• Ostatnia modyfikacja artykułu:2 tygodnie temu

Zastanawiacie się co to lemondka? Czy każdy rowerzysta jej potrzebuje? Czy to bezpieczne? Już tłumaczymy!

Co to jest lemondka?

Lemondka to kierownica do roweru, której nazwa nawiązuje do legendarnego kolarza Grega LeMonda. Co ważne, można zamontować ją również na zwykłej kierownicy – to dodatek a nie część zamienna. Główną cechą wyróżniającą lemondkę spośród tradycyjnych kierownic rowerowych jest jej ergonomiczny design. Zaprojektowana jest z myślą o zapewnieniu optymalnej pozycji rąk i minimalizowaniu obciążenia nadgarstków i pleców. I przy okazji minimalizuje też do perfekcji opór powietrza.

To właśnie ta druga funkcja sprawia, że lemondka jest często wybierana przez zawodowych kolarzy oraz entuzjastów. To szczególnie istotne dla kolarzy, którzy stawiają sobie za cel osiągnięcie jak najlepszych wyników w zawodach lub poprawę swoich czasów na trasach treningowych. Lemondka często wyposażona jest w różne dodatkowe uchwyty i zagłówki, które pozwalają kolarzom dostosować jej konfigurację do swoich indywidualnych preferencji i stylu jazdy – nie istnieje jedyny słuszny poprawny model.

Czy to bezpieczne?

Jazda z lemondka jest zazwyczaj bezpieczna, ale może być bardziej ryzykowna niż tradycyjna jazda z klasyczną kierownicą. Istnieje kilka czynników, które mogą wpłynąć na bezpieczeństwo podczas korzystania z tego innowacyjnego rozwiązania.

Po pierwsze, ergonomia lemondki może wymagać pewnego dostosowania się ze strony kolarza. W porównaniu do tradycyjnej kierownicy, lemondka może zmieniać pozycję dłoni, co może wymagać czasu, aby kolarz przyzwyczaił się do nowej pozycji i zapewnił sobie stabilność podczas jazdy. Sprawia to, że na początku trochę ciężko się skręca.

Dodatkowym czynnikiem ryzyka związanym z jazdą lemondka jest brak hamulców pod ręką, charakterystycznych dla tradycyjnych kierownic. W przypadku lemondki, hamulce są zazwyczaj umieszczone w tradycyjny sposób, czyli na kierownicy lub w pobliżu manetek przerzutek. Opierając się na niej nie mamy więc ich w zasięgu ręki. To najpoważniejsze ryzyko i czynnik, który sprawia, że lemondka nie jest polecana każdemu.

Lemondka wymaga treningu. Początkujący kolarz powinien testować ją najpierw nad długich, równych i prostych odcinkach. W ten sposób można dobrze zminimalizować ryzyko.

Sprawdź: Bezprzewodowy licznik rowerowy – jak wybrać najlepszy?

Jak zamontować lemondkę?

Montaż lemondki na rowerze może być stosunkowo prosty, ponieważ nie wymaga demontażu kierownicy. Lemondkę montuje się na kierownicy podobnie jak inne akcesoria, na przykład lampki czy uchwyty na telefon. Pierwszym krokiem jest wybór odpowiedniego modelu lemondki, który pasuje do średnicy kierownicy rowerowej oraz do preferencji użytkownika pod względem ergonomii i funkcjonalności. Ale o tym później.

Następnie, przed montażem lemondki, warto oczyścić obszar na kierownicy, na którym będzie ona umieszczona, aby zapewnić dobrą przyczepność i stabilność. Potem po prostu przykręcamy lemondkę i zaciskamy montaż za pomocą klucza imbusowego – banalnie proste.

Po zamontowaniu lemondki, zaleca się przeprowadzenie testowej jazdy, aby sprawdzić, czy kierownica jest odpowiednio wyregulowana i czy zapewnia komfortową pozycję jazdy. Niemal na pewno będą potrzebne dalsze korekty. Idealną pozycję osiągamy zwykle za trzecim, może czwartym razem. To kwestia wielu indywidualnych czynników.

Zobacz: Buty na rower – jakie wybrać?

Czy nadaje się to do każdego roweru?

lemondka

Lemondka dość naturalnie kojarzy się wyścigami i szybkimi szosami. Ma to sporo sensu – najbardziej naturalne zastosowanie tego dodatku to rowery szosowe i grawelowe – wszystkie takie, które mają kierownicę typu „baranek”. Sporym atutem jest też ich geometria, która pozwala bardzo mocno pochylić się podczas jazdy i wykorzystać 100% możliwości lemondki.

Teoretycznie nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby zamontować lemondkę w rowerze typowo turystycznym. Nie zwiększy ona wtedy jednak aerodynamiczności czy naszej prędkości. Pozwoli za to na odciążenie kręgosłupa podczas długich wypraw i zmianę pozycji. Być może będzie to świetna recepta na bolesne podróże, częste zmiany pozycji są dla nas dobre.

Z oczywistych powodów lemondka nie ma jednak miejsca na rowerach miejskich i górskich. Po prostu nie będzie spełniała w nich żadnej sensownej roli a w przypadku roweru górskiego będzie do tego bardzo niebezpieczna.

Sprawdź: Nawigacja rowerowa – czy warto ją kupić?

Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Lemondka to bardzo prosty sprzęt, który nie ma zbyt wielu parametrów. Przy zakupie musimy zwrócić uwagę na dosłownie kilka rzeczy. Przede wszystkim należy sprawdzić, czy dany model lemondki jest kompatybilny z naszym rowerem. Nie wszystkie modele są uniwersalne, dlatego istotne jest dopasowanie do rodzaju kierownicy oraz systemu mocowania. Główną przeszkodą może być po prostu grubość kierownicy.

Kolejnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę, jest waga lemondki. Im lżejsza lemondka, tym mniejsze obciążenie dla rowerzysty i łatwiejsza kontrola nad rowerem, szczególnie podczas jazdy na długie dystanse. Jeśli nie zależy wam jednak na wykręcaniu olbrzymich prędkości czy profesjonalnych wyników to nie zobaczycie żadnej różnicy między chociażby 400 a 600 gramami, poważnie.

Istotnym czynnikiem przy wyborze lemondki są również rodzaje chwytów, jakie oferuje. W zależności od preferencji i potrzeb użytkownika, można wybierać spośród różnych wariantów chwytów, które zapewnią odpowiednią ergonomię podczas jazdy. Niektórzy wolą po prostu dwa proste kije a jeszcze inni skomplikowany połączony kształt zapewniający różne możliwości złapania. Nie ma najlepszego wyboru – wszystko zależy od waszych preferencji.

Zobacz też:
Najlepsze aplikacje na rower – z których warto korzystać?
Czujnik kadencji – co to jest? Czy każdy rowerzysta go potrzebuje?

 

Oceń ten post