• Ostatnia modyfikacja artykułu:1 rok temu

Sprawa wygląda tak: na rynku mamy coraz więcej hybrydowych crossoverów. Ba! Modele benzynowe na naszych oczach zastępowane są hybrydami. Baterie mają coraz większą pojemność, a oprogramowanie jest coraz bardziej zaawansowane. Nie musisz zawracać sobie głowy stacjami ładującymi. Klasyczna hybryda ładuje się sama podczas codziennego użytkowania, a hybryda plug-in (PHEV) po wyczerpaniu baterii korzysta z silnika benzynowego. Dzięki temu korzyści płynące z oszczędności paliwa są coraz bardziej znaczące.

Sprawdź także: Ładne SUV-y klasy średniej do 150 tys – Ranking 2021

Małe SUV-y i crossovery – czym się różnią?

Boom na SUV-y zapoczątkował Chevy Blazer. Żeby naprawdę zrozumieć co oznacza SUV, jako pojazd terenowo – użytkowy, trzeba wiedzieć jak powinien być skonstruowany. Początkowo wszystkie SUV-y skonstruowane były na sztywnej ramie, która obecnie charakteryzuje głównie samochody terenowe i amerykańskie pick-upy. Konstrukcja body-on-frame oznacza, że na ramie spoczywa silnik, układ napędowy i osobno – nadwozie. Tradycyjne SUV-y mają też dość duży prześwit, napęd na tylne koła lub 4×4.

Obecnie jednak znaczna większość dużych, rodzinnych aut nazywana jest mianem SUV-ów niezależnie od konstrukcji. I trzeba się z tym pogodzić. Natomiast jeśli mówimy o crossoverach w kategoriach SUV-ów – coraz bardziej mijamy się z prawdą. Każdy lew jest kotem, ale nie każdy kot jest lwem. A crossover to właśnie taki miejski kot. Konstrukcja crossoverów nazywana jest unibody – nadwozie i rama stanowią jedną strukturę.  Dzięki temu konstrukcja jest lżejsza, bezpieczniejsza przy wypadku i bardziej opłacalna w produkcji.

Range Rover Evoque

Range Rover Evoque

Jaka jest różnica między małym SUV-em, a crossoverem? W praktyce żadna, ale zdaje się, że na rynku klaruje się pewien podział bazujący na wielkości auta. Przede wszystkim na jego długości, przestrzeni wewnętrznej i pakowności.

Crossovery – miejskie auta o wyjątkowych możliwościach

Choć crossovery to tylko domowe koty – wciąż potrafią mieć pazur. Jakie zalety mają modele tego typu? Prócz designu, który ewidentnie nas urzeka (świadczą o tym statystki sprzedażowe) crossovery mają sporo innych zalet. Przede wszystkim mają większy niż osobówki prześwit i wyższą pozycję siedzącą. Dzięki temu masz lepszą widoczność i większy komfort jazdy. Większa przestrzeń i wspomniana wcześniej jednolita konstrukcja dają niezłe wyniki w testach zderzeniowych. Niebagatelne znaczenie ma też lekkość konstrukcji, co sprawia, że crossover wyhamuje szybciej niż SUV. To z kolei przekłada się na większe bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów przy wypadku. Lekkość konstrukcji wpływa też na niższe zużycie paliwa i lepsze osiągi pod względem przyspieszenia. Crossovery to miejskie auta, które zmieszczą się w większość miejsc parkingowych, a jak trzeba – zaparkujesz je nawet na wysokim krawężniku.

Małe SUV-y i crossovery hybrydowe – Ranking TOP 3

Każdy z poniższych crossoverów ma w sobie coś wyjątkowego. Każda z poniższych propozycji wychodzi naprzeciw potrzebom różnych kierowców. Tych, którzy stawiają na minimalne zużycie paliwa i tych, którzy mimo wszystko potrzebują większej mocy pod maską. Mamy także coś dla kierowców, którzy w pierwszej kolejności stawiają na klasę i szukają nietuzinkowego designu, ale i dla tych, którzy lubią zboczyć z głównej trasy.

Sprawdź również: Wyjątkowe SUV-y i crossovery do 100 tys – Ranking 2021

Nazwa Wersja Moc silnika Skrzynia biegów Wymiary (dł x szer) Cena
Range Rover Evoque 1,5 L R3 PHEV AWD 309 KM automat 4,37 x 1,9 m 236 700 zł
Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV INVITE PLUS 188 KM automat 4,5 x 1,8 m 185 990 zł
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Dynamic Force FWD e-CVT 116 KM automat 4,18 x 1,7 m 88 900 zł

crossover hybrydowy - Toyota Yaris Cross

Najtańszy crossover hybrydowy – Toyota Yaris Cross

Zacznijmy od końca, bo w przedsprzedaży można już kupić nową Toyotę Yaris Cross. To obecnie najtańszy crossover hybrydowy dostępny na polskim rynku. Model hybrydowy Yaris Cross dostępny jest z silnikiem 1.5 l 116 KM, w wersji z napędem na przód lub 4×4. Mimo, że nowy crossover Toyoty dzieli nazwę z popularnym Yarisem – w praktyce Yaris Cross to zupełnie nowa konstrukcja.

Toyota Yaris Cross to typowy, sympatyczny wózek na zakupy. Maksymalna moc w wersji hybrydowej to 92 KM. Przyspieszenie do setki w wersji 4×4 ma wynosić 13 sekund. Dlaczego Yaris Cross może być hitem sprzedażowym? Prócz tego, że jest tanim crossoverem, jest też bardzo ekonomiczny. Zużycie paliwa szacowane jest na około 3,8 – 4,0 l/100km, zależnie od wybranego napędu. Yaris Cross to rozwiązanie dla tych, którzy preferują klasyczne hybrydy nad hybrydami typu plug-in.

Crossover klasy premium z terenowym zacięciem

Dla kontrastu przyjrzyjmy się hybrydowemu crossoverowi Evoque, który jest odpowiedzią na potrzeby kierowców mających chrapkę na silnik o większej mocy. Land Rovery kojarzą się z masywną konstrukcją, która łączy luksus wnętrza z niezwykłymi osiągami w terenie. Range Rover Evoque jest dododem na to, że Land Rover równie dobrze radzi sobie w temacie modnych, miejskich crossoverów. Po mieście jeździ się nim płynnie, progi zwalniające pokonuje z gracją i łatwo się nim parkuje.

Jednocześnie Range Rover Evoque jest wymarzonym samochodem na dłuższe podróże. Układ kierowniczy jest odpowiednio responsywny – nie za wolny i nie za szybki,. Dzięki temu Evoque jest świetnie kontrolowalny, stabilny, ma dobrą przyczepność i gwarantuje wysoki komfort jazdy. Wyciszenie w kabinie jest lepsze niż w Volvo XC40 czy BMW X1. Można także oczekiwać, że dość dobrze sprawdzi się w terenie jeśli będzie trzeba. A przynajmniej sprawdzi się lepiej tam, gdzie większość crossoverów będzie mocno zdezorientowana. Range Rover Evoque to hybryda typu plug in. Na jednym ładowaniu przejedziesz ok 65 km. Do 100% w warunkach domowych załadujesz go w około 7 godzin, a na stacji ładowania w 20 minut załadujesz baterię do 80%.

Crossovery hybrydowe - Mitsubishi Eclipse Cross

Mały SUV czy crossover? Mitsubishi Eclipse Cross

Nowe Mitsubishi Eclipse Cross ze względu na swoje rozmiary plasuje się gdzieś pomiędzy ogólnie przyjętym segmentem SUV-ów, a segmentem crossoverów. Producent ma bogate doświadczenie pod względem SUV-ów dzięki takim modelom jak Shogun Sport czy Outlander. Nazwa Eclipse kojarzyć się może z kolei z kultowym, sportowym hatchbackiem. I choć Eclipse Cross nie jest autem wyścigowym, nie powiela też pudełkowej stylistyki dużych SUV-ów.

Mitsubishi Eclipse Cross to duży, spokojny crossover z klasą, o dobrych osiągach pod względem zużycia paliwa. Jako hybryda typu plug-in Eclipse Cross ładuje się do 100% w 6-8 godzin na domowym gniazdku lub do 80% w 25 minut na stacji szybkiego ładowania. W trybie w pełni elektrycznym przejedziemy około 45 kilometrów.

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Polecane crossovery hybrydowe

Wraz ze wzrostem popularności crossoverów jako segmentu, możemy spodziewać się wzrostu ilości modeli hybrydowych i elektrycznych dostępnych na polskim rynku. Zarówno hybrydy, jak i auta o napędzie elektrycznym mają przed sobą jeszcze możliwości do rozwoju. Jednak osiągi są już na tyle duże, że posiadając ładowarkę w domu możemy w pełni komfortowo korzystać z silników elektrycznych. A jeszcze większą swobodę zyskujemy kupując klasyczną hybrydę (HEV), która w praktyce ładuje się sama. Mając coraz więcej modeli do wyboru mamy coraz większe szanse na znalezienie rozwiązania w pełni odpowiadającego naszym potrzebom.

Sprawdź również: Auta elektryczne – jakie można kupić w Polsce i które mają największy zasięg?

Oceń ten post