Rowery typu dir/street, zwane potocznie dirtówkami, to jednoślady dedykowane do jazdy po specjalnie zaprojektowanych torach, a także wykonywania rozmaitych trików i akrobacji w przestrzeniach miejskich. Z założenia spełniają one więc podobną rolę do BMX-ów, choć jednocześnie są przy tym nieco różne.
Co wyróżnia rowery dirt/street? Jakie są ich najważniejsze cechy? Kiedy warto rozważyć zakup dirtówki? Odpowiedzi na te, a także wiele innych pytań dotyczących tej kategorii jednośladów, znajdują się w dalszej części poniższego artykułu.
Zobacz również: Jak wybrać BMX dla początkującego? Kluczowe cechy BMX-ów
Spis treści
Rower do dirtu – co to jest?
Zasadniczo rzecz biorąc, rowery dirt/street stanowią niejako połączenie jednośladów MTB oraz BMX-ów. Z założenia ich przeznaczeniem jest pokonywanie torów wykonanych z miękkich nawierzchni, które zawierają w sobie szereg przeszkód, zakrętów, czy też ramp umożliwiających wykonywanie efektownych trików i przeróżnych akrobacji. Obserwowanie tego typu wyczynów może więc stanowić źródło wielu emocji.
W praktyce z rowerów dirt/street korzysta się również w przestrzeniach miejskich. Warto jednak mieć na uwadze fakt, że jazda na dirtówce w obrębie skateparków, czy też wykonywanie trików z wykorzystaniem miejskiej infrastruktury, będzie nieco mniej komfortowe niż w przypadku BMX-ów. Z pewnością nie jest to jednak niemożliwe, a wręcz przeciwnie. Dirtówki mogą więc okazać się rozwiązaniem dla wszystkich tych, którym zależy na możliwości jazdy w różnych warunkach.
Sprawdź: Jak wybrać rower górski (MTB)? Rodzaje i najważniejsze cechy
Rower typu dirt/street a BMX – podobieństwa i różnice
Decydując się na rozpoczęcie przygody z jazdą na rowerach wyczynowych, do których bez wątpienia zalicza się zarówno dirtówki, jak i BMX-y, warto poświęcić odrobinę czasu na zastanowienie się, który z tych jednośladów sprawdzi się lepiej w kontekście danych wymagań, czy też indywidualnych preferencji.
Wybierając idealny model w pierwszej kolejności należy uwzględnić przeznaczenie danego roweru. Dirty sprawdzą się bowiem przede wszystkim na torach z miękkiej nawierzchni, natomiast BMX-y to pojazdy przeznaczone do użytku na obszarze skateparków, pumptracków, czy też ogólnie w przestrzeniach miejskich. Ten rodzaj nie sprawdzi się bowiem w terenach leśnych, czy też na szosach – jazda w takich warunkach będzie bowiem wyjątkowo niewygodna.
Zarówno BMX-y, jak i rowery typu dirt, zaliczane są do niewielkich i lekkich pojazdów. Są one jednocześnie dedykowane do wykonywania rozmaitych akrobacji, a także wyjątkowych trików. Sprzyja temu ich przemyślana konstrukcja, którą cechuje chociażby brak przerzutek, czy też znacznie obniżona linia siodełka.
Pomiędzy wspomnianymi jednośladami wyróżnia się jednak kilka istotnych różnic, takich jak:
- Amortyzacja – BMX-y cechują się sztywnym widelcem, a dirtówki są wyposażone w odpowiednią amortyzację;
- Rama – rowery typu dirt/street posiadają dłuższą ramę, która nieraz uniemożliwia wykonanie poszczególnych akrobacji, jakie można wykonać na BMX-ie. Dłuższa rama sprawia jednak, że dirt jest w pewnym stopniu łatwiejszy do opanowania w trakcie jazdy.
- Koła – BMX-y posiadają przeważnie 20-calowe koła, natomiast w dirtówkach montuje się koła nawet o średnicy równej rowerom MTB, a więc 24 lub 26 cali.
- Kierownica – dirtówki posiadają kierownice, które nie różnią się od tych spotykanych w rowerach MTB. BMX-y natomiast cechują się zakrzywionymi kierownicami, które dodatkowo posiadają specjalną poprzeczkę ułatwiającą manewrowanie jednośladem przy wykonywaniu trików.
- Hamulce – BMX-y niejednokrotnie w ogóle nie posiadają hamulców, natomiast dirtówki są przeważnie wyposażone w mocne i solidne hamulce tarczowe.
Jak wybrać rower typu dirt/street? Najważniejsze cechy
Jedną z najważniejszych kwestii, na które należy zwracać uwagę w trakcie wyboru dirtówki, jest rzeczywisty stan techniczny jednośladu. Specjaliści nieraz zaznaczają przy tym, że nie warto stawiać na pojazdy z drugiej ręki, gdyż tego typu rowery są wyjątkowo podatne na rozmaite uszkodzenia. W związku z tym taki zakup może więc okazać się jedynie stratą pieniędzy, gdyż drugie tyle włoży się wówczas w naprawy.
Wybierając nowy jednoślad konieczne jest natomiast poświęcenie uwagi jakości wykonania wybranego roweru – w tym również wykorzystanym w tym celu materiałom. Do najważniejszych elementów, które wymagają dokładniejszej kontroli, zalicza się:
- Ramę – przeważnie wykonuje się ją z aluminium lub stali. Stalowa rama będzie o wiele bardziej wytrzymała, ale przy tym również cięższa.
- Widelce – powinny one cechować się dużą wytrzymałością, a także odpornością na rozmaite uderzenia, które generowane są w trakcie skoków i akrobacji.
- Hamulce – w przypadku rowerów dirt/street należy stawiać na jakościowe, a zarazem niezawodne hamulce, które zagwarantują bezpieczeństwo w trakcie jazdy. W tego typu jednośladach przeważnie wykorzystuje się hamulce tarczowe, gdyż zapewniają one dużą moc hamowania, a przy tym są odporne na różnego rodzaju zabrudzenia, które mogłyby osłabić ich pracę.
- Waga – powszechnie uznaje się, że lżejsze rowery umożliwiają łatwiejsze wykonywanie rozmaitych manewrów i akrobacji. Niestety, bardzo często są one wówczas mniej trwałe i wytrzymałe, a co za tym idzie – bardziej podatne na wszelkie uszkodzenia. Kluczowym okazuje się więc znalezienie równowagi pomiędzy stosunkowo lekką, a zarazem solidna konstrukcją.
- Cena – kwoty, jakie należy zapłacić za dirtówkę, bardzo często znacznie się od siebie różnią. Są one bowiem uzależnione od wielu rozmaitych czynników, takich jak chociażby renoma producenta, jakość wykonania, czy wykorzystane materiały. Przed zakupem jednośladu z tej kategorii z pewnością warto więc określić własny budżet. Z założenia dobry jakościowo rower typu dirt/street może kosztować już około 2000 zł. Za nieco bardziej profesjonalne i zaawansowane modele należy jednak często zapłacić znacznie więcej.
Rowery typu dirt/street – podsumowanie
Dirtówki, czyli rowery typu dirt/street, stanowią niejako połączenie BMX-ów oraz jednośladów z kategorii MTB. W praktyce są to więc pojazdy umożlwiające wykonywanie rozmaitych akrobacji, a także efektownych trików, głównie w obrębie „miękkich” torów, a więc tych stworzonych chociażby z usypanych z ziemi ramp lub przeróżnych podjazdów. I choć z założenia mogą one być również wykorzystywane do jazdy po skateparkach, pumptrackach lub w przestrzeniach miejskich, tego typu aktywności są znacznie wygodniejsze na BMX-ach, przez co wówczas zakup dirtówki często jest odradzany.
Aby wybrać jakościowy, a zarazem odpowiednio dopasowany do danych potrzeb rower typu dirt/street, konieczne jest uwzględnienie własnych wymagań, a następnie zapoznanie się z najważniejszymi cechami tych jednośladów.
Sprawdź także: Rodzaje rowerów – jaki będzie najlepszy dla ciebie?
Niektóre odnośniki w naszych artykułach to linki afiliacyjne. Klikając na nie, nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę Redakcji.
#materiałreklamowy