle radzi sobie w terenie, jeśli trzeba.

Można by się spodziewać, że nowoczesny design i niezłe umiejętności terenowe przybliżą Jeepy do Land Roverów. Warto jednak zauważyć, że wymieniony w naszym rankingu Evoque kosztuje prawie dwa razy więcej.

Co za tym idzie, jest dwa razy lepiej dopracowany pod względem komfortu jazdy i to jest to, z czym trzeba się liczyć. Plus dla Compassa za skrzynię biegów – 7-biegowa DCT jest dostępna w wersji benzynowej 130-konnej już od 149 900 zł. W opcji są także hybrydy plug-in o mocy 130 KM (od 202 300 zł) i 180 KM (od 211 900 zł).

Ford Puma

Ford Puma

Małe crossovery – jaki wybrać?

Z przykładów z życia wziętych wiemy, że garaż zbudowany kilkanaście lat temu mógł nie uwzględniać rozwoju rynku SUV-ów i rodzących się wraz z nim potrzeb. Doskonale rozumiemy także zwyczajną chęć posiadania drobnego auta, które z łatwością zmieści się w każdy miejski zakamarek. Szczęśliwie, gama dostępnych na rynku podwyższonych aut miejskich obejmuje także małe crossovery.

Zależy Ci na tym, by auto miało jak najmniejsze wymiary? Małe crossovery, które nie przekraczają długości 4,2 metra i szerokości 1,8 metra to między innymi Hyundai Kona, Audi Q2, Ford Puma, a także Opel Mokka. Najmniejszy z naszego rankingu crossoverów będzie jednak DS 3 Crossback, który ma 4,11 metra długości. Masz zatem do wyboru różne stylistyki, różne segmenty i różne wersje silnikowe.

Tanie crossovery

W odrębnym akapicie poruszaliśmy już kwestię z czym wiąże się zakup auta w niskiej cenie. Powyższe zestawienie najlepszych crossoverów udowadnia jednak, że tanie crossovery mogą być niezawodne i ciekawe.

Mogą być wyposażone w podstawową, słabszą wersję silnikową i na pewno będą miały bazowy pakiet wyposażenia pozbawiony wszelkich bajerów. Jeśli to Ci nie przeszkadza możemy polecić kilka porządnych modeli spośród budżetowych opcji.

Godny zaufania będzie na pewno Hyundai Kona i akurat ten wybór potwierdzamy własnym doświadczeniem. Być może warto dać też szansę nowości – Bayonowi. Polecić należy także niezawodną Mazdę CX-30. Wyjątkowo korzystną ceną wyróżnia się także SsangYong Tivoli. Czwarta dobra propozycja, choć już nieco droższa, to równie bezawaryjna i bezpieczna Honda HR-V.

Czytaj również: Myjka ciśnieniowa do okien, do samochodu i do kostki brukowej – jaką kupić?

ranking crossoverów 2022

Range Rover Evoque

Najlepsze crossovery 2022 – podsumowanie

Wziąwszy pod uwagę jak wiele czynników wpływa na wybór auta, najlepszy crossover to pojęcie mocno subiektywne. Wiele zależy od tego jaką kwotę planujesz przeznaczyć na zakup auta i czego w tej kwocie oczekujesz.

Najdroższe modele uwzględnione w naszym rankingu będą zdecydowanie najprzyjemniejsze w prowadzeniu i najlepiej dopracowane pod względem designu i jakości wykończenia. Jaguar E-Pace w porównaniu do Evoque ma wyraźnie sportowe zacięcie. Evoque z kolei nie ma sobie równych pod względem połączenia właściwości terenowych i wysokiego komfortu jazdy.

Co ciekawe, te najbardziej godne zaufania marki są dostępne także w niskich cenach. Hyundai, Mazda i Honda, wygrywające w rankingach niezawodności, oferują stosunkowo tanie crossovery. Jeśli zależy Ci na większej mocy silnika, zawsze możesz wybrać wyższy model.

Pod tym względem szczególnie polecamy Hyundaia Konę (198 KM). Dużą moc znajdziesz także w BMW X2 (306 KM), Audi Q2 (190KM) i Pumie (200 KM). Przekrój naszego rankingu obejmuje zarówno małe crossovery, jak i modele, które wyróżniają się sporą pakownością.

Znajdziesz w nim auta o nowoczesnym, lifestylowym designie, a także propozycje wyrafinowane i wyróżniające się wyjątkowo precyzyjną, elegancką stylistyką. Jaki crossover będzie najlepszy dla Ciebie? Mamy nadzieję, że znasz już odpowiedź.

Sprawdź także: Ranking samochodów typu SUV – TOP 15 najlepszych modeli

4.8/5 - (10 votes)