BMX (ang. bicycle motocross) to zarówno nazwa roweru, jak i dyscypliny kolarskiej zapoczątkowanej w USA. Pierwotnie tego typu jednoślady miały być wykorzystywane przede wszystkim do wyścigów, jednak na chwilę obecną termin BMX obejmuje zarówno warianty wyścigowe, jak i te przeznaczone do innych dyscyplin (np. street, dirt lub flatland).
Jazda na BMX-ie niejednokrotnie stanowi wyjątkowe hobby, które okazuje się zarazem niezwykle widowiskowe. I choć początki związane z tą aktywnością zdecydowanie nie należą do najłatwiejszych, z czasem wszelkie triki stają się coraz bardziej zaawansowane i satysfakcjonujące. Przygodę z BMX-ami należy jednak zacząć od wyboru odpowiednio dopasowanego roweru, który umożliwi bezpieczną naukę akrobacji. Podpowiadamy więc, na co zwrócić szczególną uwagę w trakcie poszukiwań, a także – które z cech BMX-ów okazują się najważniejsze przy wyborze idealnego jednośladu.
Zobacz również: Rodzaje rowerów – jaki będzie najlepszy dla ciebie?
Spis treści
Co to jest BMX?
BMX to zarówno nazwa roweru, jak i dyscypliny kolarskiej. W uproszczeniu można pokusić się o stwierdzenie, że BMX-y to małe rowery, które z założenia wykorzystywane są do pokonywania rozmaitych ramp i specjalnie zaprojektowanych torów, a także wykonywania różnego rodzaju trików. Tego typu jednoślady cechują się wyjątkowo charakterystyczną budową. Są one niewielkie i lekkie, ale również pozbawione wielu elementów, które spotyka się w klasycznych rowerach. BMX nie będzie więc posiadał chociażby amortyzatorów, czy też przerzutek. Do cech charakterystycznych należy zaliczyć również mniejsze koła – przeważnie 20- lub 24-calowe. Typowym elementem tego typu pojazdów jest również wysoka kierownica, dzięki której możliwe jest wykonywanie wielu rozmaitych trików.
Rodzaje BMX-ów
Rowery BMX dzieli się przede wszystkim ze względu na dyscyplinę, do której są one dedykowane. Dlatego też producenci oferują takie modele, jak chociażby:
- Freestyle/street – to zdecydowanie najbardziej uniwersalne BMX-y, które sprawdzają się w rozmaitych akrobacjach z wykorzystaniem miejskiej infrastruktury (np. murków i schodków), ale i umożliwią komfortowe wykonywanie trików w skateparkach.
- Racing – to jednoślady przeznaczone do wyścigów na specjalnie zaprojektowanych torach. Cechują się one dłuższą ramą, a także mniejszą wagą, przy czym są one również o wiele bardziej wytrzymałe i odporne na uszkodzenia niż pozostałe warianty.
- Flatland – czyli BMX-y dedykowane do stosunkowo rzadkiej dyscypliny, zwanej potocznie „rowerowy breakdance”. Tego typu pojazdy umożliwiają płynne i sprawne wykonywanie poszczególnych akrobacji na płaskich powierzchniach, przy czym we wspomnianej dyscyplinie nie wykorzystuje się dodatkowych przeszkód.
Jak wybrać BMX na początek?
Początek przygody z jazdą na BMX-ie może przybrać niezwykle zróżnicowaną postać. Jedno jest jednak pewne – w trakcie nauki jazdy i trików na tego typu jednośladzie nie da się uniknąć niepowodzeń, a przy tym również rozmaitych upadków. Dlatego też pierwszy BMX nie musi być profesjonalnym i drogim pojazdem.
Decydując się na zakup BMX-a należy zwrócić szczególną uwagę na kilka podstawowych elementów, wśród których najważniejsza okazuje się przede wszystkim rama, a także koła. Jeśli chodzi o ramę – w rowerach BMX może ona być wykonana zarówno z aluminium, jak i stali węglowej lub stali Cro-Mo. Pierwszy wariant cechuje się przede wszystkim niewielką wagą, a także niską ceną. Rozwiązanie to nie gwarantuje jednak zbyt dużego poziomu tłumienia drgań, a przy tym nie jest również zbyt wytrzymałe. Zaleca się więc, aby rama BMX-u była wykonana ze stali, która zagwarantuje znacznie większą trwałość. Jednocześnie należy zaznaczyć, iż stal węglowa może okazać się znacznie tańszym rozwiązaniem niż stal Cro-Mo, która to spotykana jest przeważnie w najwyższej jakości jednośladach.
Koła w BMX-ach cechują się przeważnie średnicą wynoszącą 20 lub 24 cale. Decydując się na zakup tego typu jednośladu należy jednak skupić się przede wszystkim na wytrzymałości kół, o co dbają zarówno obręcze, jak i łożyska. Specjaliści zaznaczają, że w przypadku BMX-ów najlepszym rozwiązaniem okazują się łożyska mechaniczne, które gwarantują efektywną pracę, a także dużą trwałość. W wielu modelach można jednak spotkać łożyska kulkowe będące tańszą alternatywą.
Bardziej doświadczeni użytkownicy BMX-ów niejednokrotnie zaznaczają, że najlepszym rozwiązaniem będzie samodzielne zbudowanie swojego jednośladu z użyciem odpowiednio skomponowanych części i elementów. Warto jednak zaznaczyć, że zadanie to okazuje się nieco skomplikowane, szczególnie jeśli nie ma się większego rozeznania w tym temacie. Początkującym pasjonatom jazdy na BMX-ach zdecydowanie bardziej poleca się więc zakup gotowego modelu.
Jak dopasować rower do wzrostu?
Odpowiednie dopasowanie BMX-a do wzrostu użytkownika stanowi niezwykle istotną kwestię, o której nie należy zapominać podczas wyboru jednośladu. Błędnie dopasowany rozmiar pojazdu może bowiem nie tylko utrudniać wykonanie poszczególnych akrobacji, ale również odbierać radość z jazdy i niwelować jej komfort.
Decydując się na wybór danego BMX-u należy skupić się przede wszystkim na jego długości, czyli wymiarach górnej rury. Jeśli rower będzie zbyt długi, utrudni on wykonanie danych trików, a przy tym również sprawi, że jednoślad będzie znacznie mniej zwrotny. Zbyt krótka rama wymusza natomiast jazdę w wyjątkowo niekomfortowej pozycji, która obejmuje zgięte plecy i nadmiernie podkurczone nogi. Wówczas, oprócz bólu pleców i dyskomfortu, bardzo łatwo jest również nabawić się bolesnej kontuzji kolana po przypadkowym uderzeniu nim o kierownicę. Z pewnością są to więc sytuacje, których każdy użytkownik BMX-a chciałby uniknąć. Aby tego dokonać, warto skorzystać z poniższej tabeli, która zawiera sugerowane wielkości ramy dla poszczególnych przedziałów wzrostu (przy 20-calowych kołach).
Wzrost | Rozmiar ramy |
120-150 cm | 18″-20″ |
150-160 cm | 20″-20.25″ |
160-170 cm | 20.25″-21″ |
170-180 | 21″-21.25″ |
>180 cm | 21”-22″ |
Ile kosztuje BMX?
Ceny BMX-ów mogą być uzależnione od wielu rozmaitych czynników, wśród których wyróżnia się przede wszystkim przeznaczenie danego modelu, markę i renomę producenta, jakość wykonania i rodzaj wykorzystanych materiałów, a nieraz i rozmiar jednośladu. Na chwilę obecną podstawowy BMX można kupić za około 1500 zł. Nieco bardziej solidne i jakościowe pojazdy będą jednak kosztowały trochę więcej. Jednocześnie zakłada się, że za około 3000-4000 zł można kupić wytrzymały, a zarazem lekki i jakościowy model, który posłuży nawet przez długie lata.
Niektóre odnośniki w naszych artykułach to linki afiliacyjne. Klikając na nie, nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę Redakcji.
#materiałreklamowy