• Ostatnia modyfikacja artykułu:3 lata temu

Backup danych w chmurze to niekoniecznie Dropbox. Usługi do tego celu oferują inne, lepsze funkcje.

Dropbox, Dysk Google, OneDrive czy iCloud to rozwiązania służące przede wszystkim do synchronizacji plików. Oprogramowanie tego typu tworzy oparte na chmurze “lustro” określonego zestawu plików lub folderów. Wysyła więc identyczne kopie plików do wszystkich połączonych urządzeń w ramach danego konta, co sprawia, że zyskujesz do nich natychmiastowy dostęp.

Backup danych w chmurze to z kolei usługa, która ciągle lub okresowo kopiuje wszystkie lub wybrane pliki i foldery na własne serwery w chmurze. Tworzysz nowy plik? Trafia on automatycznie do chmury w ramach kopii zapasowej.

Twoje dane pozostają następnie w chmurze w postaci kopii zapasowej, dopóki ich nie potrzebujesz. W założeniu, nie powinieneś ich potrzebować, bo przecież nikt nie chce sytuacji, w której dochodzi do awarii komputera czy dysku. Warto tutaj dodać, że większość usług do kopii zapasowych w chmurze oferuje albo nielimitowane ilości na dane, albo bardzo duże pojemności w niskiej cenie. Są one zdecydowanie tańsze niż usługi do synchronizacji.

Backup danych w chmurze – polecane usługi

Backup danych do chmury to świetna sprawa i polecamy takie usługi każdemu użytkownikowi. Oto 5 rozwiązań, które uznaliśmy za warte polecenia:

1. IDrive Personal

IDrive Personal

Usługa IDrive Personel oferuje prawdopodobnie największe korzyści w najniższej cenie. Możemy tworzyć kopie zapasowe nieograniczonej liczby urządzeń, wykorzystując powierzchnię do 5 GB (za darmo). Jeśli jednak zapłacimy 52,12 dol., to otrzymamy aż 5 TB na rok. Za mało? W cenie 74,62 dol. za pierwszy rok jest już 10 TB.

IDrive Personel to według nas najlepsza usługa do tworzenia backupu danych w chmurze. Jednym z głównych powodów jest to, że przesyłanie danych jest tutaj dość szybkie, czego nie można powiedzieć o wielu innych rozwiązaniach do backupu. Upload ma bowiem duże znaczenie – częściej będziemy wysyłać, niż pobierać dane w przypadku kopii zapasowych.

Samo oprogramowanie IDrive również jest świetne. Dla przykładu aplikacja mobilna faktycznie tworzy kopie zapasowe danych z urządzenia, na którym działa. Jest nawet funkcja rozpoznawania twarzy, co przydaje się, gdy kopiujesz zdjęcia – łatwiej je oznaczać i wyszukiwać. Ciekawą opcją jest np. przesyłanie całej zawartości dysku, zamiast spędzania kilku dni na wybieraniu danych do przesłania.

Nowe dane są rozpoznawane automatycznie i przesyłane do usługi. Działa też funkcja synchronizacji plików, a także dostępne jest uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Jest szybko, bezpiecznie i wygodnie – wszystko, czego oczekujemy od usługi do backupu danych w chmurze.

Adres www: idrive.com

2. Acronis True Image

Acronis True Image

Acronis True Image to najbardziej wszechstronne rozwiązanie na rynku i przeznaczone dla wymagających użytkowników. Oferuje świetną aplikację, która jest łatwa w obsłudze, jak również wiele opcji tworzenia kopii zapasowych.

Korzystając z tej usługi możemy tworzyć backup danych z urządzeń mobilnych, zewnętrznych dysków, czy nawet mediów społecznościowych. Jest też opcja synchronizacji i udostępniania danych. Jeśli zaś chodzi o główne dane, znajdujące się na komputerze, aplikacja zapisuje obraz głównego dysku twardego i przechowuje go w chmurze. W tym obrazie znajdują się pliki, system, aplikacje – wszystko, co masz na komputerze. Oprócz tego otrzymujemy antywirusa, ochronę przed atakami ransomware, skaner luk w zabezpieczeniach i narzędzie do przywracania systemu i utraconych plików. Cena: 49,99 dol. za rok.

Ranking: Portfel kryptowalut

Warto kupić, jeśli zależy nam na backupie, ale też na zwiększonym bezpieczeństwie plików i urządzeń. True Image to bowiem połączenie narzędzia do kopii zapasowych ze swojego rodzaju pakietem Internet Security.

Adres WWW: acronis.com/pl-pl

3. Backblaze

Backblaze

Jedno z najlepszych i sprawdzonych rozwiązań do kopii zapasowych w chmurze. W cenie 60 dol./rok otrzymujemy kilka kluczowych funkcji, na których powinno zależeć każdemu użytkownikowi. To odpowiednio: automatyczny backup danych, nielimitowana pojemność (o tym za chwilę) oraz wysoki poziom bezpieczeństwa (szyfrowanie, dwuskładnikowe uwierzytelnianie).

Backblaze oferuje nielimitowaną pojemność, ale chodzi tutaj o to, że po prostu stworzy backup całego urządzenia. Niezależnie od tego, ile plików przechowujemy, możemy je wszystkie wgrać do chmury – obojętnie czy będzie to 100 GB, czy 10 TB. Co ważne, producent zdaje sobie sprawę, że wielu z nas korzysta jeszcze z dysków zewnętrznych. Z tego powodu w limit backupu wlicza się również zewnętrzny dysk USB.

Backblaze to również jedna z najłatwiejszych w obsłudze usług tego typu. W zasadzie wystarczy ją raz skonfigurować i później działa automatycznie, w tle, bez naszego zaangażowania.

Wadą rozwiązania jest to, że nie ma pewnych nowoczesnych funkcji, na których może zależeć niektórym użytkownikom. Mowa tutaj o synchronizacji w chmurze, udostępnianiu plików innym, czy backupie dysków sieciowych. Jeśli jednak nie masz takich wymagań, zdecydowanie polecamy Backblaze’a.

Adres www: backblaze.com

4. SpiderOak One

SpiderOak One

Kolejna wysokiej jakości usługa w naszym zestawieniu. Dane są tutaj szyfrowane już podczas przesyłania do serwerów, więc mowa tutaj o pełnym szyfrowaniu end-to-end. Niezależnie od tego, czy przesyłamy, czy pobieramy jakieś pliki z chmury SpiderOak One, zawsze są one szyfrowane.

Przydatną funkcją usługi jest point in time recovery. Oznacza to, że możemy przywrócić stan komputera (jego plików i danych) do stanu przed atakiem złośliwego oprogramowania. Jeśli więc dojdzie do jakiegoś ataku, stosunkowo łatwo odzyskamy nasze dane i stan komputera tuż przed nim. Minimalizuje to ryzyko utraty cennych danych.

Rozwiązanie dostępne jest na różnych platformach, w tym na Mac, Windows i Linux, i bezproblemowo synchronizuje dane między wszystkimi urządzeniami. Jest też wygodna funkcja udostępniania plików – Share Room. Możemy tworzyć tymczasowe łącza z plikami, które podlegają autodestrukcji.

Co więcej, firma dba o prywatność. Podkreśla, że szyfrowanie end-to-end to również gwarancja na to, że tylko my mamy dostęp do plików. Dane są zawsze nasze i tylko dla nas. Producent nie zna naszego hasła, nie wie, co przechowujemy i nie ma nawet metadanych powiązanych z naszymi plikami. Słowem, dba o prywatność użytkowników. Usługa jest dostępna przez 21 dni za darmo w ramach testów, a później płacimy od 6 dol./mc lub 69 dol./rocznie za 150 GB. Są też droższe, bardziej pojemne wersje – 400 GB, 2 TB oraz 5 TB. Niestety są dość drogie, bo odpowiednio 115, 149 oraz 320 dol. rocznie.

Adres www: spideroak.com/one

5. Carbonite Safe

Carbonite Safe

Usługa oferuje nieograniczone miejsce na dane, ale oczywiście mowa tutaj o danym urządzeniu. Masz na dysku 50, 100 czy 300 GB? Nie ma problemu – jest to liczone jako “jedno urządzenie” i wszystko możesz trzymać w chmurze. Ma też intuicyjny interfejs użytkownika, który pokazuje jakie pliki zostały wgrane na serwer w całości, częściowo lub nie zostały jeszcze zarchiwizowane. To zdecydowanie przydatne informacje.

Sprawdź: Test szybkiego pisania

Wada? Carbonite nie tworzy automatycznie backupu dużych plików, dysków zewnętrznych, ani żadnego rodzaju plików wideo na podstawowym poziomie cenowym (Basic). Aby uzyskać te funkcje, trzeba wykupić wariant Plus lub Premium. Wówczas pod względem funkcjonalnym zyskujemy narzędzie bardzo zbliżone do Backblaze’a lub IDrive, niemniej wyraźnie droższe. To sprawia, że Carbonite polecamy głównie osobom, które doceniają interfejs usługi i zależy im na wspieraniu tego konkretnego producenta. Ceny: od 6 dol./mc przy płatności z góry za rok.

Adres www: carbonite.com

Oceń ten post