• Ostatnia modyfikacja artykułu:3 lata temu

Po co kupujemy crossovery? Przede wszystkim dla podwyższonej pozycji za kierownicą, która daje większy komfort jazdy i lepszą widoczność. Te małe, miejskie SUV-y mieszczą się wszędzie, a dodatkowo dają nam możliwość parkowania na wyższych krawężnikach i trawnikach jeśli jest taka potrzeba.

Crossovery bazują na konstrukcji tzw. unibody, gdzie rama i nadwozie stanowią jedną strukturę. Dzięki tej koncepcji samochód jest lżejszy, tańszy w produkcji i bezpieczniejszy przy wypadku niż cięższe SUV-y zbudowane na ramie. Lekkość konstrukcji ma duże znaczenie z punktu widzenia hamowania, ale i spalania. Jeśli dołożymy do tego silnik hybrydowy – minimalizujemy zużycie paliwa nie musząc martwić się o dostępność stacji ładujących.

Czytaj więcej: Crossovery hybrydowe TOP 3 – szybki przekrój rynku

Najtańsze crossovery hybrydowe na polskim rynku

Od kiedy w przedsprzedaży pojawiła się Toyota Yaris Cross, najtańszy dotychczas hybrydowy crossover – Kia Niro, ma godnego rywala. Nie dość, że nowy crossover Toyoty jest tańszy niż Kia Niro o ponad 9 tysięcy złotych, trzeba wziąć pod uwagę także fakt, że Toyota ma potężne zaufanie klientów i renomę niezawodności. Zwróćmy również uwagę na to jak dużą popularnością cieszy się klasyczny Yaris. Czy Kia Niro będzie miała jakiekolwiek szanse z Yarisem Cross? Rzućmy okiem na specyfikacje i porównajmy opinie specjalistów.

Kia Niro

Kia Niro

Porównanie hybryd: Toyota Yaris Cross i Kia Niro

Oba porównywane przez nas modele crossoverów to klasyczne hybrydy (HEV). Co prawda Kia Niro oferuje również wersję plug-in jednak ta kosztuje już 130 900 zł. Jaka jest między nimi różnica? Klasyczna hybryda nie będzie miała możliwości podpięcia do zasilania celem naładowania akumulatorów. Hybrydy (HEV) składają się z dwóch silników – benzynowego i elektrycznego oraz akumulatora, który magazynuje energię. Silnik elektryczny zyskuje energię podczas hamowania, a podczas jazdy ze stałą prędkością przekazuje nadwyżkę do akumulatora. Dzięki temu zużycie paliwa ograniczane jest do minimum.

Hybrydy PHEV, czyli plug-in, posiadają baterię trakcyjną, którą możemy ładować na stacjach ładujących, ale też w domowych gniazdach elektrycznych 230V. Czas ładowania dla hybryd PHEV wynosi 2-6 godzin. Z kolei przy ładowaniu bardzo szybkim (50 do 150 kW) ładowanie baterii do 80% może wynosić 15-60 minut. Zasięg auta wyłącznie na silniku elektrycznym po naładowaniu baterii do pełna wynosi zazwyczaj do 50 km. Po wyczerpaniu baterii samochód wykorzystuje silnik spalinowy.

Klasyczne hybrydy oferują zatem większą swobodę użytkowania, ale hybrydy plug-in często dają większą radość z jazdy. Mają lepsze przyspieszenie i rozwijają większą prędkość. Oba rodzaje hybryd są jednak rozwiązaniami ekonomicznymi i ekologicznymi. Chociaż klasyczne hybrydy są na rynku dłużej i cieszą się potwierdzoną niezawodnością.

Sprawdź również: Wyjątkowe SUV-y i crossovery do 100 tys – Ranking 2021

Toyota Yaris Cross

Toyota Yaris Cross

Toyota Yaris Cross Kia Niro
Wersja 1.5 Hybrid Dynamic Force FWD e-CVT 1.6 GDI 6DCT
Cena od 88 900 zł od 97 990 zł
Moc układu hybrydowego 116 KM 141 KM
Maksymalna moc silnika spalinowego 92 KM 105 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h ok 13 s 11,5 s
Skrzynia biegów automatyczna - e-CVT automatyczna - 6DCT
Pojemność bagażnika 397 l 324 l
Średnie zużycie paliwa 3,8 l/100 km 4,4-5,2 l/100 km
Wymiary (dł x szer x wys) 4,18 x 1,76 x 1,56 m 4,35 x 1,57 x 1,54 m

Toyota Yaris Cross vs Kia Niro – podstawowe wyposażenie

W podstawowej wersji wyposażenia crossovera Yaris Cross (Active) mamy system multimedialny Toyota Touch 2® z kolorowym ekranem dotykowym 7″ i inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC). Kia Stonic w podstawowej wersji (M) ma z kolei kamerę cofania i tylne czujniki cofania, a także 8” kolorowy ekran dotykowy systemu info-rozrywki. Mamy tu także światła do jazdy dziennej LED i tylne światła LED – których brakuje w Yarisie Cross. Skórzana kierownica jest niejako wisienką na torcie.

Automatyczna klimatyzacja w hybrydowym Yarisie Cross jest jednostrefowa, z kolei Stonic w wersji podstawowej oferuje klimatyzację dwustrefową. W obu modelach mamy do dyspozycji wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera i system mocowania fotelików dziecięcych (ISOFIX) – wyjątkowo przydatne z perspektywy rodziców. Yaris Cross ma dodatkowo zabezpieczenie tylnych drzwi przed otwarciem przez dzieci.

Kia Niro vs Toyota Yaris Cross

Kia Niro vs Toyota Yaris Cross

Toyota Yaris Cross vs Kia Niro – bezpieczeństwo

Wśród technologii bezpieczeństwa podstawowa wersja Yaris Cross zawiera takie funkcje jak:

  • układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów
  • układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach
  • wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia
  • asystent utrzymania pasa ruchu (LTA)
  • układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA)
  • automatyczny ogranicznik prędkości (ASL)
  • system wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS)
  • system automatycznego powiadamiania ratunkowego (eCall)
  • przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, centralne poduszki powietrzne pomiędzy kierowcą a pasażerem w pierwszym rzędzie, kurtyny powietrzne

W podstawowym pakiecie wyposażenia Kia Niro (M) oferuje:

  • asystent utrzymania pasa ruchu
  • system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy
  • przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, pełnowymiarowe kurtyny powietrzne dla pasażerów przednich i tylnych siedzeń, poduszka kolanowa dla kierowcy

Toyota od zawsze stawiała na bezpieczeństwo i ciężko jest z nią konkurować pod względem dostępności tych technologii, nawet jeśli mówimy o podstawowych wersjach wyposażenia.

Najtańsze crossovery hybrydowe - Toyota Yaris Cross

 Yaris Cross

Toyota Yaris Cross vs Kia Niro – skrzynie biegów

Kia Niro w wersji 1.6 GDI Hybrid wyposażona jest w automatyczną, dwusprzęgłowa, 6-biegową skrzynię biegów (6DCT) z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów za pomocą łopatek przy kierownicy. Mamy tu także funkcję wyboru trybu jazdy: Normal lub Sport. Jak działa skrzynia dwusprzęgłowa? Podczas gdy w danym momencie używamy danego biegu, następny czeka już w pełnej gotowości. Do zalet tych skrzyń można zaliczyć płynną i dynamiczną jazdę oraz niskie zużycie paliwa. Wśród wad musimy wymienić wyższe koszty eksploatacji i wyjątkową dbałość o skrzynię biegów. Skrzynie DCT są dość wymagające – wymagają poprawnej obsługi i regularnej wymiany olejów, co najmniej po każdych przejechanych 60 tysiącach kilometrów.

Toyota Yaris Cross Hybrid w podstawowy modelu ma bezstopniową, automatyczną skrzynię biegów (e-CVT). E-CVT gwarantuje cichą pracę i niskie zużycie paliwa przy delikatnej jeździe. Podczas nagłego przyspieszania doświadczymy jednak wzrostu prędkości obrotowej silnika i wolnego wzrostu realnej prędkości auta. Głośna praca silnika będzie poprzedzała zwiększenie prędkości przy mało statycznej jeździe. Przy dynamicznej jeździe wzrasta także zużycie paliwa. Skrzynia e-CVT będzie zatem odpowiednia przede wszystkim dla spokojnych kierowców.

Najtańsze crossovery hybrydowe - Kia Niro

Kia Niro

Najtańsze crossovery hybrydowe – porównanie

Powyższe informacje powinny być wystarczające do indywidualnej oceny obu hybrydowych crossoverów. Kia Niro jest droższa o 9 tysięcy złotych. Posiada jednak bogatsze wyposażenie, nawet wziąwszy pod uwagę, że porównujemy wersje podstawowe. W naszej opinii Kia Niro wygrywa także w porównaniu skrzyni biegów jednak to akurat jest kwestia subiektywnych opinii i preferencji. Pod względem systemów bezpieczeństwa definitywnie wygrywa Toyota Yaris Cross. To jednak raczej nikogo nie dziwi, bo Toyota zawsze była pod tym względem pionierem. Yaris Cross, naszym zdaniem, wygrywa także modnym i zgrabnym designem.

Czy mamy do wyboru coś jeszcze spośród tanich hybrydowych crossoverów? Hyundai Kona, Toyota CH-R i Renault Captur nieznacznie przekraczają budżet 100 tysięcy złotych. Jednocześnie ich wymiary sprawiają, że w dalszym ciągu możemy traktować je jako małe, miejskie SUV-y.

Sprawdź także:

Jakie auta elektryczne z dopłatą kupimy w 2021? Które warto wybrać?

Auta elektryczne – jakie można kupić w Polsce i które mają największy zasięg?

5/5 - (1 vote)