• Ostatnia modyfikacja artykułu:2 miesiące temu

Przechowywanie plików w chmurze to świetna sprawa. Na pewno ułatwia to życie, jeśli korzystasz z więcej niż jednego urządzenia. Możesz przeglądać pliki i dokumenty na wszystkich sprzętach, licząc na synchronizację danych. Do tego łatwo je udostępnisz – czy to na inne urządzenie, czy współpracownikowi lub rodzinie.

Dysk w chmurze pozwala na przechowywanie, ale też na znacznie więcej. Usługi oferują np. funkcje edytowania dokumentów, współpracy online, czy zwiększone bezpieczeństwo. Są też możliwości pracy offline.

Przechowywanie w chmurze jest również ważne dla osób pracujących w domu, które muszą udostępniać pliki zdalnie.

Wszystkie polecane usługi są wysokiej jakości. Wybór powinien być zależny od tego, jakie usługi dodatkowe już znasz i lubisz. Jeśli np. korzystasz na co dzień przede wszystkim z pakietu Microsoft Office, w pierwszej kolejności radzimy wypróbować dysk OneDrive. Jeśli cenisz raczej pakiet Google’a, sprawdź Dysk Google w ramach usługi Google One.

Równie dobrymi rozwiązaniami są Dropbox i Box. Nawet Amazon ma ciekawą propozycję.

Dysk w chmurze – ranking

Polecane usługi w przypadkowej kolejności. Dodatkowo warto pamiętać, że są też inne alternatywy, np. SugarSync czy iDrive. Jeśli nie przekonują cię polecane poniżej dyski chmurowe, przetestuj również te dwie usługi. A teraz, nie przedłużając, polecane rozwiązania:

Dysk Google (Google Drive – Google One)

 dysk w chmurze google drive

15 GB – za darmo | 100 GB – 8,99 zł/mc | 200 GB – 13,99 zł/mc | 2 TB – 46,99 zł/mc

Dysk Google to w zasadzie zestaw narzędzi biurowych z przechowywaniem w chmurze. W ramach tej usługi zyskujesz też edytora tekstu, aplikację do arkuszy kalkulacyjnych czy tworzenia prezentacji. Do tego za darmo mamy 15 GB miejsca.

Obecnie jednak Google zmienia nazewnictwo usług i mamy wszystko pod hasłem Google One.

TOP 5: Aplikacja To Do

Usługa działa na wszystkich popularnych systemach, a także jest oferowana w formie aplikacji mobilnej na iOS czy Androida.

Jeśli masz już konto Gmail lub jakiekolwiek inne konto w usługach Google (nawet YouTube!), masz już dostęp do Dysku. W chmurze przechowasz popularne formaty plików, od zdjęć, przez teksty, po filmy czy pliki z Photoshopa.

Sprawdź: Google Dysk

Microsoft OneDrive

dysk w chmurze

5 GB – za darmo | 100 GB – 7,99 zł/mc | w pakiecie Office 365 Personel – 29,99 zł/mc za 1 TB i funkcje premium | w pakiecie Office 365 Family – 42,99 zł/mc za 6 GB i funkcje premium

Idąc dalej mamy OneDrive’a. To świetna usługa Microsoftu i jak nietrudno się domyślić – w pełni zintegrowana z pakietem Office.

W systemie Windows 8 i 10 (a także 11) OneDrive jest wbudowany w oprogramowanie, co też ułatwia późniejsze użytkowanie. Dostępne są też aplikacje mobilne na iOS i Androida.

W chmurze OneDrive przechowasz różnego typu pliki, od dokumentów i filmów, po zdjęcia czy PDF-y. Dysk organizuje twoje pliki w taki sposób, że możesz je później łatwo skanować i filtrować. Znajdziesz też pewne zautomatyzowane funkcje, np. dodawanie zdjęć od razu do chmury OneDrive, po włączeniu odpowiedniej funkcji w aparacie.

OneDrive najwięcej zyskuje jednak w połączeniu z pakietem Office. Przykładowo łatwo udostępnisz dokumenty i zdjęcia współpracownikom, a także otrzymasz powiadomienia o zachodzących zmianach. Są też opcje zabezpieczające i możliwość ustawienia dostępu do plików offline. Aplikacja OneDrive ponadto skanuje dokumenty za pomocą aparatu ze smartfona, zapewniając też ich podpisywanie i wysyłanie.

Sprawdź: Microsoft OneDrive

Dropbox

2 GB – za darmo | 2 TB – 11,99 euro/mc | 3 TB – 19,99 euro/mc i inne warianty (podzielone na osobiste i służbowe)

To od niego wszystko się zaczęło! Dropbox to kultowy dysk w chmurze i jest świetnym narzędziem dla profesjonalistów. Niezawodny w użyciu, łatwy w obsłudze, jak i konfiguracji.

Przechowa dokumenty, zdjęcia, pliki dowolnego formatu – a wszystko w chmurze. Są też, rzecz jasna, poszczególne aplikacje na najpopularniejsze platformy, włącznie z Linuksem. No i jest wersja darmowa.

Firma zapewnia też usługę bezpiecznego odzyskiwania danych, usuniętych w ciągu ostatnich 30 dni. Ma też opcję historii wersji, co pozwala na przywracanie edytowanych plików z powrotem do oryginału – także sprzed do maks. 30 dni.

Ponadto mamy proste mechanizmy udostępniania i wspólnej pracy nad dokumentami. Łatwo udostępnimy też pliki osobom, które nie używają na co dzień Dropboksa.

Rzecz jasna, lepsze i więcej funkcji znajdziemy w wersji płatnej. To m.in. mobilne foldery offline, wyszukiwanie pełnotekstowe, Dropbox Vault (dodatkowe zabezpieczenia dla plików w chmurze).

Sprawdź: Dropbox

Box

10 GB – za darmo | 100 GB – 12 euro/mc | Inne warianty dostępne dla firm i użytkowników indywidualnych

Kolejny świetny dysk w chmurze, z wieloma przydatnymi funkcjami. To np. zostawianie komentarzy do innych dokumentów, powiadomienia o zmianach, czy kontrola prywatności. Zdecydowanie polecamy, jeśli szukasz narzędzia do współpracy online z łatwym dzieleniem się plikami.

Zdecyduj, kto może otwierać poszczególne pliki i z jakimi uprawnieniami. Zabezpiecz je hasłem, ustawiaj daty wygaśnięcia folderów, czy też zasady współdzielenia. Wszystko to zrealizujesz w Boksie.

Box to dysk polecany dla firm i osób, które często współpracują online. Nie oznacza to jednak, że nie sprawdzi się u pojedynczych użytkowników. Wręcz przeciwnie, mamy tu niezły zestaw funkcji – darmowa wersja dla jednego użytkownika zapewnia do 10 GB miejsca na dane. Pojedynczy plik może z kolei zajmować 250 MB. Usługa ma też integracje z pakietem Microsoft Office 365 oraz Google Workspace.

Box przewiduje również uwierzytelnianie dwuskładnikowe (sprawdź artykuł o aplikacjach uwierzytelniających), czy otwieranie i edycji dokumentów z innych narzędzi. To możliwe za sprawą wtyczek, np. do Office’a.

Sprawdź: Box

Amazon Cloud Drive

dysk w chmurze

5 GB – za darmo | Więcej pojemności w ramach usługi Amazon Prime i innych wariantach abonamentowych

Wiele osób o tym nie wie, ale Amazon ma w swojej ofercie dysk chmurowy. Firma chce być miejscem, które pozwala na przechowywanie muzyki, zdjęć, dokumentów i innych plików – podobnie jak robi to konkurencja.

Sprawdź: Odległość od telewizora

A na co możesz liczyć? Za darmo na 5 GB. Miejsce to wykorzystasz m.in. na zdjęcia w ramach usługi Amazon Photos. Dodajmy, że firma oferuje tutaj nawet specjalną aplikację do zarządzania filmami i zdjęciami. Jest dostępna na iOS i Androida. Możemy łatwo edytować, przeglądać, pobierać, czy przesyłać poszczególne multimedia.

Dodatkowo Amazon Drive zapewnia przechowywanie, udostępnianie i podgląd plików. Obsługiwane formaty to m.in. JPEG, PNG, MP4, Docx, Zip, czy PDF. Słowem, większość najpopularniejszych formatów na pewno jest obsługiwana. Pliki i dokumenty udostępnisz także na inne urządzenia, w tym tablety i smartfony.

Dysk Amazona jest w dużym stopniu powiązany z usługą Amazon Prime. Przykładowo po wykupieniu Prime (ok. 13 dol. miesięcznie) zyskujesz nieograniczone miejsce na zdjęcie, a także 5 GB miejsca na filmy i pliki. Za dodatkową opłatą (2 dol.) zwiększysz miejsce do 100 GB. Dopłacisz jeszcze więcej i możesz mieć 1 lub nawet 2 TB.

Sprawdź: Amazon Cloud Drive

Oceń ten post