Dell został ukarany przez UOKiK. Za swoje nieuczciwe praktyki zapłacą aż 6 milionów złotych kary!
Postępowanie wobec Dell dotyczyło podejrzeń, że firma prowadziła współpracę z dystrybutorami oraz autoryzowanymi sprzedawcami w sposób mogący naruszać zasady konkurencji. W ramach swojego systemu sprzedaży, Dell stosował praktykę rejestrowania transakcji przez wybranych sprzedawców. Gdy któryś z nich zgłaszał transakcję z określonym klientem instytucjonalnym, Dell mógł uniemożliwić innym sprzedawcom złożenie konkurencyjnych ofert, co ograniczało wybór dla klientów i dostęp do lepszych warunków cenowych.
Prezes UOKiK zobowiązał Dell do wdrożenia nowego systemu sprzedaży, który pozwoli na większą konkurencję wśród autoryzowanych sprzedawców. Dzięki zmianom, sprzedawcy będą mogli ubiegać się o realizację transakcji bez konieczności uzyskiwania zgody Dell na ujawnienie danych klienta. Dodatkowo, co najmniej trzech dystrybutorów będzie mogło otrzymać rabat na tę samą transakcję, co ma sprzyjać zwiększeniu konkurencyjności ofert.
Sprawdź: Jak ładować laptopa? Jak poprawnie dbać o jego baterię?
Dell otrzymał sześciomiesięczny termin na wprowadzenie zmian w modelu sprzedaży. Otrzymał też 6 milionów złotych kary za stosowanie tak wadliwego systemu i ewidentne naruszanie zasad zdrowej konkurencji.
Warto jednak dodać, że kara nie była niespodziewana i firma mogła jej pewnie uniknąć. W trakcie postępowania, firma przedstawiała kilkukrotnie UOKiK nieprawdziwe dane dotyczące klientów i przedsiębiorstw, które występowały o oferty. Mimo wielokrotnych wezwań, firma przekazywała wciąż nieścisłe informacje – stad też kara. UOKiK nie lubi być oszukiwanym.
Decyzje Prezesa UOKiK nie są jeszcze prawomocne, co daje firmie możliwość odwołania się do sądu. I z pewnością to zrobią.
Zobacz też:
PayPal ukarany gigantyczną karą przez UOKiK
Garmin oskarżony o zmowę cenową przez UOKiK
Jaki laptop sprawdzi sie na wakacjach? Polecane modele