Wasz telefon się popsuł? Podpowiadamy co zrobić przed oddaniem telefonu do serwisu!
Smartfony stały się nieodłącznym elementem naszego codziennego życia. Służą nam do komunikacji, pracy, rozrywki i wiele innych zadań. Jednak nawet najwyższej jakości urządzenia czasem mogą wymagać naprawy lub serwisu. Elektronika lubi się czasem popsuć i nie ma na to absolutnie żadnej rady. Zamiast wyrzucać ją na śmietnik możemy ją jednak naprawić. Problem w tym, że samemu jest to rzadko wykonalne.
W większości przypadków konieczna będzie pomoc profesjonalisty. No właśnie, ale czy aby na pewno?
A może serwis nie jest potrzebny?
Co zrobić przed oddaniem telefonu do serwisu? Na początku spróbujmy ustalić, czy aby na pewno serwis będzie nam w ogóle potrzebny. Wiele błędów i problemów naprawimy swobodnie w naszym domu. Zawsze zacznijmy jakiekolwiek działania od jednej rzeczy – resetu. Włącznie i wyłącznie telefon zobaczcie, czy aby na pewno problem nie zniknął.
Większym problemem może być natomiast sytuacja, w której telefon się nie uruchamia. Wciąż nie ma jednak powodów do obaw – być może nie jest naładowany. Podłączcie go pod ładowarkę co do której macie pewność, że działa. Czasami to wina wadliwej ładowarki a nie telefonu.
Nic nie pomogło? Być może faktycznie zatem czas na serwis. Zanim oddacie jednak swój telefon wykonajcie kilka prostych czynności.
Co zrobić przed oddaniem telefonu do serwisu?
Zdiagnozuj problem
Przed oddaniem telefonu do serwisu, dokładnie zdiagnozuj problem, z którym się borykasz. Czy to problem z baterią, ekranem, aparatem czy innym elementem? Im dokładniej opiszesz problem, tym łatwiej będzie technikom serwisowym zlokalizować i naprawić usterkę.
Oczywiście, nie zawsze będzie to możliwe. Niemniej, już samo „nie włącza się” to dość dobra diagnoza. Róbmy co możemy, jedyna fraza, której warto unikać to „nie działa” – ona nie mówi akurat zupełnie nic.
Sprawdź warunki gwarancji
Jeśli twój telefon jest wciąż objęty gwarancją, upewnij się, że przeczytałeś warunki gwarancji i wiesz, co jest objęte naprawą. Niektóre naprawy mogą być wykonywane bezpłatnie tylko w określonych warunkach, więc warto się temu przyjrzeć przed oddaniem urządzenia do serwisu. Być może uda się zrobić wszystko bezpłatnie w autoryzowanym serwisie.
Sprawdź: Szkło hartowane czy folia? Jak ochronić swój telefon przed zarysowaniami?
Zabezpiecz swoje dane
Najważniejszym krokiem jest zabezpieczenie wszelkich danych przechowywanych na urządzeniu. Przed oddaniem telefonu do serwisu, warto wykonać pełną kopię zapasową swoich kontaktów, wiadomości, zdjęć, plików i innych ważnych informacji. Możemy zrobić to po prostu podłączając telefon do komputera albo wykorzystując aplikacje pozwalające na backup w chmurze. Oddanie telefonu do serwisu niemal na pewno będzie się wiązało z utratą wszystkich danych. Koniecznie więc je zapiszmy.
Przy okazji, jeśli korzystamy z karty pamięci to po prostu ją wyjmijmy. Nie ma najmniejszej potrzeby oddawać jej do serwisu, z całą pewnością to nie ona jest uszkodzona.
Oczywiście, mogą istnieć sytuacje w których dokonanie backupu nie będzie możliwe. Być może telefon się nie uruchamia i nie „widzi” go nawet nasz komputer. W takim wypadku warto poinformować o tym serwis i poprosić ich o odzyskanie danych. Nie dadzą nam gwarancji, że będzie to możliwe, ale być może przynajmniej spróbują. Nic więcej nam nie zostało.
Zobacz: Jak zdjąć szkło hartowane z telefonu? Najlepsze i bezpieczne sposoby
Zabierz kartę SIM
Co zrobić przed oddaniem telefonu do serwisu? Usuńmy z niego naszą kartę SIM. Nie ma potrzeby tracić przecież kontaktu ze światem, a bez najmniejszego problemu możemy przełożyć ją (wraz z wszystkimi kontaktami) do nowego telefonu. To absolutnie niezbędny krok.
Przywróć telefon do ustawień fabrycznych
Smartfony dzisiaj to przenośne skarbnice informacji osobistych – od wiadomości i zdjęć po dane logowania do kont internetowych. Oddając urządzenie do serwisu, stawiamy je wobec potencjalnego zagrożenia dostępu do naszych prywatnych danych. Oczywiście, serwis to zaufane osoby, pozostaje tylko pytanie czy warto, aby na pewno ryzykować? Przywrócenie ustawień fabrycznych stanowi barierę nie do przejścia dla każdego, kto mogłyby próbować uzyskać nieuprawniony dostęp do naszych danych.
Dodatkowo, oddając telefon do serwisu z zachowanymi naszymi ustawieniami i danymi, utrudniamy pracownikom diagnostykę oraz wyeliminowanie problemów. Przywrócenie urządzenia do stanu fabrycznego pozwala na sprawdzenie czy problem wynika z czystego sprzętu czy też związany jest z konfliktem oprogramowania. Dzięki temu proces naprawy może zostać przyspieszony, a my możemy cieszyć się sprawnie działającym urządzeniem już w krótkim czasie.
Ostatni argument jest jednak najważniejszy. Zresetowanie telefonu do ustawień fabrycznych to pierwszy krok, który wykona każdy serwisant znający się na swoim fachu. Nie ma więc potrzeby dokładać mu pracy. Wiele serwisów prosi również o zrobienie tego zanim w ogóle przyjmą do siebie telefon. Tak wymaga profesjonalizm.
Zobacz też:
Telefon się nie ładuje – co zrobić w takiej sytuacji?
Jak dbać o baterię w telefonie – 10 prostych kroków do zrobienia