• Ostatnia modyfikacja artykułu:3 lata temu

Przed koronawirusem łatwiej było zachować work-life balance. Ludzie wracali z pracy i nie korzystali z komputera, a jeśli już – nie do pracy. Obecnie dużo się zmieniło.

Z danych firmy Atlassian wynika, że pandemia, która spowodowała duży wzrost pracy zdalnej na całym świecie, była katastrofą dla równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

Ludzie nie tylko spędzają przed komputerami więcej czasu niż przed Covid-19, ale też nie potrafią się skutecznie odłączyć po pracy, gdy już przychodzi czas na wylogowanie się. Stało się to trudne dla wielu z nas, ponieważ dom jest teraz biurem.

W raporcie czytamy, że w Stanach Zjednoczonych, Wlk. Brytanii i Australii przeciętny pracownik zdalny pracuje ponad 30 dodatkowych minut dziennie, niż przed erą home office. Może się wydawać, że to nieszczególnie dużo, ale w ciągu tygodnia mamy tu ok. dwóch i pół godz. dodatkowo, a w roku robi się ok. 130 dodatkowych godzin.

Nie umiemy się wyłączyć

Wiele osób przekonuje, że praca zdalna to elastyczność, więcej czasu spędzonego z rodziną, brak konieczności dojazdów do biura, czy nawet lepsza koncentracja na pracy, co podnosi produktywność. W praktyce okazuje się jednak, że ludzie mają często duży problem z home office i nie potrafią utrzymać zdrowej równowagi.

“Wielki, choć nieplanowany eksperyment pracy zdalnej, w którym się znaleźliśmy, okazał się dla niektórych dobrodziejstwem, a dla innych ciężarem” – Arik Friedman, główny nakowiec ds. danych w Atlassian

Friedman przyznaje, że miał co do tego przeczucia, że praca w domu zaciera granice między życiem zawodowym a prywatnym, narażając nas na masowe wypalenie. Do tej pory nie mógł tego jednak poprzeć faktami i danymi.

wofk-life balance w czasie Covid-19

Obecnie firma ma już odpowiednie dane i wynika z nich, że ponad połowa respondentów ma problem z utrzymaniem granic work-life balance. Z kolei 23 proc. myśli o pracy po godzinach częściej, niż kiedyś.

Atlassian zaleca, aby firmy przyjrzały się temu trendowi i wprowadziły zasady chroniące przed potencjalnym wypaleniem zawodowym. Zasady te mogą dotyczyć np. regularnych przerw czy zakazu komunikacji po godzinach.

Źródło: Atlassian.com

Oceń ten post