• Ostatnia modyfikacja artykułu:3 lata temu

Wyobraź sobie, że tworzysz grę, która jest niedopracowana, ma mnóstwo błędów i po premierze staje się ona pośmiewiskiem wśród graczy. Czy to oznacza, że powinieneś zarobić na tym miliony dolarów? Najwyraźniej tak, bo CD Projekt RED odnotował rekordowe przychody i sprzedaż w fiskalnym roku 2020 r. I to głównie dzięki grze Cyberpunk 2077.

Developer ogłosił, że wygenerował ponad 2,14 mld złotych, czyli ok. 563 mln dol. przychodu ze sprzedaży. To czterokrotnie więcej niż w 2019! Jest to wynik uzyskany głównie za sprawą gry Cyberpunk 2077, która do końca 2020 r. sprzedała się w ponad 13,7 mln egzemplarzy. To zarazem największa gra w historii studia.

Sprawdź: CD Projekt RED zmienia strategię po wtopie z Cyberpunkiem

Retro-futurystyczna gra RPG była najbardziej wyczekiwaną od czasów Wiedźmina 3. Zyskała wiele świetnych opinii i zapowiadała się doskonale, ale gdy w końcu trafiła do graczy, szybko okazało się, że CD Projekt RED nie grało fair z klientami. Firma nie prezentowała np. rozgrywki z wersji na konsole starszej generacji. Okazało się, że gra ma mnóstwo błędów i niedoróbek – często takich, które uniemożliwiały rozgrywkę. Sony i Microsoft podjęły decyzję, że będą dopuszczać zwroty, a Sony ostatecznie nawet wycofało grę ze sklepu PS Store.

Zobacz: Cyberpunk 2077 – glitche

Ale najwyraźniej gracze nieszczególnie liczą się z pieniędzmi – zwłaszcza ci, którzy kupili Cyberpunka 2077 w przedsprzedaży. Zwrotów było relatywnie mało, a większość osób po prostu uznała, że gra to porażka i zapomnieli o sprawie. Firma przeznaczyła ponoć 10,65 mln dol. na zwroty dokonane za pośrednictwem cyfrowych i fizycznych sprzedawców detalicznych, a także 2,23 mln dol. na bezpośrednio zwroty. Jak wyliczyli dziennikarze z Ars Technica, jeśli kopia gry kosztowała 60 dol., było to 215 tys. zwrotów, czyli ok. 1,6% wszystkich sprzedanych egzemplarzy.

CD Projekt RED: Straty? Relatywnie małe

CDPR spodziewa się również dodatkowej straty w wysokości 38,34 mln dol. za dodatkowe zwroty i utraconą sprzedaż, w tym wpływ ciągłej nieobecności gry w PS Store.

Zobacz: Jaki komputer do Cyberpunk 2077

W sumie 51 mln dol. nie jest jednak tak dużą sumą, w porównaniu do całej sprzedaży, w tym 301 mln dol. zysku. Koniec końców, firma wyszła na tym “na plus”, nawet jeśli wypuściła bubla.

Zobacz też:
Ranking: Masażer antycellulitowy
Test szybkiego pisania

Źródło: Engadget.com

Oceń ten post